Huwelijk/samenwonen met buitenlander buiten Europese Unie

slokie
Topic Starter

Huwelijk/samenwonen met buitenlander buiten Europese Unie

#1 , 04 jan 2006 12:02

Concreet: een Belg laat een illegale vrouw (met kind) bij zich registreren.
Hij heeft een OCMW uitkering van 625 euro ( leefloon)als alleenstaande.
Ze willen trouwen en/of samenwonen.
Die vrouw werd in 2003 reeds het land uitgewezen wegens onwettige binnenkomst.Ze is dus gekend bij Dienst Vreemdelingenzaken.
Mijn vragen :
- kunnen ze trouwen met zijn pover bedrag?
- moet hij OOK in geval van huwelijk een "verbintenis tot tenlasteneming" tekenen, geldig gedurende drie jaar en zes maand ? ( voor samenwoonst is dit zo).Normaal moet hij 1.000 euro hebben voor drie personen.
- moeten ze kunnen bewijzen dat er VOOR haar binnenkomst al een relatie was ? ( door vliegtuigticktets, getuigen, brieven, emails, enz ..).

De omzendbrief van 13 september 2005 (laatste alinea) zegt :
de uitvoering van het bevel om het grondgebied te verlaten zal echter niet worden opgeschort indien het bevel om het grondgebied te verlaten werd afgeleverd op basis van artikel 7,eerste lid,3? tot 11? van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied ,het verblijf,de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
Ze bevindt zich in 11? ( bevel tot uitwijzing wegens ongeldige documenten).
Ik weet dat illegalen het recht hebben om hier te trouwen.
Maar denken jullie dat DVZ positief zal adviseren in dit geval?
Beste dank voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 09 jan 2006 07:20

gisteren in de zevende dag hebben ze hier een duidelijk antwoord op gegeven. volgens de wet is die belg strafbaar. Indien zij werkelijk reeds een relatie hadden voor haar afreis naar hier hadden ze deze moeten gebruiken op haar wettig naar hier te laten komen en verblijven.
om alles nu nog moeilijker te maken zal men gaan onderzoeken of het om een schijnhuwelijk gaat en er is veel kans dat men zelfs het huwlijk niet zal toestaan. zij is immers in 2003 reeds het land uitgewezen en is vanaf toen een misdadiger volgens de wet.

slokie
Topic Starter

#3 , 12 jan 2006 10:33

maar als je dan hoort dat vorig jaar in Antwerpen de burgemeester en politie op de hoogte waren van een illegalenbijeenkomst heb ik toch mijn twijfels...

Reclame

sperwer

#4 , 12 jan 2006 17:27

er gebeuren wel meer dingen die niet zouden mogen gebeuren
en onze politici zijn daar het beste voorbeeld van

dopje

#5 , 17 mei 2006 00:48

Hallo
Sinds een jaar ben ik samen met een jongen uit Kameroen (die ongeveer al 7 jaar in Belgie verblijft). Hij had een verblijfsvergunning en werkkaart maar werkte echter in Luxemburg, waardoor niets meer werd verlengd. Hij moest een nieuwe aanvraag tot regularisatie doen. Dit was in december. Ondertussen zouden we graag samenwonen, maar zolang hij geen verblijfspapieren heeft mag hij niet werken. Zou het dan beter zijn meteen een aanvraag te doen "in het kader van een duurzame relatie" (zo heet het toch ongeveer)? Zou hij dan mogen werken? Of zou dit alles zijn situatie nog verslechteren? (zijn aanvraag voor Art 9.3 zit nog in brussel, we kregen geen slecht maar ook nog geen goed nieuws)
Alvast bedankt

sperwer

#6 , 17 mei 2006 11:44

als er al een aanvraag is gedaan, maak je het inderdaad moeilijker om inorde te geraken met de papieren door met een bijkomende aanvraag te gaan werken. en men kan dan gaan afwijzen, omdat het begrip duurzame relatie heel rekbaar is.
Het beste is nu gewoon even afwachten, hij had reeds een werkvergunning binnen de benelux en dan is er nog weining kans dat een nieuwe word geweigerd. Hij vraagt een vernieuwing van werkvergunning en geen asiel.

dopje

#7 , 17 mei 2006 13:39

Bedankt voor het advies! Maar hij moest ook een nieuwe verblijfsvergunning aanvragen h? want dat was een tijdelijke en die hebben ze ook niet willen verlengen. Ik ben vooral bezorgd omdat we al 6 maand op nieuws zitten te wachten en ik zelfs gehoord heb dat sommige mensen er 5 jaar kunnen op wachten. Daarom dat ik dacht dat het samenwonen alles misschien kon bespoedigen.
Bedankt alleszins voor het snelle antwoord!

slokie
Topic Starter

#8 , 21 nov 2006 08:29

verblijft die vrouw nog bij die persoon.
Niettegenstaande zij in januari jl. nog een tweede " bevel om het land te verlaten" gekregen heeft...
Haar adres is gekend door de instanties van de stad waar zij verblijft .

slokie
Topic Starter

#9 , 21 nov 2006 08:30

ik bedoelde: 10 maanden later...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”