schenking aan familie anders benoemen....

eylis
Topic Starter

schenking aan familie anders benoemen....

#1 , 25 jan 2012 09:46

Ik heb een vraagje mbt wetgeving van erfrecht, schenkingen en successie.
Als ouders bij leven schenkingen doen aan hun kinderen, wordt dit bij overlijden terug meegerekend in de zogenoemde fictieve massa om de totaliteit van de erfenis te berekenen. Er is ook een precieze regelgeving hoe je zo'n schenking of gift bij leven moet doen (cfr bankgift, handgift en de begeleidende nodige brieven etc...)

Maar wat bij de volgende situatie:
Stel nu dat ouders op verschillende tijdstippen in hun leven bankstortingen doen op de rekening van hun kin(eren) met bijvoorbeeld de volgende vermeldingen:
- terugbetaling voorschot tuinaanleg/architectuur (de tuinaanleg die wel degelijk door de ouders is besteld voor hun eigen woning, maar waarvoor de kinderen tijdelijk een contante som "zouden" kunnen hebben "voorgeschoten".
- terugbetaling voorschot vakantie naar Turkije (ouders zijn naar turkije op vakantie gegaan, en kinderen zouden een contante som "voorgeschoten" hebben omdat ze op dat ogenblik wat krap bij kas zaten.
- terugbetaling kilometervergoeding, wasvergoeding maanden X tot X (kinderen zouden op regelmatige basis met hun wagen boodschappen, vervoer, was en strijk voor de ouders verricht hebben)

Ik bedoel maar: als er aannemelijke redenen bij zo'n occassionele bankstortingen tussen ouders en kinderen worden vermeld: dan is dat toch géén gift of schenking meer?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 25 jan 2012 09:50

Zeer interessante vraag, ik 'luister' mee.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2012 10:31

Terugstorting dus is ervoor ook een heenstorting geweest.

Reclame

eylis
Topic Starter

#4 , 25 jan 2012 10:59

maar de heenstorting kan contact geweest zijn héé :-)

wanton

#5 , 25 jan 2012 11:57

Tegenover de Registratie gaat dat mi. geen probleem geven. Ik verwacht enkel mogelijke problemen tussen de kinderen onderling , als zou blijken dat het ene kind meer terugbetalingen heeft ontvangen dan het andere.
De administratie houdt enkel rekening met de saldo's op het moment van overlijden , plus aangegeven schenkingen bij de nalatenschap. Zij moeien zich niet met de verrekening van die gedane schenkingen.
Wel opletten dat men zgn. terugbetalingen doet die eigenlijk schenkingen zijn , vb. na verkoop van een onroerend goed of uitbetaling van verzekering. Daar houdt de Registratie wel degelijk rekening met de drie jaar termijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Topic Starter

#6 , 25 jan 2012 13:57

dankuzeerwel wanton!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”