Gevolgen kleine winkeldiefstal?

Anoniempje88
Topic Starter

Gevolgen kleine winkeldiefstal?

#1 , 23 jan 2012 14:07

Hallo.

Ik ben dom geweest en heb een winkeldiefstal in een doehetzelf-zaak gedaan van 10 euro. De 10 euro is intussen betaald en de goederen zijn in beslag genomen door de politie.

Nu hebben ze er bij de politie nogal redelijk aan getild. Er zijn vingerafdrukken genomen, foto's genomen. Strafblad aangemaakt. De diefstal dateert van augustus. Nu heb ik op 8 februari een proces voor de jeugdrechtbank. Op 15 februari word ik 18 jaar.

Ik heb van toen ik 14 jaar was al iets op mijn strafblad ivm het bezit van een mes.

Nu vraag ik me af wat de gevolgen zullen zijn. Dat dit op mijn strafblad komt, daar kan ik waarschijnlijk niet meer van onderuit. Maar wat kunnen de straffen zijn en de maximumstraf?

Nuja, ik besef wel wat ik heb gedaan en weet ook dat dat niet mocht. Maar kzou toch graag weten waar ik mij kan aan verwachten. Kunnen ze mij in mijn proces beschouwen als meerderjarige?

Er staat op de dagvaarding dat er een gevangenisdirecteur ook is uitgenodigd.

Alvast bedankt voor een duidelijk correct antwoord,
Anoniem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2012 19:25

U bent nog minderjarig?
strafblad wordt pas 'aangemaakt' als je veroordeeld zou zijn (wat niet is).
U staat wel geregistreerd in centraal politiesysteem (dat is iets totaal anders).
Zonder moeilijk te doen .... ik denk niet dat de jeugdrechter u uit handen zal geven..
(als alles correct verteld wordt)
directeur gevangenis??? ben je zeker? .... geef de juiste tekst eens wat er op de dagvaarding staat

Anoniempje88
Topic Starter

#3 , 23 jan 2012 23:01

U bent nog minderjarig?
U staat wel geregistreerd in centraal politiesysteem (dat is iets totaal anders).
Zonder moeilijk te doen .... ik denk niet dat de jeugdrechter u uit handen zal geven..
directeur gevangenis??? ben je zeker? .... geef de juiste tekst eens wat er op de dagvaarding staat
Hallo,
Misschien mijn uitleg wat misgeven.

- Ja, ik ben nog minderjarig. Mijn 18de verjaardag valt op 15 februari en de rechtzaak voor de jeugdrechtbank vind plaats op 8 februari.
- Ik denk toch dat als ik naar de jeugdrechtbank moet dat ik zowiezo ga veroordeeld worden? Al is het maar tot een blaam of dergelijke?
- Wat zijn de straffen dan die de jeugdrechter kan opleggen? Met dat het niet mijn eerste keer is vrees ik er toch voor dat het niet bij een blaam zal blijven...
- Oké, dat van die gevangenisdirecteurs heb ik misschien verkeerd geïnterpreteerd als ik de dagvaarding las:
" Wij, procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, GEVEN LAST en BEVEL aan alle daartoe bevoegde gerechtsdeurwaarders en gevangenisdirecteurs, te DAGVAARDEN om te verschijnen vóór de Jeugdrechtbank te KORTRIJK, Burg. Nolfstraat 10/A, gerechtsgebouw, 15° kamer, zaal 102, op 08/02/2012, om 14u30.

Alvast bedankt
[geanonimiseerd]

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2012 23:15

Het zijn de gerechtsdeurwaarders of een gevangenisdirecteur die de dagvaardingen betekenen.
Voor iemand die in de cel zit lijkt het me logisch dat het een leidinggevende gemandateerde is van de gevangenis zelf.
Een jeugdrechter stopt niemand in de gevangenis ..... dan moet zoals reeds gezegd de zaak uit handen worden gegeven.
U bent minderjarig dus in principe enkel maatregelen.

Anoniempje88
Topic Starter

#5 , 23 jan 2012 23:30

U bent nog minderjarig?
Hallo,
Misschien mijn uitleg wat misgeven.

- Ja, ik ben nog minderjarig. Mijn 18de verjaardag valt op 15 februari en de rechtzaak voor de jeugdrechtbank vind plaats op 8 februari.
- Ik denk toch dat als ik naar de jeugdrechtbank moet dat ik zowiezo ga veroordeeld worden? Al is het maar tot een blaam of dergelijke?
- Wat zijn de straffen dan die de jeugdrechter kan opleggen? Met dat het niet mijn eerste keer is vrees ik er toch voor dat het niet bij een blaam zal blijven...
- Oké, dat van die gevangenisdirecteurs heb ik misschien verkeerd geïnterpreteerd als ik de dagvaarding las:
" Wij, procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, GEVEN LAST en BEVEL aan alle daartoe bevoegde gerechtsdeurwaarders en gevangenisdirecteurs, te DAGVAARDEN om te verschijnen vóór de Jeugdrechtbank te KORTRIJK, Burg. Nolfstraat 10/A, gerechtsgebouw, 15° kamer, zaal 102, op 08/02/2012, om 14u30.

Alvast bedankt
Anonbiem

justwanttomove

#6 , 24 jan 2012 08:19

bewerk even je bericht en verwijder je naam..

ik denk dat je meer schrik van google dan van de rechtbank moet hebben.

dit is anders wat je toekomstige werkgevers te zien gaan krijgen..

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”