fout notaris bij verdeling blote eigendom ?

xvs2011
Topic Starter

fout notaris bij verdeling blote eigendom ?

#1 , 23 dec 2011 01:05

Mijn grootvader heeft in 1967 als volgt een verdeling gedaan in blote eigendom :
(ik noteer even in 64e omdat dit de berekening vereenvoudigt)
24/64e voor kindA
24/64e voor kindB
8/64e voor kleinkindX, kind van kindB
8/64e voor kleinkindY, kind van kindB
Op diezelfde dag schenkt
kindA 12/64e aan kleinkindX en 12/64e aan kleinkindY
en
kindB 12/64e aan kleinkindX en 12/64e aan kleinkindY
met als eindresultaat dat kleinkindX en kleinkindY ieder 32/64 blote eigendom hebben.

in 1975 komt kleinkindX van kindB te overlijden

De notaris maakt echter de vergissing bij de herverdeling door het 1/2e deel van kleinkindX te bezien als het volle deel blote eigendom, nl. 64/64 en houdt bij zijn berekening verder geen rekening met de 32/64e van kleinkindY waardoor volgende verdeling plaatsvond :
12/64e gaat terug naar kindB
8/64e gaat terug naar de grootvader
44/64e wordt verkeerdelijk verdeeld als volgt
1/4 deel = 11/64e voor kindB
1/4 deel = 11/64e voor de vader (uit de echt gescheiden van kindB) van kleinkindY
1/2 deel = 22/64e voor kleinkindY

In bovenstaande berekening wordt uiteraard kleinkindY benadeeld, vermits niet 64/64e, doch 32/64e deel van de volledige blote eigendom, het deel van kleinzoonX had moeten herverdeeld worden met als resultaat :
12/64e gaat terug naar kindB
8/64e gaat terug naar de grootvader
12/64e wordt verdeeld als volgt (dit is het deel dat kindA schonk aan kleinkindX)
1/4 deel = 3/64e voor kindB
1/4 deel = 3/64e voor de vader (ter info : uit de echt gescheiden van kindB) van kleinkindX
1/2 deel = 6/64e voor kleinkindY
dit brengt het totaal deel van kleinkindY : 32/64 + 6/64 = 38/64e in blote eigendom.

Deze berekeningsfout is echter nu pas aan het licht gekomen.

1. Kunnen deze feiten verjaren ?
of
kan de notaris op zijn fout gewezen worden/aansprakelijk gesteld worden zodat en een herverdeling geëist worden en eventuele kosten op hem verhaald kunnen worden ?
2. Bij wie moet ik aankloppen om dit te regelen ? by the way, ik ben kleinkindY

Met dank voor jullie hulp !

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding