Vondst houden = misdrijf ?

Pepsi
Topic Starter

Vondst houden = misdrijf ?

#1 , 14 dec 2011 09:22

Via google de oplossing gezocht op mijn vraag en niet echt te vinden voor België (wel voor Nederland). Gelukkig wel dit forum gevonden via Google... :D

Situatieschets :

Ik ben 99% zeker dat mijn smartphone werd gestolen op het werk. Na de nodige aangiftes en enkele weken later krijg ik telefoon van de politie dat ze de GSM terughebben. Na opspeuringswerk hebben ze de nieuwe gebruiker geïdentificeerd en hij moest toegeven dat de GSM niet zijn eigendom was.

De persoon in kwestie zegt dat hij de smartphone heeft gevonden op de parking van het bedrijf. Ik passeer natuurlijk ook op die parking, maar ben dus 99% zeker dat ik mijn GSM daar niet zou laten vallen (laat staan zonder het te merken).

Ik ben heilig overtuigd van het principe "onschuldig tenzij bewijzen" en ga die persoon dus niet beschuldigen, al was het maar omdat ik die ene procent onzekerheid heb. De kans bestaat dat de dief de GSM heeft weggegooid toen ik een eerste maal (snel na de vaststelling) begon te bellen en -in een voor mij en mijn omgeving onwaarschijnlijk scenario- kan ik de GSM zelf laten vallen hebben.

Ik heb onmiddellijk na vaststelling van diefstal/verlies ettelijke malen gebeld en ge-sms't naar mijn eigen telefoon, een uur aan een stuk. In mijn telefoontoestel kon ook makkelijk de telefoonboek geconsulteerd worden met namen als "thuis, schat, werk, mama, papa,...".

Dus mijn vraag na deze inleiding: Het feit dat die persoon ("vinder") de smartphone voor zich heeft gehouden (voor eigen gebruik) zonder enige moeite te doen de eigenaar te vinden, is dat een misdrijf? Mag je zomaar iets dat je vindt beschouwen als je eigendom?

In Belgie lees ik "Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal" (art. 461 Belgisch Strafwetboek). Dat woordje bedriegelijk is natuurlijk vatbaar voor interpretatie en doet mijn enorm twijfelen.

In Nederland lees ik "Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie." (Strafrecht Art 310). Daar zie je dat woordje bedriegelijk niet in terugkomen.

Ik moet nu als "slachtoffer" bepalen wat er verder gebeurd:

- Blij zijn dat ik mijn GSM terugheb en de zaak sluiten zonder verder gevolg
- Verder gevolg geven aan de zaak (rechter...)

Ik moet straks naar het politiekantoor mijn GSM recupereren en zal dus moeten beslissen... Dilemma hoor... Laat ik alles vallen, dan heb ik de indruk dat ik die persoon als het ware "beloon" voor zijn oneerlijkheid... Vraag ik verder onderzoek, dan ben ik misschien tegen iemand bezig die geen misdrijf gepleegd heeft (en kan ik aansprakelijk worden gesteld voor gerechtskosten?).

Kan ik ook een minnelijke schikking vragen en geen verder gevolg geven? Een geldbedrag voor het feit dat ik een nieuwe GSM (geen al te dure) heb gekocht, het feit dat ik foto's van emotioneel belang kwijtben,...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 14 dec 2011 13:37

Loont het wel de moeite om die zaak voor de rechtbank te trekken? Je moet zelf een advocaat onder de arm nemen ... kosten ... stress ... en dan moet je er nog rekening mee houden of je gelijk krijgt.

Ik zou het persoonlijk hier bij laten.

utopium

#3 , 14 dec 2011 14:02

Soms erger ik me behoorlijk aan het feit dat 'recht' zo'n hoge drempel heeft, al begrijp ik zeker dat dit de rechtbanken ontlast (wat evenzeer nodig is).

Het lijkt me echter wel dat hier sprake is van bedrieglijk opzet, al blijft het aan een rechter om te oordelen. Bovendien heb je ook geïnvesteerd in een nieuw toestel. Er is dus zeker op dat vlak al sprake van schade. Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dan ook dat het maar logisch is dat je hier achteraan gaat. Te meer omdat het al ontradend kan werken. Iemand die er nu zo makkelijk van afkomt, zal geen twee keer nadenken om dit nogmaals te doen. Hij had immers geen nadeel aan zijn daad, meer nog, hij werd beloond (heeft zomaar een tijdje met jouw smartphone kunnen bellen).

Je moet echter ook de overweging maken dat het je in eerste instantie wat zal kosten, al vermoed ik sterk dat je hier nadien wel weer iets uit zal halen (maar dat zou voor mij zelfs bijzaak zijn in dit geval). Lijkt me iets voor het vredegerecht, maar de juristen op dit forum mogen me tegenspreken. Is nog vrij laagdrempelig en zijn relatief weinig kosten aan verbonden. Bovendien kan je jezelf wel verdedigen, me dunkt...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2011 14:11

In België dient men gevonden voorwerpen naar de politie te brengen. Indien geen eigenaar opdaagt kan na 6 maand het voorwerp verkocht worden.
Indien u aangifte hebt gedaan is de telefoon gesignaleerd op nr en emeinr....
Het is zo wie zo bedriegelijke verberging... wat heeft de 'eerlijke' vinder met uw sim kaart gedaan ?
30/12/1975 Wet betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting

Gebruiker21

#5 , 14 dec 2011 14:42

Ik vind het persoonlijk ook niet meer dan normaal dat zoiets teruggebracht wordt. Zelf ooit met een vriend op een parking een GSM gevonden. We hebben Proberen bellen naar het nummer dat volgens de oproeplijst het meest gevormd was, maar daar werd niet opgenomen. Met het toestel dan maar een SMS-je gestuurd naar de eerste 5 gms nummers die meest gevormd warden, dat we de GSM zometeen gingen afgeven aan de politie in Sint-Niklaas, en dit vervolgens dan ook maar gedaan en eveneens onze contactgegevens achtergelaten bij de politie. (Politieagent van wacht keek wat raar dat we hem daarvoor kwamen storen, het was al 10u 's avonds, maar kon onze eerlijkheid wel appreciëren.)

Nooit meer iets van gehoord, maar ik vermoed dat de eigenaar zijn eigendom wel gaan ophalen is. Een klein mailtje of telefoontje om ons te bedanken voor onze eerlijkheid kon er dan wel niet meer af... Tja...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#6 , 14 dec 2011 19:20

U dient niets voor de rechtbank te trekken diefstal/bedrieglijke verberging zijn misdrijven en het openbaar ministerie: het parket ofte de procureur des Konings beslist over de vervolging.
Wat u kan doen is schadevergoeding vragen voor alle kosten die u gehad hebt... is er veel met uw nr gebeld??
ook al vraagt u geen schade dan nog zal pdK beslissen.
Enkel bij een klachtmisdrijf houdt de vervolging op op vraag van slachtoffer/klager
vb - kwaadwillige of bedrieglijke namaak van auteurswerken
- belaging
(vroeger overspel)

Pepsi
Topic Starter

#7 , 14 dec 2011 19:59

Bedankt allen! Ik ben onder de indruk van zoveel hulp/raad die niet enkel gebaseerd is op "gevoel".

Ondertussen heb ik dus mijn verhoor met de recherche achter de rug en het is inderdaad zoals Franciscus schetst : nu ligt het in handen van de PdK en moet ik enkele weken/maanden afwachten.

Bijkomend vraagje : stel dat hij voor de rechter moet komen en ik stel mij geen burgerlijke partij (ik wil denk ik niet investeren in advocaten of het risico lopen dat ik gerechtskosten moet betalen, ook al is dat risico heel klein) : Kan het zijn dat de rechter hem een terugbetaling van mijn kosten beveelt (andere GSM, morele schadevergoeding voor verlies foto's en filmpjes met hoge emotionele waarde, verplaatsingskosten van en naar politie,...)? Of moet ik mij echt burgerlijke partij stellen om zelf iets te recupereren?

De "vinder" had mijn SIM-kaart bijgehouden, maar heeft het toestel wel gebruikt met een eigen SIM-kaart. Hij heeft nooit met mijn nummer proberen bellen (dat had ik eerder op mijn factuur kunnen vaststellen).

Pepsi
Topic Starter

#8 , 14 dec 2011 20:13

Nooit meer iets van gehoord, maar ik vermoed dat de eigenaar zijn eigendom wel gaan ophalen is. Een klein mailtje of telefoontje om ons te bedanken voor onze eerlijkheid kon er dan wel niet meer af... Tja...
Da's inderdaad jammer dan. Mocht mijn "vinder" op die manier gehandeld hebben, ik durf stellen dat ik hem iets in ruil had gegeven.

utopium

#9 , 14 dec 2011 20:36

Franciscus, mij werd verteld dat een burgerlijke partijstelling de zaken toch wat hoger op het prioriteitenlijstje zet en aangezien er sprake is van schade, lijkt dit me een optie (al moet je wel al meteen 250 euro betalen dan, dacht ik). Los daarvan is de strafrechtelijke vervolging natuurlijk een zaak tussen justitie en dader, daar zit je als slachtoffer niet tussen.

Om je schade te recupereren moet je je dus inderdaad burgerlijke partij stellen bijgevolg, want doe je dat niet, dan speel je niet echt een rol in de strafrechtelijke kant van het verhaal. En nogmaals, stel je je BP dan is de kans op vervolging reëel (wat je nog steeds geen zicht geeft op een eventuele veroordeling natuurlijk. Rechter beslist...

Franciscus

#10 , 14 dec 2011 22:23

Aan Utopium :
u bedoelt de Burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter. De BP bij OR heeft tot doel zaken die NIET vervolgt worden via OR moet de zaak worden doorverwezen. Dit gebeurt zonder dat pdK kan seponeren. Nadeel is niet alleen de borgstellling maar ook alle kosten van deskundigen kunnen aangerekend worden.
Als vb werd mij ooit gegeven. Firma (fifty-fifty man vrouw) man zaakvoerder en foefelt met boekhouding ( en met maitresse). Vrouw wil bewijzen dat er geld verdwijnt.
Via OR (onderzoeksdaden) ... aanstellen deskundige. Voorschot €7500. Vrouw heeft geen geld ...dus geen onderzoek.
Via parket gewone aangifte bij politie...u als slachtoffer laten registreren.

Aan Pepsi :
U gezien aangifte ( klachtneerlegging) laten registreren als slachtoffer op de griffie.
In principe ( een parket werkt beter dan ander) moet pdK u nu steeds in kennis stellen ( op de hoogte houden) MAAR u kan ook vragen dat er bepaalde opsporingsdaden worden gesteld. Nadeel is een pdK moet hier niet op ingaan.
Dat hoeft niet u zorgt dat er een verhoor is (via politie wat de schade is).
U zegt in dat verhoor dat u vergoed wil worden. U zorgt dat er enige documenten bijzijn waaruit uw schade blijkt en u kan eventueel ook nog morele psychische enz schade vragen ( ik geef hier algemeen aan)
Als u een rechtsbijstand heb ( via familiale of rechtstreeks) kan je beroep doen op een advocaat.
In principe stelt u of uw vertegenwoordiger zich ter zitting burgerlijke partij.
U kan ook eens langs SLAchtofferZOrg van uw lokale politie gaan voor meer info.

Pepsi
Topic Starter

#11 , 15 dec 2011 06:59

Thx Franciscus.

Ik heb in mijn verhoor laten opnemen in de PV welke bijkomende kosten ik heb gemaakt en dat ik het verlies van van waardevolle foto's en video's toch ook als emotionele schade beschouw.

Volstaat dit of moet ik mij extra nog eens laten opnemen als "slachtoffer" bij de griffie denk je?

Mijn familiale biedt enkel een advocaat aan wanneer ikzelf (of iemand onder hetzelfde dak) schade berokken aan een ander, niet wanneer een ander schade aan mij berokkent. Daarvoor had ik een verzekering tegen diefstal moeten bijnemen... Dus op een "gratis" advocaat mag ik niet rekenen. En eerlijk gezegd : ik heb geen zin om ervoor te betalen. :oops:

Franciscus

#12 , 15 dec 2011 10:39

Best laten registreren dan moet ( in principe) het parket u zo wie zo op de hoogte houden.
Heb wel eens op een griffie opmerking gehad dat ze zich met zoiets niets bezighielden, tot ik opmerkte dat hun procureur des Konings een van de auteurs van deze nieuwe regeling was.
Trouwens voor bepaalde zware feiten heeft parket de verplichting op zich genomen steeds de belanghebbende in kennis te stellen bij vrijlating van 'verdachte'

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”