Overname NV

SBDG
Topic Starter

Overname NV

#1 , 04 jan 2012 16:35

Beste,
graag een advies.
Momenteel 3 jaar werkzaam in een NV, met het idee om in de toekomst ( max 5 j )verder te zetten. Eigenaar heeft kinderen maar geen interesse.
Was jaren een ingedommelde bedrijf, sinds mijn komst en onder mijn impuls vooruitgang van 4 naar 10 pers. In 2012 extra investeringen en vooruitzichten.
Wat wil zeggen dat, indien ik over 3 - 4 jaar overneem er een degelijke meerwarde zal zijn. Hoofdzakelijk door mijn impuls en inbreng van kennis. Ben sedert 15 jaar aktief in deze branche.
Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling, maar wil ook geen 4j meer wachten met verdere ontplooing. Bestaat er een mogelijkheid, of kent er iemand een manier om nu al bepaalde afspraken te maken over overdracht en prijs van bedrijf. Hier vermits NV zal dit dan waarschijnlijk over de aandelen gaan.
Altijd mijn droom geweest een eigen bedrijf op te starten maar gezien de sector was het risico voor een nieuwkomer te groot. Anderzijds wil ik niet over 3-4jaar de rekening voorgeschoteld krijgen voor mijn huidige inspanningen.
Is er tevens een mogelijkheid een NV om te vormen naar een BVBA?
Met dank
SB

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 04 jan 2012 18:20

Je zou inderdaad al afspraken kunnen maken m.b.t. de overname en dat contractueel laten vastleggen. Je zou ook nu al een deel van de aandelen kunnen overnemen; want als het een succesvol bedrijf is, dan stijgt de waarde van de aandelen en zal je dus over een vijftal jaar een pak meer moeten betalen aan de overlater. De inspanningen die jij nu al hebt geleverd zijn in principe verloren, vermits je werknemer bent. Blijkbaar zijn er ook nog kinderen die misschien niet geïnteresseerd zijn in het bedrijf, maar wel in de waarde ervan. Je kan een NV omvormen naar een BVBA en (belastingvrij) kapitaal onttrekken aan de onderneming. Ook eventuele gebouwen kunnen op een fiscaalvriendelijkere manier uit de NV gehaald worden.

Eigenlijk kan alleen de boekhouder hier een deugdelijk antwoord op geven. Steek ook je licht een keer op bij een Notaris vermits er toch een statutenwijziging nodig zal zijn.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”