er bestaat ook een fiscaal interessante formule (notarissen passen 'm tegenwoordig vaak toe) waarmee kinderen enkel de naakte eigendom kopen en de ouders het vruchtgebruik van een onroerend goed. Alleen weet ik niet of je dat ook met minderjarigen kan doen. Want hoe bewijs je dat deze kinderen de middelen van zichzelf hebben om dit te betalen?
Het nadeel is dan weer dat indien de kinderen (1e generatie) huwen, zelf kinderen krijgen en eventueel voor de grootouders overlijden: dan kunnen die (klein)kinderen hopen successie betalen terwijl ze totaal geen opbrengst hebben.
Net om die reden heb ik verkozen om geen naakte eigenaar te worden van de eigendommen van mijn eigen (nog levende) moeder: we schelen twintig jaar, mijn kinderen zijn volwassen, ik heb buiten mijn eigen woning nog naakte eigendom via vader. Als ik de naakte eigenaar word van mijn moeder haar onroerende goederen en mij overkomt iets, dan moeten mijn kinderen het enige waar ze zèlf opbrengst van konden hebben (nl. mijn huis) verkopen om alle successie te betalen op die naakte eigendommen, terwijl de vruchtgebruikers allebei springlevend zijn.