BTW - Bijzondere Afrekening: Afbetalingsplan mogelijk?

Braafmens
Topic Starter

BTW - Bijzondere Afrekening: Afbetalingsplan mogelijk?

#1 , 05 jan 2012 13:58

Hey.

Vorig jaar had ik op een gegeven moment een bijzondere afrekening. Ik heb toen gevraagd of ik een afbetalingsplan kon krijgen daarvoor. Volgens de 1ste persoon die ik te spreken krijg was dat geen probleem, maar moest ik wachten tot nadat ik de afrekening had gekregen. Dan met hun contact opnemen, en brengen zij vervolgens daar alles voor in orde.

Zogezegd zo gedaan... Een paar weken later kreeg ik dan de bewuste afrekening. Ik belde voor een afbetalingsplan, en... het bleek NIET mogelijk te zijn.

Nu heb ik er opnieuw 1 (2011 was een moeilijk jaar), mijin boekhouder zegt dat dat allemaal geen probleem is... een afbetalingsplan valt te regelen.

Maar wat als het dat toch niet blijkt zijn te zijn. Wat kunnen zij doen? Hoe snel gaan ziji iets doen?

Ik ben halvelings in volle paniek :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2012 14:34

Op hoeveel tijd wil u afbetalen?

De ontvanger kan afbetalingen toestaan, hij is niet verplicht. Afbetalen op zes maanden zal hij allicht toestaan. Hij moet zijn beslissing motiveren. Als die niet voldoende gemotiveerd is kan u aan de rechtbank vragen deze te vernietigen.

Begin in ieder geval met de afbetalingen, ongeacht of u al een antwoord ontvangen hebt en ook als het antwoord u niet bevalt. Betaal wat u kunt. Als er elke maand geld binnenkomt zal de ontvanger minder snel de gerechtsdeurwaarder sturen.

Braafmens
Topic Starter

#3 , 05 jan 2012 15:02

Wel, 6 maand max. een jaar.

Waarom krijg ik over dit onderwerp tegenstrijdige onderwerpen?

Reclame

bartvdv

#4 , 05 jan 2012 15:25

Heb je enkel een brief ontvangen i.v.m. de bijzondere rekening of is de hele bundel met wetteksten al binnengevallen? Daartussen zitten toch snel al een aantal weken. Heb je al een telefoontje gekregen van iemand van de btw-administratie i.v.m. de achterstand (dat telefoontje blijkt deel te zijn van een aangepaste invorderingsprocedure). Je kan beter alvast beginnen betalen wat je kan. Enkele weken na de brief met de wetteksten volgt de gerechtsdeurwaarder met een betalingsbevel. Eventueel kan je ook via hem al een en ander beginnen betalen. Het zal wel allemaal extra kosten, maar toch. Wat betaald is, is betaald. Maar zes maanden zal je niet meer hebben. Je krijgt tegenstrijdige informatie omdat het afhangt van de goede wil en het humeur van de btw-administratie.

denlowie

#5 , 05 jan 2012 15:34

Belastingen geen probleem, maar de BTW is moeilijker maar word meestal toch toegekend.

In het slechtste geval als er niks te regelen valt met de BTW en als je de eerste brief van den deurwaarder aankomt, dan reageer je onmiddellijk naar de deurwaarde en vraag je afbetaling en dan word dit altijd 100% toegekend.
Dit antwoord geeft ik je als oud zelfstandige met zeer veel ervaring.

Ik wens je toch het beste
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Braafmens
Topic Starter

#6 , 21 jan 2012 12:58

Hey

Nu 2 weken verder, en god wat een miserie...

1.5 week na het plaatsen van mijn berichtje kreeg ik dan eindelijk een brief van de BTW-afrekening met daaraan de overschrijving. Wat me onmiddelijk zorgen baarde was de datum: de brief was afgestempeld op maandag 09/01, maar ik ontving hem pas op vrijdag 13/01. Onmiddellijk doorgestuurd naar mijn boekhouder.

Dinsdag 17/01 kreeg ik dan het antwoord van de BTW-administratie: betalingsplan niet toegestaan.

Nu zit ik volledig met mijn handen in het haar.

Betalen is uitgesloten, 2011 was ronduit een ramp, mijn 1ste factuur komt ten vroegste eind januari binnen, daarmee kan ik hoogstens een stuk betalen, gezien ik ook nog mijn belastingen moet afbetalen. Om over de gewone rekeningen nog maar te zwijgen. Bovendien is het geen al te hoog bedrag, heb maar een stuk van de maand december gewerkt.

Wat nu?

Wat kan de deurwaarder doen en hoe snel? Kan ik bij hem eenvoudig een afbetalingsplan regelen? HOe flexibel gaat die man zijn? Wat mag die allemaal meepakken?

Eventueel schuldbemiddeling?

denlowie

#7 , 22 jan 2012 14:14

Met den deurwaarde of via den deurwaarder zal je een afbetalingsplan kunnen krijgen, normaal is een deurwaarder niet zo een boeman zoals men het vroeger zei !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Braafmens
Topic Starter

#8 , 24 jan 2012 11:41

denlowie:

Dank je wel denlowie :)

bartvdv:

Een paar dagen na het plaatsen van mijn 1ste post ontving ik een brief met allemaal wetteksten, zonder rekeninginformatie. Die ontving ik een week later. Dezelfde dag vroeg ik aan mijn boekhouder om een afbetalingsplan te regelen.

Een paar dagen later ontving ik dan van mijn boekhouder het bericht geen afbetalingsplan te kunnen regelen. Dat was nu een week geleden.

Ik heb nog niets gehoord van het BTW kantoor, van de deurwaarder ook niet. Ik heb ondertussen ook contact opgenomen met "Tussenstap", met wat geluk kunnen zij mij helpen...

Ik las op het inet ook iets over de mogelijkheid om het te kunnen regelen via een "reorganisatie" of door een uitstel van betaling aan te vragen. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dat het best regel?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”