wonen in moeders eigendom?

josong
Topic Starter

wonen in moeders eigendom?

#1 , 26 jan 2012 15:55

Mijn moeder heeft een eigen huis maar beslist om volgende maand in een service flat te gaan wonen; de eigendom staat dus op haar naam.
Ik ben enige dochter, dus enige erfgenaam!
Mag ik nu in haar huis gaan wonen (gratis ) , dus mag ik daar mijn domicilie zetten of heeft dat gevolgen voor haar; natuurlijk zouden de kosten van nutsvoorzieningen enz. en kadastraal inkomen wel door mij betaald worden.
en mag mij vriend daar dan ook domicilie hebben?
Ziet men dit dan als een schenking , heeft iemand een duidelijk antwoord hiervoor aub
bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 26 jan 2012 16:04

U bent géén erfgename, want uw moeder leeft nog. Zij mag haar huis uiteraard aan u verhuren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wanton

#3 , 26 jan 2012 16:16

Uw moeder moet u alleszins toelating geven om in dat huis te gaan wonen. Hoeveel en of u huur betaalt , is een andere zaak. Uw moeder blijft wel vruchtgebruiker , dat wil zeggen dat anderen u huur kunnen opleggen. Bvb het OCMW zal eerst die huur opvragen vooraleer zij kosten van serviceflat of rusthuis ten laste neemt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Creatief

#4 , 26 jan 2012 16:18

Indien je enig kind bent, dan kan je beter de vraag stellen aan je moeder. Zij zal hierover beslissen of je er gratis mag wonen of niet. Dit telt eveneens voor je vriend.

josong
Topic Starter

#5 , 26 jan 2012 16:33

van mijn moeder mag ik daar gratis wonen, dat is besproken ; ze vraagt (en ik ook) zich allen af of de fiscus of andere geweldige instellingen haar daar kunne voor beboeten of betalen of zoiets.tis maar om zeker te zijn dat we niet ineens met een onvoorziene betaling komen te zitten want hier in 't landje kunnen ze je niet eens gewoon duidelijk zegggen hoe of wat....

Creatief

#6 , 26 jan 2012 16:55

Uw moeder blijft vruchtgebruiker , dat wil zeggen dat anderen u huur kunnen opleggen. Bvb het OCMW zal eerst die huur opvragen vooraleer zij kosten van serviceflat of rusthuis ten laste neemt.
Ik denk dat wanton zijn uitleg voldoende is.

Vandebos

#7 , 26 jan 2012 17:37

Werd de serviceflat aangekocht of maakt ze deel uit van een rusthuiscomplex dat maandelijks wordt betaald? Is er, in het laatste geval, een tussenkomst van het lokale OCMW of hulpkas of niet? Hanteert de gemeente een tweede verblijf taks of niet?

Om een volledig beeld te kunnen geven is deze informatie nuttig.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 jan 2012 20:18

Dit is enkel en alleen een zaak tussen u en uw moeder. Enkel als OCMW tussenkomt in factuur rusthuis kunnen ze eisen stellen.
Zoniet doen jullie wat het beste lijkt. Het is tenslotte een private eigendom van uw moeder waarmee ze doet wat ze wil.
België is nog steeds geen collectivistisch land (deze ochtend alleszins nog niet).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”