Situatieschets :
Ik ben 99% zeker dat mijn smartphone werd gestolen op het werk. Na de nodige aangiftes en enkele weken later krijg ik telefoon van de politie dat ze de GSM terughebben. Na opspeuringswerk hebben ze de nieuwe gebruiker geïdentificeerd en hij moest toegeven dat de GSM niet zijn eigendom was.
De persoon in kwestie zegt dat hij de smartphone heeft gevonden op de parking van het bedrijf. Ik passeer natuurlijk ook op die parking, maar ben dus 99% zeker dat ik mijn GSM daar niet zou laten vallen (laat staan zonder het te merken).
Ik ben heilig overtuigd van het principe "onschuldig tenzij bewijzen" en ga die persoon dus niet beschuldigen, al was het maar omdat ik die ene procent onzekerheid heb. De kans bestaat dat de dief de GSM heeft weggegooid toen ik een eerste maal (snel na de vaststelling) begon te bellen en -in een voor mij en mijn omgeving onwaarschijnlijk scenario- kan ik de GSM zelf laten vallen hebben.
Ik heb onmiddellijk na vaststelling van diefstal/verlies ettelijke malen gebeld en ge-sms't naar mijn eigen telefoon, een uur aan een stuk. In mijn telefoontoestel kon ook makkelijk de telefoonboek geconsulteerd worden met namen als "thuis, schat, werk, mama, papa,...".
Dus mijn vraag na deze inleiding: Het feit dat die persoon ("vinder") de smartphone voor zich heeft gehouden (voor eigen gebruik) zonder enige moeite te doen de eigenaar te vinden, is dat een misdrijf? Mag je zomaar iets dat je vindt beschouwen als je eigendom?
In Belgie lees ik "Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal" (art. 461 Belgisch Strafwetboek). Dat woordje bedriegelijk is natuurlijk vatbaar voor interpretatie en doet mijn enorm twijfelen.
In Nederland lees ik "Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie." (Strafrecht Art 310). Daar zie je dat woordje bedriegelijk niet in terugkomen.
Ik moet nu als "slachtoffer" bepalen wat er verder gebeurd:
- Blij zijn dat ik mijn GSM terugheb en de zaak sluiten zonder verder gevolg
- Verder gevolg geven aan de zaak (rechter...)
Ik moet straks naar het politiekantoor mijn GSM recupereren en zal dus moeten beslissen... Dilemma hoor... Laat ik alles vallen, dan heb ik de indruk dat ik die persoon als het ware "beloon" voor zijn oneerlijkheid... Vraag ik verder onderzoek, dan ben ik misschien tegen iemand bezig die geen misdrijf gepleegd heeft (en kan ik aansprakelijk worden gesteld voor gerechtskosten?).
Kan ik ook een minnelijke schikking vragen en geen verder gevolg geven? Een geldbedrag voor het feit dat ik een nieuwe GSM (geen al te dure) heb gekocht, het feit dat ik foto's van emotioneel belang kwijtben,...