Actualiteit : Witse

wanton
Topic Starter

Actualiteit : Witse

#1 , 23 jan 2012 14:16

In de aflevering van Witse gisteravond werd mi. verkeerde meldingen gemaakt.
Situatie : koppel , getrouwd onder scheiding van goederen , leeft al meer dan 6 maanden apart. Man heeft onlangs veel geërfd van zijn vader. Hij wordt vermoord. Zijn , nog steeds wettelijke , vrouw wordt beschuldigd van die moord : ' want dan kan je over veel geld beschikken van zijn erfenis.'
Dit is pertinent onjuist . De erfenis van zijn vader behoort tot het eigen vermogen. Er was geen testament. Een huwelijkscontract kan slechts over de gemeenschap , die er niet is , aangegaan worden. Dus zijn vrouw kan in het beste geval het vruchtgebruik bekomen van zijn geld , maar de blote eigendom gaat naar zijn familie, ook als er geen kinderen zijn. (broers, neven , ooms...) Bovendien , na 6 maanden feitelijke scheiding kan men de partner zelfs volledig onterven , dus zelfs het vruchtgebruik is niet zeker.
Ik weet , één en ander moet passen in het verhaal. Maar men houdt daarin best rekening met de geldende wettelijke bepalingen. Soms vergelijken mensen hun situatie met zulke verhalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2012 15:21

Heb dat ook gemerkt.
Heb hiermee geluk. Heb geen eigen vermogen, dus daarom zal ze me niet van kant maken :lol: :lol:

Creatief

#3 , 23 jan 2012 15:29

Ik had het ook door! Ik zal tegen Witse zeggen als ik hem zie. Hij is een zeer vriendelijk, eenvoudig en joviale man.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2012 17:26

Tja, om dan nog niet over de vele andere onwerkelijke situaties te spreken.
Een commissaris die beslist over een arrestatie dat kan is zijn bevoegdheid.
Maar op het ogenblik dat parket ( procureur:onderzoeksrechter)in het onderzoek zitten is hij niet meer de leidende officier en wordt er beslist door pdK of OR.
Maar 24u laten vastzitten zonder dat betrokkene voor de onderzoeksrechter komt.
En dan de directeur die gaat zeggen wat er in het onderzoek moet gebeuren.... terwijl een commissaris (dus een andere officier van gerechtelijke politie) het PV maakt.
Wel dan zal die directeur dat toch zelf moeten maken.
Een DNA analyse binnen de 24 uur ..... te gek voor woorden.
Ook het dragen van die rode armband. Deze dient op oa op de plaats delict te weten wie er allemaal van de politie is of bij een actie. Het dient niet als legitimatie en wordt niet aangedaan als men een incognito buurtonderzoek doet.

Fore

#5 , 23 jan 2012 18:16

Een DNA analyse binnen de 24 uur ..... te gek voor woorden.

je kan het doen op nog geen 8 uur.
staal voorbereiding 1uur
pre-PCR : 30 mins
PCR: 2 tot 3 uur
Post PCR: 1 uur

alleen in werkelijkheid zal er wss wel een zeer grote achterstand zijn :)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roharro

#6 , 23 jan 2012 18:31

Inderdaad Wanton weer zijn een groot aantal mensen op het verkeerde been gezet.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#7 , 24 jan 2012 09:52

ja jongens, als we alle politie/misdaad/gerechts-ficitereeksen op hun realiteitsgehalte gaan ontleden, dan vallen we allemaal constant uit onze zetel van het bulderlachen....
Het voortdurend dilemma of spanningsveld in scenarioschrijven is: als je een boeiend fictieverhaal schrijft, kan je nooit alle reele feiten in duur en nuances meegeven: want dan krijg je een uuuren durende documentatire waar alles voortdurend geduid en uitgelegd moet worden. Dat is SAAAIE televisie.
Dus als je als kijker in een FICTIE- TV-reeks of film stapt moet je eigenlijk een mentale FICTIE-klik maken: Je accepteert de fictie-realiteit met al zijn kantjes en onwaarheden., omdat je geentertaind wil worden. en als juridisch expert zal je vaak glimlachen om de vele korte bochten die gemaakt worden.
Maar dat is zoals para's uit hun zetel rollen van het lachen met oorlogsfilms en dokters zich bescheuren over ziekenhuisreeksen.
Fictie is géén weergave van de werkelijkheid: het is een verhaal dat moet verteld worden in pakweg 30 tot 90 minuten.
Wie dingen wil leren over de werkelijkheid, kijkt naar een documentaire en ook dat is discutabel: want een realisator maakt steeds keuzes, wat toon ik wel, wat vertel ik en door wie?

Moraal van het verhaal: lees, kijk, luister over een onderwerp naar zoveel mogelijk verschillende bronnen.
en dan kom je misschien ooit wel eens achter het fijne van de zaak.
en dan nog :-)

roharro

#8 , 24 jan 2012 18:19

ja jongens, als we alle politie/misdaad/gerechts-ficitereeksen op hun realiteitsgehalte gaan ontleden, dan vallen we allemaal constant uit onze zetel van het bulderlachen....
En toch lossen ze in die reeksen steeds alle misdaden op!!! Meestal door klungelige inspecteurs die nog met een vederpluim schrijven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”