scheiding-huis

liveevents
Topic Starter

scheiding-huis

#1 , 03 jan 2012 20:30

Mijn echtgenote heeft het huis verlaten die wij samen afbetalen,Ze heeft ook haar domicilieadres gewijzigd,We gaan dus scheiden met regeling van co-ouderschap;Voorlopig blijf ik in het huis wonen tot wanneer er een oplossing is,waarschijnlijk wil zij het inkopen,Nu stelt zij voor dat zij om de andere week in het huis kom wonen en dat ik dan maar moet op een ander adres moet gaan,Ik ben daar uiteraard niet akkoord mee en dan zo ik aan haar moeten huisuur betalen,kan dit zomaar

JPV: gesplitst vanuit een andere topic.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin

#2 , 04 jan 2012 11:39

Als dit huis volledig beider eigendom is dan moet u zowiezo weten dat zij in de huidige situatie recht heeft op huur. Ik zou de huidige situatie dan ook niet laten aanslepen maar zo snel mogelijk een overeenkomst over het huis bij notaris op papier zetten (ofwel verkopen, ofwel uitkopen, ofwel wat zij voorstelt,....).

Haar voorstel is iets wat sporadisch toegepast wordt. De achterliggende gedachte is dat het kind in dezelfde omgeving blijft en dat de ouders wisselen. Natuurlijk brengt dit heel wat praktische problemen met zich mee maar er zijn rechters die dit reeds uitgesproken hebben. Als u hier niet voor te vinden bent dan opnieuw: probeer zo snel mogelijk een regeling voor het huis op papier samen uit te werken. Anders heb je veel kans dat dit voor het gerecht komt en dan ben je helemaal niet zeker van de uitkomst.

liveevents
Topic Starter

#3 , 04 jan 2012 16:32

Het is inderdaad mijn bedoeling om zo snel mogelijk een oplossing samen uit te werken.Ik heb echter het huis niet verlaten en ik hou haar ook niet tegen om in dat huis te komen wonen,maar ik zo dan moeten verdwijnen.Dit allemaal tot wanneer een oplossing is voor het huis,Ik heb haar niet buitengezet,en ik vind het niet normaal dat ik haar dan zo moeten huishuur betalen

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2012 17:45

Als zij eigenaar is voor % van de woning heeft ze voor dat % ook recht op een vergoeding (geen huur).
U kan daar wel de som voor onderhoud van af trekken gezien u nu niet het onderhoud met 2 doen.
Indien gehuwd kan de vrederechter volgens art 229 -230 BW dringende maatregelen treffen.
Kan inhouden dat een van de partijen het woonrecht krijgt.

Moraelin

#5 , 05 jan 2012 13:48

Franciscus heeft gelijk dat dit geen huur genoemd wordt.
...Ik heb haar niet buitengezet,en ik vind het niet normaal dat ik haar dan zo moeten huishuur betalen
Dat mag wel zo zijn maar als dit voor de rechtbank komt dan mag je er donder op zeggen dat de rechter u waarsch. wel zal laten betalen. Zoals u weet is er geen schuldvraag meer en zij kan gemakkelijk vertellen dat u haar uit het huis hebt gezet. Enfin, u moet er ook niet paranoia van worden maar ik zou snel zelf naar een notaris stappen en afspraak vastleggen, haar uitnodigen en dan erover beginnen praten. Maak op een goeie manier duidelijk dat u het 'houseswappen' niet ziet zitten en dat er dus 3 mogelijkheden zijn: u koopt haar uit of zij u of verkopen.

Belangrijk is om te weten hoe groot dat % is dat zij heeft en of ze nog meebetaald aan hypotheek, KI, nutskosten, ....

lucgescheiden

#6 , 09 jan 2012 20:17

Hier een soortgelijke situatie;

Ex ging voordat enige rechter werd geactiveerd een eigen woning huren (volgens mij heet dit gezinsverlating)
Zij werd evenmin de toegang tot de gezinswoning geweigerd, maar liet de rechtbank een afwisselend verblijf van beide ouders in haar woning oordelen.
Gezien deze financiële onmogelijkheid, ben ik na de officiële echtscheiding (het ogenblik dat het vonnis met tijdelijke regelingen kwam te vervallen) terug huiswaarts gekeerd.
Ex heeft hierop de politie ter hulp geroepen, in de hoop dat deze mij terug zouden buitenzetten.
Gezien ex eveneens had verkregen haar domiciliatie te mogen wijzigen (om feitelijke scheiding aan te tonen), hebben
de agenten na veel gesemmel ex naar haar eigen woning verwezen.
PV weigerden ze hiervan op te maken, heb wel maanden later hun meldingsfiche kunnen verkrijgen.

Heden (bijna drie jaren later) wil ex, in de vereffening en verdeling,
de rechtbank diets maken dat ik haar uit de gezinswoning heb laten zetten,
om daarop een woonvergoeding te vorderen.

Mijn inziens gaat deze stelling niet op.
Zij mag dan voor 100 procent eigenares zijn van de gezinswoning, dan nog
heeft zij niet het recht om een vergoeding te vragen omdat zij; geen gebruik wenst te maken van haar eigendomtitel.

Vergelijk het met je wagen achterlaten op een parking, om vervolgens een vergoeding te eisen van de parking-eigenaar voor
het gebruik van jouw wagen.
Er hoeft daarvoor geenzins een schuldvraag te worden gesteld, de eis tot vergoeding is op zich immers al ongegrond!
Dit heet mijn inziens VERLATING !!!
Handige documenten voor Personenrecht

Moraelin

#7 , 11 jan 2012 16:39

Luc, bij mij is precies hetzelfde gebeurt. Ex heeft echtelijke woonst verlaten en heeft haarzelf en mijn zoon ergens anders gedomicilieerd (ik kreeg gewoon eenbrief in de bus). Nu heeft ze wel gedreigd om huur te eisen maar ik heb zo snel mogelijk het huis geregeld om zo'n zaken te vermijden (en ze had duidelijk het geld nodig dus ze wilde dat ik haar uitkocht). En ik ben dus volledig akkoord maar ik vrees dat een rechtbank dit nog altijd anders kan zien...als zij voor de helft eigenaar is en weggaat en jij blijft erin wonen dan kan zij dus niet aan haar eigendom want het wordt ook niet verkocht. Ik ben akkoord met het verschil zelf uit de woonst vertrekken of buitengesmeten worden maar ik denk dat dit nuances zijn die een rechtbank moeilijk maakt. Dus mijn aanbeveling nog altijd: zo snel mogelijk regelen en op papier zetten, per maand kunnen er 100'en euro's huur op je kop gestort worden want zij kan aanwenden dat ze het huis wilde verkopen maar jij niet. Eerlijk ? Nee. Realiteit ? Soms.

v950511

#8 , 18 jan 2012 10:27

De vereffening-verdeling is lopende via gerechterlijke weg. Het huis, dat mij werd toegewezen, zal door mij ingekocht worden. Kan ik het dan onmiddellijk verkopen?

lucgescheiden

#9 , 18 jan 2012 12:16

Men kan u toewijzen wat men wilt, het huis zal slechts uw eigendom zijn na effectieve inkoop.
Van zodra het huis op uw naam staat, kan u er vrij over beschikken.

Indien deze inkoop telkens wordt uitgesteld omdat tegenpartij dit financiëel beter uitkomt, en
er aldus de snelle regeling van Moraelin onmogelijk wordt, dan kan u alsnog proberen::
- intresten te eisen op eigen vermogen dat in de onverdeeldheid vast zit
- en/of een verzoek richten aan de rechtbank tot voorafgaandelijke terugname.

Treft u een advocaat-tegenpartij die net ietsje harder kan roepen, dan is de kans echter groot dat de rechtbank u
hierin zal discrimineren om de koek toch enigzins gelijker te verdelen....
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”