Om latere succesierechten uit te sparen heeft mijn 84-jarige moeder haar vermogen van een paar honderduizend euro verdeeld onder haar zoon en mij door voor elk op onze eigen naam een spaarboekje te openen. Mijn broer is getrouwd en heeft geen kinderen en heeft zelf ruim genoeg gemeenschappelijk geld om nooit aan dat spaarboekje hoeven te gaan. Dus na hun dood gaat ook ons familie-geld verdeeld worden onder de 8 broers en zusters (of hun 8 kinderen) van mijn broers schoonfamilie en mijzelf (of onze 2 kinderen), wat er op neer komt dat de helft van onze familie-erfenis voor het grootste gedeelte naar vreemden van mijn moeder gaat terwijl onze eigen kinderen maar de helft zouden krijgen van de kinderen van de schoonfamilie omdat daar maar een kind per gezin is.
Wat vind u daarvan en hoe moet ik dit uit leggen aan mijn broer, waar ik heel goed mee overweg kan, en aan mijn moeder dat dit niet eerlijk is ?
Kan er zoiets als een testament opgesteld worden dat dit geld later terug in onze familie komt (dus eigenlijk naar onze kinderen) en niet naar vreemden van mijn moeder en mij.
PS. mijn broer gaat normaal ook nog wel erven van zijn schoonmoeder, alhoewel ze ook een regeling kan treffen dat het geld niet rechtstreeks naar haar kinderen gaat, omdat die het toch niet meer nodig hebben, maar naar haar kleinkinderen. Dat bedrag zal trouwens ook veel kleiner zijn.