referentieadres

Procolharem
Topic Starter

referentieadres

#1 , 02 jan 2012 16:33

Ik ben gepensioneerd (Belgisch pensioen van ambtenaar) en woon in Frankrijk. Samen met mijn echtgenote wonen wij in ons eigen huis en zijn er ook gedomicilieerd. Ik heb een Belgische bankrekening en maandelijks krijg ik mijn pensioen. Tweemaal per jaar moet ik een "leefbewijs" afleveren aan de pensioenkas.Wij willen dringend terug naar België en op een camping verblijven in afwachting ons huis verkocht is in Frankrijk. Wat nu met onze domicilie ? Op een camping mogen wij geen domicilie zetten en bij familie is niet mogelijk.
Welke mogelijkheden zijn er ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 02 jan 2012 16:38

referentieadres is niet mogelijk, tenzij bij uitzonderlijke omstandigheden.

http://www.ocmw-info-cpas.be/index.php/ ... ference#m2" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#3 , 02 jan 2012 17:24

http://www.ocmw-info-cpas.be/index.php/ ... ference#m2" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar ben ik niet zo zeker van JPV.
Je link focust zich vooral op de situatie van daklozen.

Woonwagenbewoners hebben recht op een referentieadres maar het lijkt erop dat ze 'mobiel' moeten blijven. Daklozen hebben er ook recht op.

Procolharem, wat bedoel je precies met op een camping verblijven?
Ik denk dat zo lang dit om een overgangssituatie gaat en van tijdelijke aard is (bv niet langer dan een jaar), een gemeente niet zo moeilijk zal doen om een referentieadres te laten nemen bij een natuurlijk persoon. Ken je iemand die dat referentieadres zou willen geven?

In de praktijk ken ik persoonlijk 2 situaties waarin mensen een tijdelijk referentieadres hebben kunnen nemen en om de volgende reden:
-Een lange reis maken van bv een jaar en hun huurcontract hadden opgezegd
-In het buitenland gaan wonen en er in de aanvangsfase nog geen domicilie hebben maar zich hier al wel uitgeschreven hadden (voor deze mensen heb ikzelf nog een referentieadres gegeven) voor ruim een half jaar)

Reclame

Artis

#4 , 02 jan 2012 19:17

Woonwagenbewoners hebben recht op een referentieadres maar het lijkt erop dat ze 'mobiel' moeten blijven. Daklozen hebben er ook recht op.

Procolharem, wat bedoel je precies met op een camping verblijven?
Ik denk dat zo lang dit om een overgangssituatie gaat en van tijdelijke aard is (bv niet langer dan een jaar), een gemeente niet zo moeilijk zal doen om een referentieadres te laten nemen bij een natuurlijk persoon. Ken je iemand die dat referentieadres zou willen geven?

In de praktijk ken ik persoonlijk 2 situaties waarin mensen een tijdelijk referentieadres hebben kunnen nemen en om de volgende reden:
-In het buitenland gaan wonen en er in de aanvangsfase nog geen domicilie hebben maar zich hier al wel uitgeschreven hadden (voor deze mensen heb ikzelf nog een referentieadres gegeven) voor ruim een half jaar)
Akkoord, maar dan enkel een referentieadres via een natuurlijk persoon.
Een referentieadres bij het OCMW zal niet mogelijk zijn gezien betrokkene (de financiële) mogelijkheden heeft om op eigen kracht een adres/(huur)woning te bekomen. Belangrijk is ook om ambtshalve afgeschreven te zijn.

JPV

#5 , 02 jan 2012 19:38

...
klopt. woonwagenbewoners moeten zich wel aansluiten bij een nomadenvereniging en ik denk niet dat dat een optie is (het gaat hem dus niet om campeerders)
die 2 situaties staan erin beschreven hoor :) (allez, "niet in de gemeente aanwezig bent wegens studie- of zakenreis,", maar welke reis zal men het niet zo nauw nemen). Hier is het probleem vooral dat men effectief wel in België zou verblijven en niet in het buitenland.

Als er natuurlijk bij een natuurlijke persoon nog een mogelijkheid zou zijn, is dat misschien wel een optie, al twijfel ik over de legaliteit ervan indien je wél een vaste verblijfplaats hebt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2012 23:39

Waarom kan je niet in Frankrijk gedomicilieerd blijven tot de verkoop?
U bent ondertussen op vakantie in België?

Procolharem
Topic Starter

#7 , 03 jan 2012 19:07

alvast bedankt allen voor de reacties,

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”