Indexering van huurprijs bij gemeen recht

christophe.l
Topic Starter

Indexering van huurprijs bij gemeen recht

#1 , 08 jan 2012 20:33

Wij huren een kantoorruimte die contractueel gezien niet onder woninghuur of handelshuur valt maar onder het gemene huurrecht. Contract begon te lopen op 1 juli 2009.

De verhuurder heeft ons in januari 2011 schriftelijk verzocht om de huurprijs te indexeren.

In het contract staat een clausule vermeld waarin staat dat de huurder zelf de indexering van de huurprijs moet toepassen na het verlopen van ieder jaar (dus op 1 juli 2010 en op 1 juli 2011).

Wij hebben deze indexering nooit toegepast gezien er in de huurwetgeving staat dat de verhuurder dit zélf moet schriftelijk aanvragen. Bovendien is de terugwerkende kracht van deze vraag van de verhuurder beperkt tot de drie maand voor de maand dat deze aanvraag gebeurde (om de huurder te beschermen tegen excessieve bedragen)

Mijn vraag is nu of ik de huurwetgeving moet toepassen (maw terugwerkende kracht tem oktober 2011) of de clausule uit het contract (maw terugwerkende kracht tem juli 2010)?

Indien het over woninghuurrecht of handelshuur zou gaan vermoed ik dat de clausule in het contract onwettig is, maar het gemene huurrecht is veel soepelder dan voorgaande wetgevingen dus vroeg ik me af hoe de vork nu eigenlijk aan de steel zit.

Dank bij voorbaat voor alle input,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 jan 2012 10:54

“Art.6.Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek. Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.”(20 februari 1991 Woninghuurwet)

‘Wij huren een kantoorruimte die contractueel gezien niet onder woninghuur of handelshuur valt’

Voornoemd artikel 6 is dan ook niet van toepassing op uw huurovereenkomst.

“Art.2273.De rechtsvordering van de verhuurders tot betaling van het bedrag dat volgt uit de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud verjaart door verloop van een jaar.”(Burgerlijk Wetboek) is echter wel van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”