contract verbreken als zelfstandige

Chris10
Topic Starter

contract verbreken als zelfstandige

#1 , 21 jan 2012 10:39

Weet iemand hier raad mee?
Ik ben zelfstandige in bijberoep onder de rechtsvorm eenmanszaak. Onlangs heb ik een contract afgesloten met iemand die me telefonisch contacteerde en daarna bij mij thuis de uitleg kwam doen. De persoon heeft drie uur op me ingepraat en ik ben volledig in zijn verhaal meegegaan waardoor ik alles heb getekend. Een uur later realiseerde ik me dat dit gewoon pure, zelfs vrij agressieve verkoopstechnieken waren. Ik belde hem om het contract te annuleren en hij zei me dat dit met de directie zal besproken worden. De dag daarna heb ik onmiddellijk een aangetekende brief verzonden.
Nu is mijn vraag, welke rechten heb ik als eenmanszaak om dit contract te verbreken? Volgens mijn logische redenering ben ik een natuurlijk persoon waardoor ik als consument beschouwd wordt en eigenlijk dezelfde rechten heb bij een aankoop. Het ging hier duidelijk om een 'huis aan huis' verkoop waardoor ik toch het recht heb op zeven dagen bedenktijd, of niet?

Alvast bedankt om jullie hersenen te pijnigen :)

Chris10

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2012 11:55

Wat ben je nu een zelfstandige dus handelsactiviteit of een onschuldige hardwerkende particulier.
Eerste hamvraag: hoe is die man bij u terecht gekomen en in welke van uw hoedanigheden hem je hem binnengelaten?

Chris10
Topic Starter

#3 , 21 jan 2012 17:42

Beide. Ik werk nog maar het contract dat ik afsloot was in functie van mijn zelfstandig bijberoep. Hij heeft telefonisch contact met me opgenomen via de gouden gids en zei dat hij wou komen kijken of ik aan de eisen voldeed om van een zeer groot voordeel te genieten. Slechts drie zelfstandigen per sector en provincie zouden dit voordeel krijgen. Hij wou zo snel mogelijk mijn zaak komen beoordelen.

Reclame

Franciscus

#4 , 21 jan 2012 18:00

Dus op het contract staat uw ondernemingsnummer ?
Let wel de wet marktpraktijken ( bescherming consument) is niet van toepassing op een handelsactiviteit.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... ts_forces/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#5 , 21 jan 2012 19:45

Beste Chris,

De Wet Marktpraktijken beschermd alleen consumenten, ttz natuurlijke personen die voor privégebruik kopen.

Je kan je als handelaar eventueel wel beroepen op de bepalingen uit het burgerlijk wetboek over dwaling of dwang, maar daarvoor moeten de details van je zaak wel even door een vakman nagekeken worden.

Het is niet de eerste keer dat ik het op dit forum zeg, maar dit is het soort zaak waarmee je best even tot bij je advocaat stapt. Een eerste richtinggevend gesprek is in de meeste gevallen gratis.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

xena

#6 , 22 jan 2012 15:02

Je kan je als handelaar eventueel wel beroepen op de bepalingen uit het burgerlijk wetboek over dwaling of dwang,
Art. 1117. Een overeenkomst die door dwaling, geweld of bedrog is aangegaan, is niet van rechtswege nietig; zij levert slechts grond op voor een vordering tot nietigverklaring of tot vernietiging, in de gevallen en op de wijze, bepaald in afdeling VII van hoofdstuk V van deze titel.

in datzelfde burgerlijk wetboek staat ook ;

Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

in de toekomst kan men best eens eerst tekenen met een , onder voorbehoud van..............

toch even meegeven de verkoops techniek is er op gebasseerd het korte termijn geheugen vol te pompen waardoor in feite je hersenen crashen en je niet meer volwaardig kan nadenken . enkel goed getrainde hersenen ontsnappen er aan , ga maar eens zien op de vogelsmarkt waar de mensen na een paar grappen en wat uitleg mee hun 20€ staan zwaaien

Chris10
Topic Starter

#7 , 23 jan 2012 16:29

Bedankt voor de tips. Het korte termijn geheugen volpompen dat vind ik toch een vorm van dwaling, wat precies nog geen reden is tot vernietiging van het contract. Ik zal dringend contact opnemen met mijn advocaat.

Chris10
Topic Starter

#8 , 23 jan 2012 16:33

Nog een vraagje ... en als ik gewoon mijn zelfstandig bijberoep stopzet...kunnen ze me dan nog iets maken?

Franciscus

#9 , 23 jan 2012 19:15

Een eenmanszaak is een onderneming die, in tegenstelling tot een vennootschap, geen aparte rechtspersoonlijkheid bezit. Er is dus geen splitsing tussen het vermogen van de ondernemer en dat van de onderneming. Opteer je niet voor een vennootschapsvorm, dan draag je zelf het risico. Je bent dan aansprakelijk en staat dan met je volledige persoonlijke vermogen in voor de verbintenissen van de onderneming.
of ben je een EBVBA?

Chris10
Topic Starter

#10 , 25 jan 2012 08:40

Nee gewoon eenmanszaak. De firma eist nu 500 euro om het contact te ontbinden. Hoewel in Nederland de colportagewet ook al kleine zelfstandigen heeft beschermd kan ik het risico niet lopen om de zaak te verliezen.

Franciscus

#11 , 25 jan 2012 10:36

Wel dan is er toch geen aparte rechtspersoonlijkheid?
Krijg je twee belastingsbrieven een voor jezelf en een voor je zaak?
U bent geen consument u bent een handelaar
Eerste link is dus niet van toepassing

http://economie.fgov.be/nl/consument/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien bedrag dat genoemd wordt als schadevergoeding misschien toch eens tijd dat je een advocaat raadpleegt
Laatst gewijzigd door Franciscus op 25 jan 2012 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv

#12 , 25 jan 2012 10:56

Een dwaling veronderstelt dat je misleidt werd.

DebbieD

#13 , 27 apr 2012 11:16

hoi Chris

heb je al meer informatie? ik ben net het slachtoffer van hetzelfde geworden denk ik.

Kan u mij aub op de hoogte stellen hoe uw situatie precies aan het verlopen is?
Alvast bedankt

Groeten
D.

Chris10
Topic Starter

#14 , 26 apr 2015 21:38

Dit onderwerp is al van een hele poos geleden en ik wist zelfs amper nog dat ik het hier geplaatst had(2012!). Toch wil ik het verhaal nog afmaken om lotgenoten te helpen.

Ik heb me toen, op aanraden van een vriend, aangesloten bij UNIZO en via hun advocaten hebben ze het contract op één of andere manier kunnen verbreken. De firma stond al bekend bij Unizo voor dergelijke praktijken. Dus ik ben door het oog van de naald gekropen.

Mvg

Christine

Terug naar “Handelspraktijken”