Pensioen en hertrouwen

gallego
Topic Starter

Pensioen en hertrouwen

#1 , 18 dec 2011 18:40

Ik ben pensioentrekkende sinds een jaar en was gescheiden. Onlangs ben ik hertrouwd en mijn vraag is tweevoud: zou mijn pensioen kunnen verhoogd worden nu we met twee personen zijn ( of heeft dat er niets mee te maken? ) en als ik zou komen overlijden, zou mijn huidige vrouw eventueel van een pensioenuitkering kunnen genieten als mijn echtgenote. Zij is geen EU staatsburger.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 dec 2011 21:03

Geachte,

Uw rustpensioen private sector ten laste van België zal worden verhoogd van bedrag alleenstaande naar bedrag gezin, indien uw echtgenote voldoet aan de betaalvoorwaarden van het gezinspensioen, geen eigen pensioen dat hoger ligt dan verschil tussen gezinspensioen en alleenstaande, geen activiteit hoger dan de toegelaten grenzen, geen vervangingsinkomen genieten. Indien u komt te overlijden zal zij in aanmerking komen voor een overlevingspensioen ten laste van België, indien zij voldoet aan de leeftijdsvoorwaarde, duur van huwelijk en de betaalvoorwaarden van een overlevingspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

gallego
Topic Starter

#3 , 19 dec 2011 13:43

Nog een vraagje. Ik heb reeds van begin van dit jaar de wijziging van mijn burgerlijke staat opgestuurd naar de pensioendiensten maar er is geen wijziging in het uitbetaalde bedrag. Ik woon in Spanje en heb de informatie alsook bij het Consulaat gemeld en dit bwijs heb ik ook naar de RVP gestuurd met de huwelijksakte. In de laatste update documenten die ik nu moet terugsturen staat mijn echtgenote wel vermeld dus hun informatie is volledig. Moet er verder nog iets gedaan worden om een aanpassing te bekomen? Met dank voor de hulp.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 19 dec 2011 14:43

Geachte,

Als alles goed zit, dan was bij de laatste vraagstelling ook een document gevoegd, mod. 74, verklaring beroepsactiviteit en vervangingsinkomen, waarin je de nodige inlichtingen verstrekt om de RVP te laten uitmaken of uw echtgenote aan de betaalvoorwaarden van het gezinspensioen voldoet.
Dit document kan je ook downloaden van de website van de Rijksdienst voor Pensioenen, rubriek formulieren.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

gallego
Topic Starter

#5 , 19 jan 2012 10:40

Mag ik u nogmaals lastigvallen met mijn probleem. Ik heb inderdaad dit Mod74 ingevuld teruggestuurd verleden maand en nu vandaag heb ik mijn pensioenuitkering ontvangen maar nog steeds geen wijziging in het uigekeerd bedrag. Wat zou ik moeten doen doen om een eventuele aanpassing te verkrijgen, tenminste als het eventueel mogelijk is. Ik zou graag wat meer geld ontvangen daar mijn pensioentje maar klein is.

Mathieu Rutten

#6 , 19 jan 2012 21:07

Geachte,

U zal geduld moeten uitoefenen. Eerst zal u een nieuwe beslissing ontvangen waarin u het gezinsbedrag zal meegedeeld worden. Dan zal ook de betaalopdracht gegeven worden. Gezien de achterstand bij de betaaldiensten, kunnen hier toch wel enkele maanden over heen gaan. Uiteraard als uw echtgenote aan de betaalvoorwaarden voldoet en wel met terugwerkende kracht tot datum toekenning.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mariette

#7 , 31 jan 2012 20:49

Ik wou een nieuwe topic openen, maar denk dat mijn vraag bijna identiek is.

Het gaat hier over een tweede huwelijk van een rijpere dame met een jongere man uit een niet-Europees land.
Indien deze dame binnenkort op pensioen gaat (ze heeft in Belgie gewerkt en afgedragen), dan kan ze dus ook het gezinspensioen aanvragen, vermits haar nieuwe echtgenoot geen inkomsten heeft in Belgie neem ik aan?
en indien zij dan eventueel voor hem overlijdt, dan zal hij dus kunnen genieten van een weduwenaarspensioen?
Moeten ze daarvoor in Belgie wonen? of is Europa voldoende? of mag het desnoods ook in een ander werelddeel zijn?

richard43

#8 , 14 feb 2012 20:57

wij zijn beiden zelfstandig ik als gepensioneerde in het ministatuut vanmedewerkend echtgenoot zij als gewone zelfstandige,wij willen stoppen en vermits zij op een leftijd is waar het nog moeilijk werk te krijgen is wil zij gewoon als huisvrouw verder gaan zonder inkomen dus eigelijk ten mijne laste wij hebben wel een samenlevingscontract kunnen wij dan verder genieten van een gezinspensioen mijn pensioen is zeer klein dus wat kan men hier aan doen

gallego
Topic Starter

#9 , 04 apr 2012 13:30

Geachte heer Rutten, ik had zojuist telefonisch contact met de pensioendiensten in Brussel om het uitblijven van enig nieuws. Men zei me dat men mijn documenten niet had ontvangen. Dus nu wordt er aan gewerkt maar men zei dat ik nu een zelfstandigen pesioen krijg als echtgescheiden en daar ik opnieuw gehuwd ben dit zal wegvallen met terugwerkende kracht. Maar op de vraag dat een gezinspensioen hoger zou uitvallen kon men niet antwoorden, het moet opnieuw berekend worden. Ik zou denken dat een gezinspensioen hoger zou moeten liggen. Heeft u er een idee van ofdat het nu nadeliger zal zijn, het is al een klein pensioentje.

Mathieu Rutten

#10 , 04 apr 2012 20:00

Geachte,

Ik verwijs naar mijn vorig antwoord. Je kan een gezinspensioen krijgen als de echtgenote aan de betaalvoorwaarden gezinspensioen voldoet. Indien je gezinspensioen lager ligt dan het pensioenbedrag dat je tot nu toe hebt genoten, volgt er inderdaad een terugvordering. Het is je eigen rustpensioen, dus het pensioen op basis van je eigen loopbaan dat verhoogd zal worden tot het gezinsbedrag. Door de band is dit het pensioen alleenstaande x 1,25. Het is toch wel een beetje raar dat men eerst zegt dan de documenten niet werden ontvangen en dan zegt dat men het dossier zal herzien. Je kan dan ook best je dossier goed opvolgen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

gallego
Topic Starter

#11 , 05 apr 2012 10:41

Is een gezins pensioen dan lager dan van echtgescheiden? Ik zou denken dat dat hoger zou moeten liggen. Ik heb mijn documenten opnieuw per e-mail verzonden. En inderdaad ik denk dat mijn echtgenote aan de betaalvoorwaarden zal voldoen daar zij niet werkzaam is, alsook een jongere leeftijd heeft. Misschein had ik beter de wijzigingen niet doorgegeven. Het blijkt nu ook dat de RVP en de dienst der zelfstandigen niet erg goed samenwerken. De informatie werd niet doorgegeven. Alsook naar Spanje toe was het niet in orde, men heeft me gezegd dat alles nu zal doorgestuurd worden.

Mathieu Rutten

#12 , 05 apr 2012 19:21

Geachte,

Een gezinspensioen wordt berekend op je eigen pensioen, dus het pensioen op basis van je eigen loopbaan. Een pensioen wettige scheiding is gebaseerd op het pensioen van je ex-echtgenoot en komt dus boven op je eigen rustpensioen. Het rustpensioen wettige scheiding wordt dan ook niet betrokken in de berekening van het gezinspensioen. Als het bedrag rustpensioen wettige scheiding hoger ligt dan het verschil tussen gezinspensioen en pensioen alleenstaande, zal je inderdaad minder ontvangen.
Indien je de wijzigingen niet had doorgegeven, zou je frauduleus handelen en zou je ten onrechte een rustpensioen wettige scheiding genieten. Ooit zou dit toch uitkomen dan zou je alles moeten terugbetalen wegens het bewust verzwijgen van essentiële gegevens.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

denfer

#13 , 10 apr 2012 15:17

Geachte,
ik ben onlangs hertrouwd,in het buitenland, de gelegaliseerde papieren zijn allemaal in orde, het zal ongeveer twee maanden duren eer de papieren op de pensioen dienst zijn.
Vraag: gaat het gezinds pensioen in met terugwerkende kracht (huwelijksdatum) of vanaf het moment van registratie bij de pensioendienst?
Ik meen me te herinneren dat er ergens een jurisprudentie is geweest in een gelijkaardige zaak

Terug naar “Pensioenen”