vruchtgebruik?

suzybl
Topic Starter

vruchtgebruik?

#1 , 16 dec 2011 07:28

De situatie: echtegenote is overleden, waardoor het huis voor de helft eigendom is van de (volwassen) kinderen. Man heeft nu trug een relatie en wij zijn van plan om te trouwen. We willen allebei graag dat het huis later voor zijn kinderen blijft, maar wel dat ik mag blijven wonen als mijn man zou overlijden. Eén van de kinderen wil dit niet. Is er een mogelijkheid om dit te regelen zonder dat de kinderen hun toestemming geven? Of is er een andere manier om dit te regelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 dec 2011 17:13

U heeft geen zekerheid van woonst. Na het overlijden van uw man , worden zijn kinderen volle eigenaar voor de helft ( die van hun moeder) plus blote eigenaar voor de andere helft ( die van vader). U kan slechts het vruchtgebruik bekomen van de helft waarvan uw man momenteel de volle eigenaar is. Indien u zou blijven wonen , dient u eigenlijk een halve huur te betalen aan zijn kinderen. Bij verkoop van het huis heeft u dan recht op een mooi deel van de verkoopsom voor uw vruchtgebruik. Iets dat zeker nadelig zou uitvallen voor die kinderen. Misschien is er een overeenkomst mogelijk die voor allen goed uitvalt. Sorry!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2011 18:29

Indien gehuwd en domicilie kunnen ze u daar wel niet zomaar uitzetten ( gezinswoning)
De man kan via erfenis toch een beschikbaar gedeelte geven aan wie hij wil?

Reclame

wanton

#4 , 16 dec 2011 21:26

Blijft alleszins een feit dat de tweede echtgenote slechts vruchtgebruik zal hebben op de helft van het huis. Dat betekent een halve huur , maar idd haar uit het huis zetten is niet zo simpel. En men wil dat het huis aan de kidneren zal toekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

suzybl
Topic Starter

#5 , 22 dec 2011 07:48

Bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp is het zo dat als er niets op papier gezet wordt, ik het vruchtgebruik krijg op het deel van mijn man, maar dat het zonder dat de kinderen er akkoord mee zijn niet te regelen valt dat ik mag blijven wonen. Mag ik vragen wat jullie ermee bedoelen dat het niet simpel is om mij er later uit te zetten? Is dit zo wettelijk geregeld of wat?

Moraelin

#6 , 22 dec 2011 14:27

Idd, iemand uit zijn enige woonst zetten is niet zo simpel. Het is al niet simpel om een huurder uit te zetten, zelfs al treed deze alle wetten met de voeten.
Ik veronderstel dat het een bescherming is om te zorgen dat mensen te lichtzinnig op straat zouden worden gezet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”