schenking aan partner zonder vruchtgebruik naar ex partner

toedeloeke
Topic Starter

schenking aan partner zonder vruchtgebruik naar ex partner

#1 , 27 dec 2011 02:24

Ik probeer het kort te houden:

Ik ben reeds sinds dec '10 gescheiden. Mijn nieuwe partner zou de helft van het huis overkopen van mijn ex. Nu hadden we gehoord dat de registratiekosten voor mij veel minder waren dan voor mijn nieuwe partner. Dit bleek veel in eurotjes te schillen... Mijn partner ging naar de notaris voor meer info en het bleek inderdaad dat dit veel geld schol. Ook werd hem de info gegeven dat ik een schuldbeketenis kon tekenen bij overlijden dat mijn "gekochte " helft naar hem zou gaan. Wij willen ten allentijden vermijden dat de erfenis naar mijn dochter gaat en dat mijn ex er vruchtgebruik over zou hebben , zolang mijn dochter geen 18 is.
Eens de akte getekend zei de notaris dat dit een misverstand was dat wij enkel een schuldbekentenis konden teken voor een bedrag. Eventueel het bedrag wat mijn partner betaald heeft voor de aankoop van de woning. Wat wij dan ook niet correct vinden want binnen 8 jaar is dat geld minder waard dan nu en het pand meer waard dan nu....
Een andere optie was trouwen, maar dat gaat nog niet omdat mijn partner nog niet gescheiden is....
Een andere optie was een schuldbekentenis hoger laten opmaken en tekenen zodat ik hem zeker nooit in de maling zou kunnen nemen... Maar da is dat weer niet goed mocht hj onverwachts sterven, want dan moet ik veel meer terug betalen aan zijn vrouw en kinderen dan ik ooit gekregen heb...

Nu was mijn vraag hoe kunnen we dit proper en niet te duur oplossen? Kan en schuldbekentenis enkel tussen ons beide? Moet dat bij de notaris?

Ik hoop dat wij een oplossing krijgen van iemand?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 dec 2011 20:35

1. U koopt die helft met geld van uw nieuwe partner. U maakt een schuldbekentenis to. hem of onderhandse leningsovereenkomst., eventueel renteloos. U kan dit combineren met een testament dat hij de helft van het huis erft bij uw overlijden. Wel opletten voor overlapping.
2. U trouwt zo vlug mogelijk en brengt het huis in de gemeenschap. Schuldbekentenis wordt geannuleerd. Ieder is eigenaar voor de helft.
3. Indien u sterft , erft uw dochter de blote eigendom van een half huis , terwijl uw nieuwe man het vruchtgebruik krijgt. Uw ex zal daar niet tussenbeide kunnen komen.
Dat is wederzijds : als hij sterft , erven zijn kinderen de blote eigendom van zijn helft. U kan echter zelf levenslang blijven wonen met het vruchtgebruik van de volledige woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”