Echtscheiding en zaak delen

vanquish
Topic Starter

Echtscheiding en zaak delen

#1 , 23 jan 2012 21:08

Een vriend van mij vroeg me om even deze vraag hier te zetten (aangezien hij niet zo goed met computers overweg kan), dus bij deze.

1) Man heeft zopas zijn vrouw verlaten en plant binnenkort de echtscheidingsprocedure in te zetten. Ze zijn reeds 20 jaar getrouwd en dit onder het gemeenschappelijk stelsel. Ze hebben samen een bvba opgericht maar de verhouding waarin ze in de zaak is hij 90% en zij 10%. Hij wil graag op zichzelf verder en vraagt zich af hoe hij dit moet regelen. Moet hij haar dan uitbetalen? Er moeten voor de zaak geen goederen verdeeld worden (is eerder dienstverlening), maar er zijn wel 2 bestelwagens ingeschreven in de zaak. Hoe zit het dan met de verdeling? 50/50? En hoe hij krijgt hij z'n vrouw best uit de zaak?

2) Dan nog de thuissituatie. Man heeft een minderjarig kind en z'n vrouw werkt maar anderhalve dag in de week. Is hij haar tot 1/3 partneralimentatie verschuldigd? Of moet zij in principe werk zoeken? Als zij geen werk wil zoeken (ze wil liever niet werken), is hij dan verplicht jarenlang alimentatiegeld neer te leggen? Zij is trouwens eind de 30 en heeft zeker de nodige werkervaring om iets te vinden op de arbeidsmarkt. Ik vermoed dat het een beetje achterhaald is dat hij haar 20 jaar lang moet onderhouden met partneralimentatie?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vanquish
Topic Starter

#2 , 25 jan 2012 00:38

Niemand die een antwoord weet? Ik hoop van wel want hij weet niet goed hoe hij alles met de zaak moet regelen...

lucgescheiden

#3 , 25 jan 2012 15:11

Eén en ander is, volgens mij, afhankelijk van factoren die hier niet worden vernoemd.
1) Man heeft zopas zijn vrouw verlaten... mogelijk betekent dit gezinsverlating, wat een strafbaar feit betreft...
Hoe werd de zaak beschreven? Wat is de meerwaarde op de zaak sinds de oprichting?
In het voor hem slechtste geval, kan hij de zaak mss beter in onverdeeldhied laten, wil hij nog verder kunnen...

2) Man zal steeds alimentatie dienen te betalen voor het minderjarige kind, tenzij een bilocatie mogelijk.
Werkte de vrouw anderhalve dag per week in de zaak of elders?
De rechtbank dient rekening te houden met de mogelijkheden die de vrouw heeft om meer dan anderhalve dag te werken,
is dit mogelijk voor haar? Is zij stempel gerechtigd?
Partneralimentatie wordt zodanig bepaald dat de vrouw niet dient in te boeten op haar huidige levensstandaard en rekening houdend met wat zij zou kunnen verdienen. En dit voor de duur van het huwelijk.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”