alimentatie kind dat begint te werken

jinan
Topic Starter

alimentatie kind dat begint te werken

#1 , 15 dec 2011 08:49

Mijn stiefdochter heeft voortijdig haar opleiding stopgezet en is gisteren beginnen werken. Ze heeft direct een contract van onbepaalde duur gekregen. In principe vervalt dus de alimentatie voor haar.
Maar, stel dat zij tijdens de proefperiode ontslagen wordt of stel dat ze zich laat ontslaan omdat ze het werk niet leuk vindt, moet mijn man dan terug alimentatie betalen? En wat als zij bv. ontslagen wordt, een interim doet van zeg twee weken, dan misschien een tijd niks, terug een interim enz enz.
Zij woont bij haar moeder en wordt in feb. 20. Voor zover ik op de hoogte ben, betaalt mijn man de alimentatie nog steeds aan de moeder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pebbles

#2 , 15 dec 2011 08:59

Hangt dit niet af van de leeftijd?
Bij ons zou er in de EOT komen "tot ze in hun eigen levensonderhoud" kunnen voorzien,maar inderdaad,tot wanneer is dat dan,30 jaar en nog steeds geen zin om te werken bijvoorbeeld???

Groetjes

eylis

#3 , 15 dec 2011 09:07

Practisch én wettelijk pak je dit best op volgende manier aan: Zodra ze haar eerste maandloon ontvangen heeft, kan de vader haar alimentatie stopzetten (dus nu nog niet, maar vanaf 1 januari). Hij neemt best contact op met de dochter om even te bespreken wat haar perspectieven zijn mbt haar loopbaan. Als er geen of weinig comminicatie is tussen dochter en vader kan hij haar ook een briefje sturen.

Hij kan duidelijk laten weten wat de wettelijke consequenties zijn van haar keuze:
- ze had de kans om een opleiding af te ronden: de wet voorziet dat de ouders hier samen (financieel) verantwoordelijk voor zijn, ook na meerderjarigheid. Zodat het kind zich een plaats op de arbeidsmarkt kan verwerven.
- ze heeft zelf gekozen met deze opleiding te stoppen en zelf te beginnen werken. Wettelijk houdt dus de onderhoudsplicht op voor de ouders. Wettelijk moet hij geen alimentatie meer betalen. Ze heeft dus zelf de alimentatieverplichting opgeheven.
- dat ze dus nu zelf verantwoordelijk is voor haar inkomsten. DWZ als ze nu beslist om te stoppen met werken hij niet automatisch financieel moet instaan voor haar. Als ze dus zou beslissen om weer te studeren dat ze dit in overleg met haar vader doet: een oplossing kan dan zijn dat ze avondonderwijs volgt terwijl ze werkt en dat de vader dan wel wat kan bijspringen, maar dat het niet de bedoeling kan zijn dat ze stopt met werken en weer voltijds studeert én volledig financieel onderhouden wordt door haar ouders. .
- dat als de vader in de toekomst nog financiele steun zal verlenen: dit rechtstreeks op haar rekening zal gestort worden omdat ze meerderjarig is en niet op die van de moeder.

Reclame

jinan
Topic Starter

#4 , 16 dec 2011 12:53

Dank voor het snelle antwoord.
De dochter deed al jaren vakantiewerk en weekendwerk en heeft altijd haar loon mogen houden.
Ze is nu begonnen in een bejaardeninstelling maar zeurde al van dag 1 over het loon dat volgens haar laag ligt (naar wat ik hoorde, vind ik dat absoluut niet) dus is er een kans dat zij zich snel zal laten ontslaan.
Ik weet niet of mijn man in september de helft van haar inschrijfgeld heeft betaald, maar zo ja, kan hij dat dan terugeisen nu ze gestopt is?

eylis

#5 , 16 dec 2011 14:47

tja jinan, laat dat inschrijvingsgeld voor wat het is. Ik geloof niet dat scholen die terugstorten en anders wordt dat weer zo'n heen-enweer-gedoe voor wat...300 euro.
Maar wat wel belangrijk is, is dat je man aan zijn dochter héél duidelijk de juridische én economische gevolgen van haar (unlaterale) beslissing meedeelt (persoonlijk of per mail)
Het zou niet de eerste jongere zijn die denkt tot haar/zijn 28ste te kunnen shoppen tussen studeren, werken, of zweven tussin zonder daar verantwoordelijkheid voor te moeten opnemen. Zeker in gescheiden situaties durft men nogal eens te gokken op die "onderhoudsplicht"...

Oude Belg

#6 , 16 dec 2011 14:56

Dank voor het snelle antwoord.
Ze is nu begonnen in een bejaardeninstelling maar zeurde al van dag 1 over het loon dat volgens haar laag ligt (naar wat ik hoorde, vind ik dat absoluut niet) dus is er een kans dat zij zich snel zal laten ontslaan.
Dat vinden jongeren vaak als ze vakantiewerk gedaan hebben. De oorzaak : bij vakantiewerk betaal je géén belasting en nauwelijks RSZ. Ze verdienen vrijwel bruto voor netto. Nu moet er wel RSZ en bedrijfsvoorheffing van het brutoloon af, en dat is een enorm verschil. Bespreek eventueel samen de loonfiche eens en vergelijk het brutoloon (wat een student krijgt), en het nettoloon (voor een "gewoon" personeelslid. Hopelijk ziet ze dan in dat het loon nog zo slecht niet is. Veel jongeren denken dat ze snel een dikke villa, een dikke kar en een dikke man/vrouw bij elkaar zullen sparen. Vaak blijft het bij het laatste :?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jinan
Topic Starter

#7 , 17 dec 2011 11:46

Ze is al gestopt....
Ze hebben haar twee dagen uitbetaald, ze had nog geen contract getekend, gaat nu maandag elders solliciteren.
Blijkbaar was er geen inschrijfgeld betaald, oef.(voor ons is 300€ een heleboel hoor)

Terug naar “Echtscheiding”