overlijden vader

avdvonde
Topic Starter

overlijden vader

#1 , 25 jan 2012 11:13

Beste,

Mijn vader is op 28 januari 2010 gestorven hij was getrouwd met mijn moeder met een huwelijkscontract.
Mijn moeder erft alles als langstlevende echtgenoot zij heeft een notaris aangesproken omdat er een attest of akte van erfopvolging opgemaakt moest worden voor het vrijmaken van de rekeningen.
Mijn ouders hebben 2 kinderen. Het huis is geschat voor 200.000 euro en de gelden bedroegen 5000 euro.
Wij zelf de kinderen hebben een papier moeten tekenen dat mijn moeder eigenaar blijft van de volle eigendom namelijk het huis. Voor de aangifte die moest gebeuren is dus 200.000 euro genomen voor de schatting van het huis en op de rekeningen stond 5000 euro. De aangifte hebben wij de kinderen en mijn moeder moeten ondertekenen.
Nu krijgen wij van de notaris een brief in december 2011 dat wij voor de aangifte 900 euro moeten betalen. Is dat niet wat laat normaal gezien krijg je toch van de notaris de factuur ongeveer 6 maanden later dus dat zou eind 2010. Nu was mijn vraag moeten wij die factuur nu nog betalen. Indien ja moeten wij geen documenten krijgen van de schatting van het huis en de aangifte van het overlijden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops

#2 , 25 jan 2012 11:45

Vraag een onderhoud met de notaris en bespreek samen de documenten die je zou moeten ontvangen hebben.
In elk geval dient de notaris registratierechten te betalen aan de staat.

Creatief

#3 , 25 jan 2012 11:47

Het is niet abnormaal dat de factuur achterblijft bij de notaris. In ons geval hebben we de norariskosten 2 jaar en 10 maanden later betaald.
De factuur van de notaris moet je alleszins betalen.
Anderzijds kan je de notaris beleefd verzoeken om de hierbovenvermelde documenten over te maken aan de familie. Ik stel me wel de vraag dat je hier nog vraagt naar de aangifte van het overlijden. Is de "akte van overlijden" niet voldoende? Van deze laatste kan je altijd een gratis afschrift krijgen op de gemeente.

Aangezien moeder alles erft (contract langst leeft, al heeft), waarom betaalt ze de kosten dan niet zelf?

Reclame

wanton

#4 , 25 jan 2012 12:05

Inderdaad , als moeder enige erfgenaam is , mag verwacht worden dat zij alle kosten daaromtrent draagt ook. Een factuur anderhalf jaar na gedane zaken is blijkbaar niet ongewoon bij een notaris. Er dienden waarschijnlijk geen successierechten betaald te worden zodat dossier in 'lopende zaken' bleef zitten.
Van den andere kant : een huwelijkscontract 'langst leeft ,al heeft' is af te raden als er kinderen zijn. De successierechten die bij een eerste overlijden worden uitgespaard op de woning , betaalt men dubbel terug bij het tweede overlijden. Ik vermoed dat jullie gewoon een volmacht aan de notaris voor aangifte nalatenschap hebben getekend , want door huwelijkscontract werd uw moeder alleen de volle eigenaar. Ook zonder jullie akkoord.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”