Aankoop 2-dehandswagen

audigirl
Topic Starter

Aankoop 2-dehandswagen

#1 , 15 dec 2011 18:05

Ik heb een wagen gekocht op 30 november 2011. De handelaar zei dat de wagen tegen het einde van de week of ten laatste de maandag daarop klaar zou zijn. Wagen moest gekeurd en ingevoerd worden. Daar het al laat was en de computer uit was heeft hij een kopij van de inschrijving genomen en daarop geschreven dat ik een voorschot gegeven had. Tegen maandag zou ik dan een officieel papier krijgen.

De maandag kwam, maar de auto niet... dinsdag ook niets, woensdag belde ik en hij zei dat hij de verkeerde papieren had gekregen en de wagen zo niet kon invoeren uit Luxemburg. Het zou pas tegen vrijdag zijn... Maar de vrijdag weer niets gehoord. Woensdag heb ik dan weer eens gebeld zonder reactie. Maar tegen de avond kreeg ik een bericht dat de wagen tegen morgen (vandaag dus klaar zou zijn). Vandaag al ieder uur proberen te bellen en berichten ingesproken en ook sms'sen verstuurd... zonder reactie.

Ben ik hier nu opgelicht? ik heb wel dat papier waarop staat dat hij een voorschot gekregen heeft voor die wagen, maar ondertussen heb ik gezien dat er geen gegevens van hem of iemand anders op staat want in Luxemburg is de plaat gekoppeld aan de wagen. Ik heb wel een naam en een handtekening. Maar dat is het ook.

Kan ik de koop laten ontbinden (als dit als een overeenkomst beschouwd kan worden)? er staat verder geen datum op... dus ja zijn woord tegen mijn maar ik heb wel de mails waarin ik ene afspraak gelaakt heb.

Wie kan mij hier wat raad geven? Ik heb bitter weinig ervaring in dit soort zaken, zeker als het fout loopt zoals nu.

Alvast bedankt,
Katia

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
knokkie

#2 , 16 dec 2011 15:38

Klassiek geval van oplichting!!!!Wss was het een mooie wagen voor een lage prijs?Toen ik op zoek was naar een wagen ben ik ook es op zo ene gevallen,ik heb gewoon es het spelletje meegespeeld,zonder iets te betalen natuurlijk.....

Puur oplichterij!!Ze sturen zelfs kopie van hun paspoort of een link dat je ziet dat de auto klaarstaat om te verschepen of zo...

Hopelijk heb je niet teveel voorschot betaald??Want dat je het kwijt bent daar ben ik 99,99% zeker van

Wagen staat wss nog te koop?Gewoon es reageren met ander emailadres,dan zal je wss altijd dezelfde mails terug krijgen,meestal mensen die opereren uit afrika of zo,kans om geld terug te krijgen is dan ook ..........nihil

Knokkie

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2011 15:48

handelaar : dus ondernemingsnummer, btw nr, adres van maatschappelijke zetel gekend?

Reclame

audigirl
Topic Starter

#4 , 16 dec 2011 16:11

Wagen was inderdaad wel goedkoper dan de rest, maar de wagen hebben wij gezien, gestart enz... het is op 6km van bij ons en er stonden nog 10-12 auto's in zijn hangaar.
Dus denk niet dat het zo'n internetoplichters zijn zoals je er duizenden per dag kunt winden.

Op de overeenkomst staan die gegevens spijtig genoeg niet (btw, handelsregister enz...) maar was zogezegd omdat alles uit stond. Wij hebben vandaag weer ieder uur gebeld en gemaild en geen reactie... Ik heb tegen volgende week een wagen nodig want anders zou ik mijn werk volgende week kunnen verliezen. Ben aangenomen en heb moeten bevestigen dat ik binnen de 14 dagen een break had... zonder kan ik daar niets doen. Was een vereiste.

kan ik mijn geld terug eisen op basis van contractbreuk aangezien hij de wagen niet kan leveren zoals beloofd.

knokkie

#5 , 16 dec 2011 16:35

Ah oke,u hebt de persoon en de wagen dus gezien,verandert de zaak natuurlijk!Als de wagen op 6km van u staat,waarom gaat u dan niet gewoon langs bij de handelaar??Ie heeft dan wss ook een toonzaal of zo?

audigirl
Topic Starter

#6 , 17 dec 2011 13:49

Wij zijn al verschillende keren naar daar gereden maar de hangaar is telkens dicht. Wij weten dat als wij gebeld hebben hij in Brussel zat (dus denk dat hij daar ook een zaak heeft). Hij heeft gisteren avond nog maar eens laten weten dat de wagen maandag zeker in orde zal zijn. hij zou de papieren gekregen hebben en dus kan hij naar de keuring gaan om hem te keuren voor verkoop.

Maar ik vertrouw het eigenlijk niet meer. En heb besloten om alles eraan te doen om mijn voorschot terug te krijgen als hij maandag niet in orde is.

Kan ik hem in gebreke stellen omdat hij de wagen niet kon afleveren binnen de afgesproken termijn? Als de wagen maandag nog niet klaar is?
Ik heb de wagen reeds laten verzekeren vanaf de dag dat hij klaar moest zijn... dus 2 weken verzekerd voor niets. Alle telefoontjes die ik gedaan heb naar hem (ook weeral kosten)

Kan ik een schadevergoeding vragen voor het laattijdige aflevering van de wagen? ... als hij wel geleverd wordt maandag.

Wie kan hier op antwoorden?

VdPutten06

#7 , 17 dec 2011 18:40

Voordat je iemand in gebreke stel moet je hem dat duidelijk maken. Dus je moet schriftelijk aangeven dat je hem nog de kans geeft tot xxx om te xxx en dat je hem anders vanaf dat moment in gebreke stelt. En dat moet je dan ook weer schriftelijk laten weten. Meer antwoorden kan ik u niet geven sorry.

In principe is het zo dat als jullie getekend hebben dat de aflevering voor een bepaalde datum plaatsvindt, dat hij de koopovereenkomst ontbindt als hij deze afspraak niet nakomt en het voorschot terug moet geven.

audigirl
Topic Starter

#8 , 17 dec 2011 23:04

Nee dat is juist het probleem.... hij heeft gezegd dat zijn pc uit stond en dus zo een papier ging maken. Leef heel onschuldig... zolang er geen problemen zijn is dat geen probleem.
Ik heb enkel sms'sen als bewijs dat hij al 4 keer een datum beloofde.

Dus maandag avond een aangetekende brief maken en opsturen dat hij nog 3 dagen de tijd heeft om hem in orde te brengen.
Mag ik ook eisen dat er een compensatie gegeven wordt? Hij had mondeling gezegd dat hij binnen de 2 dagen gekeurd zou worden voor verkoop... en het is nu meer dan 2 weken dat wij wachten.

Kan ik de koop teniet doen als hij de wagen rechtstreeks van de vorige eigenaar aan mij wilt verkopen? Want dat gevoel heb ik... ik vind nergens een handelsregister terug gelinkt aan dat adres. Door de wagen zo te verkopen moet hij geen garantie geven maar ik wou enkel een wagen kopen omdat er garantie bij is.

j.demoor

#9 , 18 dec 2011 11:34

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben...Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door GESCHRIFT aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld,of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Op 07/10 hebben verkoper en koper TELEFONISCH afgesproken dat de reparatie onder garantie valt en dat koper alle kosten zou voorschieten waarna verkoper de facturen van koper zou ontvangen en deze binnen 2 weken zou betalen aan koper’

Die afspraak vormt zelfs geen geldig begin van bewijs.

Onverminderd de contractuele garantie kan u zich eventueel beroepen op :
“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat BESTAAT BIJ DE LEVERING van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

audigirl
Topic Starter

#10 , 20 dec 2011 13:34

Wagen werd gisteren EINDELIJK gekeurd. Hij heeft de papieren laten zien hij moest ontvangen... het klopte dus wel wat hij zei, maar soit.
De wagen werd gekeurd voor verkoop en er was 1 opmerking op de groene kaart. De rest was in orde behalve dat er geen driehoek, verbanddoos en goede brandblusser aanwezig was.
Hij heeft de wagen rechtstreeks verkocht van de eigenaar aan mij. Zo omzeild hij de garantie. En ik kan hier niets aan doen dus.

Dacht dat er ook iets bestond als mondelinge overeenkomsten, maar blijkbaar enkel als er niets fout loopt als ik het goed begrijp.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 dec 2011 14:14

En dat is dus zwartverkoop als hij een handelaar is en fraude.
Heb je nu zijn identificatiegegevens als handelaar??
Zolang mensen bij dit soort handelaars blijft kopen blijft dit probleem bestaan.
Het feit dat er een groene kaart is, wil spijtig genoeg niet zeggen dat u geen wrak gekocht hebt.
En waar sta je dan?

audigirl
Topic Starter

#12 , 20 dec 2011 15:23

Ja dat kan je niet op voorhand weten zoiets... en als je dan wilt dat er deftige papieren opgemaakt worden dan staan ze met 3 man te reageren waardoor je niet anders durft dan te zwijgen. De wagen op zich is wel in orde want ik ben er direct mee naar de garage gereden en die zei ondertussen dat er niet echt iets op aan te merken was. behalve de ruitenwisser achteraan die niet werkt en de plastieke kap die ontbreekt van de motorkap.
Verder lijkt hij goed in orde te zijn en de prijs was zeker onder de particulieren verkoopprijs.

Eens zien of hij de ruitenwisser zal herstellen se... want heb garantie gekregen zei hij. Dus direct testen :) en dan weten we genoeg.

Wat de gegevens betreft zouden die van de handelaar zijn, maar als tussen persoon. Commissie van 200€ (omdat hij hem invoert en er dus bewijzen zijn)

knokkie

#13 , 20 dec 2011 15:55

Als ik het goed versta heb je garantie gekregen?? de garagist fungeerde dus gewoon als tussenpersoon?Om de audi op te halen en in te voeren en daar betaal je hem dan een commissie op?Zit het zo in elkaar?

Ik heb paar jaar terug ook een wagen gekocht in het buitenland en ik heb die gekocht via een garagist die wekelijks auto's invoert.Dus die garagist fungeerde gewoon als tussenpersoon en moest gewoon een forfetair bedrag hebben om de auto te halen,in te voeren en papieren in orde te maken en te keuren.Ik had ook geen enkele garantie,maar ik wist van te voren goed hoe het in elkaar zat

audigirl
Topic Starter

#14 , 21 dec 2011 07:44

Knokkie... Ik denk dat het zo in elkaar zit, maar het grote verschil is dat ik eerlijk gezegd dacht toen ik naar die handelaar geweest ben dat ik garantie zou gekregen hebben. Nu zegt hij wel dat ik met de wagen mag komen als er een probleem is, maar ik heb daar geen bewijs van. Het is een mondelinge overeenkomst. Langst de andere kant kan ik als klant wel negatieve reclame verspreiden als die op feiten gebaseerd worden want. Negatieve feedback op de verkoop sites geven is ook een mogelijkheid want ze bieden het de mensen aan.

Het grote voordeel voor de handelaar is dat hij geen nieuwe distributieriem en onderhoud moet kunnen voorleggen omdat er geen garantie gegeven wordt op papier. En dat zorgt misschien voor de lagere prijs. Maar dan nog had hij dit op voorhand moeten melden. Als de wagen nu bij hem thuis stond en ik daar naar de wagen was gaan kijken was het resultaat hetzelfde geweest voor hem, maar dan had ik anders gereageerd want moest dan rekening houden met het feit dat er geen garantie op de wagen gegeven werd.

Maar bon, laten we hopen dat ik deze nooit zal nodig hebben.

knokkie

#15 , 21 dec 2011 11:19

De factuur staat dan ook niet op de garagist zijn naam maar op de naam van de buitenlander,luxemburger in dit geval? Zoals je zelf zegt,hij moet geen garantie geven en dat zorgt voor de lagere prijs. In principe kon hij de auto ook op zijn naam verkocht hebn met garantie maar toen zou de prijs een paar duizend euro hoger gelegen hebn wss.

En ja,teruggaan met de wagen als er een probleem is,als de garagist naar eigen zeggen maar 200E winst/commissie heeft dan zal hij geen stukken of zo vervangen gratis hé...

Bon,ik hoop dat je geen probs zal hebben met de wagen !BTW als je de wagen zelf haalt naar het buitenland(duitsland) zijn ze nog ghoedkoper hoor:-)
Check http://www.mobile.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”