Iemand die ik ken kan zich burgerlijke partij stellen inzake slagen en verwondingen. Hij heeft zich nog niet burgerlijke partij gesteld (dus geen burgerlijke partijstelling voor de onderzoeksrechter). Hij ziet het niet zitten om een advocaat te nemen gezien de hoge kosten hiervan (tenzij de volledige advocaatkosten ook kunnen vergoed worden door de tegenpartij, maar ik dacht dat dit slechts forfetaire bedragen zijn???).
Hoe moet je u hier burgerlijke partij stellen??? Gebeurt dit voor de rechtzaak door een verzoekschrift neer te leggen op de griffe, of gewoon op de dag van de rechtzaak, naar de rechtbank gaan met een verklaring en de nodige attesten??
Het gaat om ongeveer een 1000 euro schade materieel en lichamelijk. Dus als je daarvan je advocaatkosten moet aftrekken blijft er niet echt veel meer over...
Een advocaat kan - indien hij dat vordert bij zijn akte tot burgerlijke partijstelling - rechtsplegingsvergoeding vragen. Dwz als dit door de rechter erkent wordt dat de beklaagde een deel van uw advocatenkosten zal moeten betalen.
Bovendien zeker eens nagaan of je geen recht hebt op een pro-deo of een gedeeltelijke pro-deo advocaat. Wat ook handig is om op voorhand met uw advocaat een contract af te sluiten m.b.t. de kosten. Dat je toch een richtprijs hebt van wat je kosten zouden zijn.
Mocht je toch zelf willen gaan, geef ik je de goede raad om zeker al uw stukken te bundelen en een inhoudstafel te maken ! En toch ook zinnige, onderbouwde dingen te vertellen. Wij krijgen les van plaatsvervangend rechters en er werd ons toch verteld dat deze eenhekel hebben aan mensen die zichzelf verdedigen die niks zinnig te vervellen hebben of totaal niet weten waarmee ze bezig zijn. Beste tip, op een vrije dag, ga een voormiddag een zitting van de correctionele bijwonen en vooral goed kijken. Of kijk herbekijk de afleveringen van de rechtbank.
Ik wens je alvast veel succes toe, laat ons allen hopen dat alles goed komt.