erfenisrecht op beleggersportefeuille

ywn019
Topic Starter

erfenisrecht op beleggersportefeuille

#1 , 20 jan 2012 14:09

Geachte
Mijn moeder overleed op 2 aug. 2005 en mijn vader regelde zelf de aangifte. Nu zes jaar na haar overlijden ontdekt hij een afschrift van een beleggersportefeuille op haar naam op datum van 31 dec. 1991. Omdat mijn broer op vorige rekeningen een volmacht had, veronderstelden we dat hij ook hierop een volmacht had. Daarom contacteerden we hem om te weten wat er met die portefeuille gebeurd is. Tot nu toe kregen echter noch mijn vader, noch ik enig antwoord hierop. Wat kunnen we doen?
Met vriendelijke groet
YWN019

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2012 15:51

Ga eens informeren bij de bank waar die beleggingsportefeuille is/was.

wanton

#3 , 20 jan 2012 18:17

Indien er bij die bank ook andere tegoeden waren die wel in de nalatenschap zayen , zou deze portefeuille ook zijn bovengekomen. Ik vermoed dat die niet meer bestond bij haar overlijden. En ik denk niet dat enige bank zoiets na 20 jaar kan nazien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ywn019
Topic Starter

#4 , 28 feb 2012 17:11

Ondertussen heeft de hoofdzetel van de bank mij geantwoord. Ze kunnen tot 10 jaar teruggaan en al in febr. 2002 was de effectenportefeuille opgedoekt. Ook kreeg ik gisteren eindelijk antwoord van mijn broer: hij heeft nooit iets gekregen!
Nu heb ik ergens gelezen dat (als ik een burgerlijke klacht neerleg bij de rechtbank van eerste aanleg deze rechter tot 30 jaar kan teruggaan bij erfeniskwesties. Klopt dat?

Creatief

#5 , 28 feb 2012 17:29

Oei, oei, tot 30 jaar teruggaan??? Dat geloof ik niet. Wanneer de Rechtbank dat heeft gevonden is deze nalatenschap al lang opgesoupeerd aan kosten voor advocaten, ...
Wie heeft je dit verteld of beter gezegd "wijs gemaakt"?

ywn019
Topic Starter

#6 , 29 feb 2012 16:56

Er zijn nog zaken boven water gekomen via documenten van mijn vader: opbrengst grondverkoop van mijn grootmoeder langs moederszijde = 1991 BEF 750 000. Ook hierover weet mijn broer niets. Ik voel mij langzaamaan echt in het zak gezet door én mijn moeder én mijn broer!
Kan iemand mijraad geven?

Creatief

#7 , 29 feb 2012 17:26

Advies: tesamen met je vader een advocaat onder de arm nemen en via gerechtelijke weg de nalatenschap van je moeder laten inkorten indien dat nog mogelijk is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”