(Tussentijds) Dividend

michaelb
Topic Starter

(Tussentijds) Dividend

#1 , 20 dec 2011 21:24

Mijn vorig boekjaar is afgelopen op 30 juni 2011 (BJ2010-2011) en men is nu bezig met de jaarrekening.

Ik wil me graag een dividend uitkeren (wat opgebouwd is aan reserve) maar verlies dan het verlaagd tarief voor dat BJ2010-2011 en de notionele interest is pak lager dan. Nu prefereer ik eigenlijk om het verlaagd tarief kwijt te spelen dit boekjaar BJ2011-2012 (ik verwacht een lager resultaat).

Kan ik de jaarrekening opmaken zonder dividenduitkering (dus aan verlaagd tarief en met notionele interest over de reserves) en laten goedkeuren door de algemene vergadering (eind deze week) en dan begin volgende week een nieuwe vergadering samenroepen en een "tussentijds dividend" laten uitkeren.

Dit zou het voordeel hebben dat (als men veronderstelling juist is) : a) ik evenveel dividend kan uitkeren als ik het gewoon op de jaarvergadering had gedaan b) maar het verlaagd tarief verlies dit BJ ipv van vorig boekjaar dat net afgesloten en goedgekeurd is c) de notionele interest van huidig boekjaar geimpacteerd zal zijn door de dividend uitkering maar niet dit van vorig (net afgesloten) boekjaar

Enige bedenkingen? Gaat de belastingsinspectie hier moeilijk over doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse

#2 , 23 dec 2011 10:17

Beste,

Dit zou het voordeel hebben dat (als men veronderstelling juist is) : a) ik evenveel dividend kan uitkeren als ik het gewoon op de jaarvergadering had gedaan b) maar het verlaagd tarief verlies dit BJ ipv van vorig boekjaar dat net afgesloten en goedgekeurd is c) de notionele interest van huidig boekjaar geimpacteerd zal zijn door de dividend uitkering maar niet dit van vorig (net afgesloten) boekjaar

>>> dit is volledig correct en u heeft het recht een tussentijds dividend uit te keren op een bijzondere algemene vergadering die plaats vindt na de gewone algemene vergadering. De eerlijkheid biedt mij wel te zeggen waarom heeft u uw algemene vergadering niet vervroegd zodat u mogelijk nog de geplande verhoging inzake roerende voorheffing kon ontsnappen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”