Diefstal van brommer, daders gepakt.

Anoniempje88
Topic Starter

Diefstal van brommer, daders gepakt.

#1 , 23 jan 2012 18:08

Hallo,

Even de situatie uitleggen.

Vrijdagavond uitgegaan. Bromfiets rond 23u aan het station geparkeerd. Mooi afgesloten. Jammergenoeg niet met ketting. Tegen 4u teruggekomen naar bromfiets en bleek dat hij er niet meer stond. Dus zoeken in de nabije omgeving of hij niet ergens weggestoken zat (om later op te halen). Niets gevonden. Dan maar rond 5u aangifte gaan doen bij de politie. (geen wachtrij :D ) Daar hadden ze goed en slecht nieuws.
- Goede nieuws: ze hebben mijn brommer kunnen recupereren.
- Slechte nieuws: Er waren 2 daders en ze hebben samen de bromfiets gestolen. Politie heeft ze zien rijden en vervolgens de achtervolging ingezet. Wat eindigde op een valpartij met mijn brommer waarbij ze de twee hebben kunnen arresteren. Er is dus schade aan de bromfiets (bovenop de schade van de braak)

Nuja. Ik mocht hem de volgende dag tussen 9 en 17 gaan halen naar een ander politiebureau. Daarna met taxi naar huis. Dan volgende dag weer naar politie, toegekomen om 1 uur, buiten rond 4. Daar nog een verklaring afgelegd. Daarna naar bromfietswinkel geweest die hem heeft opgehaald bij de politie om een schadebestek op te maken.

Tegen 6uur s'avonds terug thuis.

Nu vraag ik mij af welke schadevergoedingen ik kan eisen, misschien niet onbelangrijk, de daders waren 13 en 15 jaar oud.
- Schadebestek wordt opgemaakt door bromfietshersteller.
- Vervoersbewijs van Taxi zit al in dossier.
- Heb ik recht op een emotionele schadevergoeding?
- Heb ik recht op een schadevergoeding omdat ik een aantal dagen zonder vervoersmiddel zit?
- Heb ik recht op een schadevergoeding voor de tijd dat ik bezig ben geweest met politiebezoeken etc voor deze zaak?
- Heb ik recht op een schadevergoeding voor het vervoer van naar politiebureau?

Nu staat de bromfiets bij de bromfietshersteller. Daarna moet ik het schadebestek doorgeven aan de toegewezen persoon binnen het politiekorps.

Ik denk dat de kosten van die 'kinderen' zullen betaald worden door hun famiale verzekering?
Is het mogelijk dat ik niets ontvang?

Er is mij gezegd geweest dat ze mij eerst gaan contacteren voor een onderlinge overeenkomst omtrent het schadebedrag.
Als we daar niet mee akkoord gaan word het een burgerlijke rechtzaak en moet ik mij burgerlijke partij stellen.

Graag meer duidelijkheid,
Alvast bedankt,
Anoniem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 23 jan 2012 18:20

gegarandeerd zullen de ouders weigeren te betalen ( ik heb zo een vermoeden wie/wat/waar ), alle schadevorderingen zullen dan via de rechtbank dienen te gebeuren.

buiten de tijd dat ge er met bezig zijt & het emotionele aspect ( kweet het, klinkt hard ), zou de rechtbank normaal wel in uw "voordeel" oordelen.

maar als het rechtbank word, bereid u dan maar al voor op een lange procedure, vraag dan ook bij uw verzekering of ge rechtsbijstand hebt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2012 19:09

Al die opgesomde kosten kan je in rekening brengen.
Zeker de kosten die je al met een factuur/bestek kan verantwoorden.
Verder het tijdverlies x uur maal Y €.
Voor de rest zie boven.
U zeker registreren als slachtoffer (zie aangifteattest dat je hebt meegekregen).
Hopelijk heeft de politie de Salduz regeling goed toegepast en de daders direct op hun rechten gewezen en een advocaat laten komen.
Uw advocaat zal je zelf moeten betalen of via uw rechtsbijstands/familiale verzekering.

Reclame

Anoniempje88
Topic Starter

#4 , 23 jan 2012 22:52

Al die opgesomde kosten kan je in rekening brengen.
Zeker de kosten die je al met een factuur/bestek kan verantwoorden.
Verder het tijdverlies x uur maal Y €.
Voor de rest zie boven.
U zeker registreren als slachtoffer (zie aangifteattest dat je hebt meegekregen).
Hopelijk heeft de politie de Salduz regeling goed toegepast en de daders direct op hun rechten gewezen en een advocaat laten komen.
Uw advocaat zal je zelf moeten betalen of via uw rechtsbijstands/familiale verzekering.
Hallo Franciscus.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Ik heb daar toch nog wat vraagjes bij.
- Hoeveel kun je rekenen voor je tijdsverlies, emotionele aspect, en dagen zonder vervoersmiddel? En hoe dien je dit aan te geven? Nog een pv laten opmaken hierover om bij de zaak te steken?
- Laten registreren als slachtoffer? Ik heb hier geen aangifteattest van gekregen?
- En eigen advocaat? Deze is dan nodig als het tot een burgerlijke zaak komt?
- Die bijstandsverzekering? Is dat deze die bij mijn brommerverzekering zit? Of heeft de brommerverzekering hier niets mee te maken?

Alvast bedankt,
Jens Vandevelde

Franciscus

#5 , 23 jan 2012 23:07

burgerlijke zaak.
Bij mijn weten is diefstal nog altijd iets voor de strafrechter.
Vraag aan politie een attest aangifte . Dit MOET worden gegeven.
Volg dan de instructies die erop staan.
Wat is uw uurloon? als je werkt.
Uw kosten voor uw ander vervoer.
(Mogelijk hebben andere posters hier wel tabellen voor)
Neen een rechtsbijstandsverzekering bij uw bromfietsverzekering kan wel mogelijk dit soort zaken indekken, uw familiale verzekering of een afzonderlijke rechtsbijstandsverzekering.
U kan ook eens gaan praten met Slazo (slachtofferzorg politie) of via het justitiehuis of in het Antwerpse een sociaal (juridisch) infopunt.
U kan zich perfect ter zitting zelf burgerlijke partij stellen.
(We gaan er wel van uit dat u meerderjarig bent).
Wat leesvoer in de linken:
((de just.fgov site moet je blijkbaar verder doorklikken naar publicaties) :)
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/8.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/62.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/21/5 ... zOTAw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Anoniempje88
Topic Starter

#6 , 24 jan 2012 00:54

burgerlijke zaak.
Bij mijn weten is diefstal nog altijd iets voor de strafrechter.
Vraag aan politie een attest aangifte . Dit MOET worden gegeven.
Volg dan de instructies die erop staan.
Wat is uw uurloon? als je werkt.
Uw kosten voor uw ander vervoer.
(Mogelijk hebben andere posters hier wel tabellen voor)
Neen een rechtsbijstandsverzekering bij uw bromfietsverzekering kan wel mogelijk dit soort zaken indekken, uw familiale verzekering of een afzonderlijke rechtsbijstandsverzekering.
U kan ook eens gaan praten met Slazo (slachtofferzorg politie) of via het justitiehuis of in het Antwerpse een sociaal (juridisch) infopunt.
U kan zich perfect ter zitting zelf burgerlijke partij stellen.
(We gaan er wel van uit dat u meerderjarig bent).
Wat leesvoer in de linken:
((de just.fgov site moet je blijkbaar verder doorklikken naar publicaties) :)
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/8.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/62.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/21/5 ... zOTAw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een uurloon heb ik niet... Ik ben student. Wel had ik mijn tijd voor betere dingen kunnen gebruiken (studies).
Voor het vervoer moet ik dus bij de brommerwinkel vragen naar een bewijs van huur ofzo van een andere bromfiets? En tot hoelang loopt dit dan?

Alvast bedankt,
Anoniem

Franciscus

#7 , 24 jan 2012 14:02

Periode dat u geen gebruik, kan maken van uw eigen bromfiets. Een factuur van de huur periode X tot X1.
Wat zou u als 'student' per uur verdienen? Vraag dat eens naar een (netto) bedrag bij vrienden die vakantiewerk doen?

Fore

#8 , 24 jan 2012 14:10

Periode dat u geen gebruik, kan maken van uw eigen bromfiets. Een factuur van de huur periode X tot X1.
Wat zou u als 'student' per uur verdienen? Vraag dat eens naar een (netto) bedrag bij vrienden die vakantiewerk doen?
hangt er zwaar vanaf van soort werk en leeftijd , ik heb op me 16de gewerkt aan 5 à 6 euro (kersenpluk) , waar ik nu 12 à 13 euro het uur krijg (productiewerk).
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Anoniempje88
Topic Starter

#9 , 24 jan 2012 15:03

Oké, en hoe dien ik dan die uren aan te geven. En bedrag mag ik dus zowat zelf kiezen? Want er is een groot verschil tussen 5 en 14 euro.

En hoe kun je de emotionele schadevergoeding bepalen?

Dus wat ik tot nu toe weet:
- Schadebestek wordt opgemaakt door bromfietswinkel
- voor het vervoer dat ik kwijt ben: offerte voor huur bromfiets vragen maal X dagen dat ik mijn bromfiets kwijt zal zijn.
- Verloren tijd: aangeven in pv? Vervoer van en naar Politie hierinrekenen?
- Emotionele schadevergoeding?

Alvast bedankt

mava105

#10 , 24 jan 2012 16:06

Het onderste uit d ekan willen, zou wel eens op een kater kunnen uitlopen.

Franciscus

#11 , 24 jan 2012 17:27

Maar er voor zorgen dat alles goed op papier staat kan nooit geen kwaad.
Materiële schade en vervangvervoer/tijdsverlies moet volgens mij te verdedigen zijn.

gilops

#12 , 24 jan 2012 17:45

Als de dieven serieuze ouders hebben dan zullen ze gaan voor de minnelijke schikking teneinde een geding met burgerlijke partijstelling te vermijden.
Maar niet teveel verwachten.
Een geding is per definitie iets waaraan alle partijen verliezen behalve de advocaten die ook moeten betaald worden voor hun werk.
Ik spreek concreet over een inbraak in een cafetaria van een lokale voetbalploeg waarbij de ouders van de daders in een minnelijke schikking alle kosten betaald hebben van de schade van de inbraak.
Hun advocaat heeft de ouders voorspeld dat een rechtsgeding hen niets meer zou opgeleverd hebben.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”