Ik zit met een ingewikkeld probleem en zal het trachten zeer simpel samen te vatten, indien iemand meer info wil dan kan ik natuurlijk de zaal verder toelichten. Wel het zit zo...
Ik heb onlangs via een openbare verkoop een huis gekocht. Er was volgens de notaris niets aan de hand met het huis. Ik heb een stedenbouwkundig uittreksel gehad, waar geen bouwovertredingen enzomeer op stonden vermeld.
De dag dat ik de akte moest tekenen kwam de aap uit de mouw. Het huis zou opgenomen zijn in de lijsten van de leegstand. Is dit erg, ik dacht van niet... Maar nu komt het.
Het huis is (huidige situatie) opgedeeld in 3 appartementen, wel in zeer slechte staat, maar ik was sowieso van plan om te renoveren.
Op een mooie dag verscheen er bij me thuis iemand van stedenbouw die me erop wees dat het huis opgenomen is in de lijst van de ONBEWOONBARE woningen, m.a.w. het pand kan NIET legaal verhuurd worden. Eveneens stelde deze persoon een bouwovertreding vast, die volgens hem bestaande is. M.a.w. ik heb deze overtreding niet zelf begaan.
Ook heb ik een lijst ontvangen waar de mankementen op staan vermeld, te maken met de onbewoonbaarheidsverklaring.
Op de lijst met tekortkomingen is er melding van 3 appartementen, volgens de man van stedenbouw is het huis een eengezinswoning zoals bekend bij stedenbouw. Volgens dezelfde persoon staat het huis bij het kadaster dan weer bekend als een meergezinswoning.
Mijn vragen zijn de volgende:
-Kan ik de koop nog ongedaan maken, info achtergehouden door notaris (ik ben al met de renovatie begonnen

-Ik heb het pand gekocht in de staat waar het zich in bevond, er was een stedenbouwkundig uittreksel met vermelding 'geen bouwovertredingen', moet ik de vastegestelde bouwovertreding dan wegwerken? Is deze verjaard? kan ik vervolgend worden? Kan men mij wat maken?
-Het huis is bedoeld om deels zelf te bewonen en deels te verhuren. Aangezien de persoon van stedenbouw spreekt over een eengezinswoning, kan ik dan wel wat verhuren? Het kadaster spreekt over een meergezinswoning. Wat primeert? Eveneens was op het moment dat ik het huis aankocht de situatie dat er 3 appartementen stonden, moet ik de appartementen wegwerken en alles herleiden tot een eenwoonst? Is er hier verjaring mogelijk, m.a.w. de mogelijkheid om het een 3-woonst te laten?
-Als ik de onbewoonbaarheid wil laten opheffen, wie komt er dan allemaal langs en wat controleert met allemaal en hoe?
Alvast bedankt voor jullie reacties en uitleg.