reden tot beëindiging contract?

verdiep
Topic Starter

reden tot beëindiging contract?

#1 , 08 jan 2012 21:24

hallo allemaal,

mijn huurcontract van 1 jaar is ingegaan op 1 juli 2011.
Het is een jaarcontract dat zonder opzeg zou verdergaan naar 3-6-9 jaar

ik ben echter zeer slecht gestart
voor en bij het tekenen van het contract werd gezegd dat er dubbel glas gestoken zou worden.
Toen ik 1 week de sleutel had werd gezegd dat ze dit niet zouden doen wegens te duur.
Nog een week later (ik woonde er nog niet, was aan het schilderen) werd er gezegd dat het dubbel glas toch gestoken werd. Ik zou dan 80 euro moeten bijbetalen. Ik heb schriftelijk laten weten dat ik dat niet zou doen. Weer kreeg ik bezoek en toen werd gezegd dat ik na 1 jaar 80 euro meer zou moeten betalen en dat er anders naar een andere huurder zou gezocht worden.

Nu kreeg ik een mail dat er een nieuwe eigenaar is (de zoon dus de prijsverhoging gaat gewoon door).
Om nog allerlei andere reden ben ik hier niet tevreden, ligt de prijs van dit appartement veel te hoog. Voor deze prijs kan ik veel ruimer en comfortabeler huren, zelfs een huis ipv aan apartement.

Nu is mijn vraag of het krijgen van een nieuwe eigenaar een reden is voor het opzeggen van het contract? Kan ik hierdoor weg zonder extra kosten? Of mag men zomaar van eigenaar veranderen?

Vriendelijke groet en alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 08 jan 2012 22:45

Waarschijnlijk is een en ander niet wit op zwart op papier gezet met alle gevolgen vandien. Waarom zou die verhuurder dan zijn woord houden ?

Anderzijds als u dr. de verhuurder gevraagd werd om "slechts" € 80 bij te betalen vr. dubbel glas is dat gezien de voordelen toch zeer weinig en had u dat moeten doen, niettegenstaande uw verhuurder u beloofd had dat het u niets zou kosten. Ik zou er dan wel voor gezorgd hebben om dat slechts na 1 jaar verschuldigd te zijn. Anders zou u dat betaald kunnen hebben en toch nog een opzeg kunnen krijgen bij het einde van het eerste jaar.

U schildert in een woning en u hebt nog geen 3-6-9 in handen ? Niet verstandig.

In uw specifiek geval is het krijgen van een nieuwe eigenaar geen reden voor het opzeggen van het contract door u (zonder opzegvergoeding voor u wegens contractbreuk). U moet wachten totdat het jaar om is (opzeg 3m. op voorhand voor u).

En die prijsverhoging gaat niet door uiteraard. Enkel indexaanpassing na een jaar is wettelijk toegelaten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 08 jan 2012 22:47

De nieuwe eigenaar dient het bestaande contract te respecteren. Ik veronderstel dat het hier gaat over €80/maand?

Reclame

verdiep
Topic Starter

#4 , 08 jan 2012 23:12

ik betaal nu die 80 euro niet.
na 1 jaar zou ik die moeten betalen of ik lig eruit (hij neemt gewoon een andere huurder zegt hij. volgens hem is dat heel eenvoudig omdat het om een jaarcontract gaat. Is dit dan niet correct?

80 euro is niet veel als alles in orde is maar de binnendeuren vliegen hier nog evengoed open bij een windstoot.
Ondertussen heb ik gemerkt dat er veel schimmel is op de muren... (wat verstopt was), verder leugens over vocht... en voor deze prijs kan ik een perfect afgewerkt huis krijgen en hoef ik daar niet zo lang achter te zoeken Terwijl ik niet eens een badkamer heb. Wel een douche-cel maar aan en uitkleden moet ik in de gang doen.

Een beetje dom van mij om dit te huren zou je denken maar ik kom van de andere kant van het land, niet in de mogelijkheid grondig prijzen te kunnen vergelijken, zat met tijdsdruk... en dat is allemaal een beetje gebruikt. En daardoor vind ik 80 euro veel geld.

Ik voel me bedrogen

JohnD

#5 , 09 jan 2012 00:14

Na 1 jaar zou ik die moeten betalen of ik lig eruit (hij neemt gewoon een andere huurder zegt hij. volgens hem is dat heel eenvoudig omdat het om een jaarcontract gaat. Is dit dan niet correct? Ik voel me bedrogen
Maar dan is het te laat voor hem en kan niets U verplichten die € 80 te betalen. Even advocaat van de duivel spelen, voor het geval U wil verhuizen of opzeggen wanneer U wil.
U laat uw "eerlijke" verhuurder duidelijk merken dat U bereid bent die € 80 opslag na een jaar te betalen. En de bij de betaling van de 1e maand van het 2e jaar doet U dat dan gewoon niet. Zoals uw verhuurder bij de aanvang van uw contract na een week ook plots van gedacht veranderde, is het nu uw beurt om ook van gedacht te veranderen. Ik hoef U niet te zeggen dat dit de relatie met uw verhuurder zal verzuren. U kan dan echter nog steeds een nieuwe woning zoeken met slechts 3m. vooropzeg.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bosprocureur

#6 , 09 jan 2012 08:24

Na 1 jaar zou ik die moeten betalen of ik lig eruit (hij neemt gewoon een andere huurder zegt hij. volgens hem is dat heel eenvoudig omdat het om een jaarcontract gaat. Is dit dan niet correct? Ik voel me bedrogen
Maar dan is het te laat voor hem en kan niets U verplichten die € 80 te betalen. Even advocaat van de duivel spelen, voor het geval U wil verhuizen of opzeggen wanneer U wil.
U laat uw "eerlijke" verhuurder duidelijk merken dat U bereid bent die € 80 opslag na een jaar te betalen. En de bij de betaling van de 1e maand van het 2e jaar doet U dat dan gewoon niet. Zoals uw verhuurder bij de aanvang van uw contract na een week ook plots van gedacht veranderde, is het nu uw beurt om ook van gedacht te veranderen. Ik hoef U niet te zeggen dat dit de relatie met uw verhuurder zal verzuren. U kan dan echter nog steeds een nieuwe woning zoeken met slechts 3m. vooropzeg.
houd wel rekening met een "boete" van 2 maand of 1 maand huur, naargelang van de einddatum van de huur.
Tenzij.... tenzij het huurcontract niet geregistreerd zou zijn natuurlijk :twisted:

krisje1973

#7 , 12 jan 2012 16:11

Zowel u als de verhuurder (ook de nieuwe eigenaar) dient zich te houden aan de huur die bepaalt is in het huurcontract.

Misschien eens horen bij uw gemeente om te kijken of je de procedure kan opstarten voor onbewoonbaar / ongezond verklaren van de woning (zie schimmel en vochtproblemen).

Wil je hier niet blijven wonen, kijk dan alvast uit naar een nieuwe woning.
Zowel jij als je verhuurder moet een opzeg doen drie maanden voor het verstrijken van je contract.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2012 19:29

brochure woninghuur:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”