Ik lees dat hier op het forum maar begrijp er niet veel van..
Misschien meteen ook hoe successierechten worden berekend? Blijkt nogal ingewikkeld te zijn...welk bedrag kan verwacht worden?
Ik weet dat dit afhankelijk is van de waarde van de nalatenschap, hoe wordt dit bepaald bij bijvoorbeeld boeken, cd's, inboedel dus en anderzijds onroerend goed. (door schatting? door wie?)
Ik lees dat successierechten dienen betaald te worden 7 maanden na overlijden (enkel op moeders deel? Vader is overleden in 1987) wat als dat enkel mogelijk is na verkoop van het huis wegens erfgenamen onvermogend? (alleenstaanden, gezinnen met één kostwinner)
En wat als dat huis niet verkocht geraakt in die tijdspanne?
Er is een onroerend goed (ouderlijk huis, niet onderhouden maar met redelijk wat grond) en een kleine som spaargeld (zal mogelijk enkel toereikend zijn om begrafenis/rusthuis/ziekenhuiskosten te dekken)
Er is een attest van erfopvolging zodat de rekening gedeblokkeerd kan worden maar is het normaal dat tijdens blokkering de bank geen domiciliëringen meer uitvoert?
Wij zijn met 5 dochters die prima met elkaar opschieten maar geen enkele die 'welgesteld' is...