Geleend aan vrienden, staat op paier, geen terugbetaling

krisje1973
Topic Starter

Geleend aan vrienden, staat op paier, geen terugbetaling

#1 , 24 jan 2012 13:02

Geen idee waar deze post thuis hoort dus vraag aan moderator of hij dit in de juiste categorie kan plaatsen.

Iemand leent geld aan 2 vrienden in 2002.

Dit wordt op papier gezet met een afbetalingsregeling.
Zijnde 5 euro per week terug te betalen.
Er wordt geen einddatum vast gesteld voor laatste betaling.
Wel dat, indien overeenkomst niet word nagegaan, de begunstigde dit zal terug kunnen eisen dmv gerechtelijke procedures. En dat diegene die het geld geleend heeft, hiervoor de kosten zal dragen.

En ja, je raadt het al.
Elke week was er wel een excuus om niet te betalen.
Uiteindelijk is er bijna niets van het toch vrij grote bedrag betaald.

Wat kan de uitlener doen om dit geld toch nog op te eisen?
Welke procedure moet hij starten?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 24 jan 2012 13:12

grootte van het bedrag?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

krisje1973
Topic Starter

#3 , 24 jan 2012 13:36

Dacht rond de 600 euro.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2012 17:16

Betalingen steeds contant, geen getuigen?
Misschien (al naargelang de situatie) toch iets op papier zetten, dus al de gegevens al of niet met intrest met vermelding van de reeds betaalde bedragen en wanneer deze betaald zijn.
Dus in de vorm van een contract en NU wel met periodiciteit en einddatum.
Dat de lening op zich al of niet interestvrij was
Eventueel vermelden dat de wettelijke intrest van toepassing is bij niet betaling
Ik geef maar aan.
Zijn hier SMS-jes gestuurd die beantwoord zijn door tegenpartij. Zijn er blijkbaar 2?
Was de lening aan beide of was ze ieder afzonderlijk.
Belangrijk is DAT er al terugbetaald is

j.demoor

#5 , 26 jan 2012 13:29

“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1860 EUR niet te boven gaat...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1902.De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven.“(Burgerlijk Wetboek.).

“Art.2277.Termijnen van...en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,Verjaren door verloop van vijf jaren.”(Burgerlijk Wetboek).
De verjaringstermijn van een lening loopt pas vanaf de eisbaarheid van het geleende.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

basejumper

#6 , 28 jan 2012 11:53

Ik weet het, hier heb je weinig aan, maar dit soort problemen blijft met de regelmaat van de klok terugkomen.
Eén van mijn vrienden die pillot is antwoord op dergelijke vragen van kennissen om geld te lenen met de boutade " zolang mijn bankier niet vliegt, speel ik geen bankier..."
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”