Hallo iedereen
De situatie is als volgt: mijn grootvader bezit een groot lap grond met daarop een historisch gebouw (ondertussen volledig gerenoveerd) uit de vroege jaren 1600. Daar heeft hij ook gans zijn leven gewoond, tot hij dement werd en nu ondertussen in een rusthuis verblijft. Eén zus van mijn moeder (ik noem ze in het vervolg X) is altijd thuis blijven wonen en ook haar man woonde daar mee in. Toen mijn moeder nog twintiger was, werd besloten dat X een volmacht ging krijgen op de rekeningen en de grond/het gebouw van mijn grootvader. De notaris in kwestie heeft de consequenties van die beslissing blijkbaar nooit duidelijk uitgelegd, maar in elk geval: mijn moeder, X, haar andere zus en haar broer hebben dat getekend. Dit in de volle overtuiging dat de verdeling van de ganse erfenis eerlijk zou gebeuren, vertrouwen in je medemens en vooral je familie, niet waar. Jarenlang hebben zij investeringen/renovaties in hun 'historisch' huis kunnen betalen met mijn grootvaders rekeningen. Toen mijn grootvaders (geestelijke) gezondheid een aantal jaren geleden achteruit ging, werd besloten dat iedereen binnen de familie toch moest weten wat hij nog allemaal had staan op de rekeningen. Langs mijn vaders kant weet bijvoorbeeld iedereen wat mijn grootmoeder bezit, en is alles perfect gelijk verdeeld. Daarop heeft X, onder impuls van haar man, de contacten verbroken. Nu hebben zij de volledige erfenis van mijn grootvader voor zichzelf.
Mijn grootvader, die 'inwoonde' bij X en haar man, heeft toendertijd niets aan die situatie gedaan, hoewel dat toen wel nog kon. Deels uit schrik voor de man van X, wetende dat hij ondertussen afhankelijk geworden was van hen, deels omdat hij geestelijk niet meer gans helder was, deels omdat hij over de ganse situatie nooit deftig heeft nagedacht. De enige rekening waarover X geen volmacht had, wou hij aan mijn moeder schenken. Samen zijn ze naar het bankkantoor gegaan en daar heeft mijn moeder een volmacht getekend. Aangezien de gezondheid van mijn grootvader op dit ogenblik erg slecht is, wou ze dit geld overhevelen naar de eigen rekening (wetende dat je anders, bij overlijden, succesierechten moet betalen) en vervolgens verdelen met haar andere zus en broer. Het antwoord op het bankkantoor was dat daarvoor een handtekening nodig was van àlle erfgenamen. Wetende dat X dat nooit gaat tekenen, zijn we dat blijkbaar ook al kwijt?
Mijn vraag aan jullie:
- Valt er aan de ganse verdeling van die erfenis - die volledig scheefgetrokken is (ik ben even goed een kleinkind van mijn grootvader, maar zal daar blijkbaar nooit een cent van zien, terwijl de kinderen van X vele miljoenen zullen opstrijken) - nog iets te doen?
- Waarom kan er van die bankrekening zogezegd niets van geld worden afgehaald zonder handtekening van alle 4, terwijl mijn moeder er wel degelijk een volmacht op heeft?