Verwerping erfenis echtgenoot en gemeenschappelijke woning

Platteland
Topic Starter

Verwerping erfenis echtgenoot en gemeenschappelijke woning

#1 , 03 feb 2012 22:41

Beste,

Even de situatie schetsen. Mijn ouders (gehuwd zonder contract) wonen met mijn meerderjarige broer samen in een eigen woonst. Vader heeft door een gerechtelijke veroordeling een aanzienlijke schuldenberg opgebouwd (wat in principe niet onder schulden bij het huwelijk hoort). Aangezien de procedure nog steeds bezig was bij zijn overlijden wonen mijn moeder en broer nog steeds in de woning, verhuizen is momenteel geen optie wegens financiele moeilijkheden/onzekerheden. Het is nu de bedoeling de erfenis te verwerpen, maar hoe wordt dit het best aangepakt zonder dat de erfenis aanvaard lijkt te zijn? Het lijkt me dat mijn moeder wel recht heeft op een deel van de inboedel, maar hoe kunnen we dit duidelijk bepalen? Ik las ook op andere websites dat betalen van schulden gelijk staat met het aanvaarden van de erfenis, maar wat met betaling van de gemeenschappelijke schulden?

Een andere zoon, die op een andere plaats woont, had door enkele plaatsgebrek nog spullen staan in de ouderlijke woonst. Wat mag er hiermee gedaan worden?

Alvast bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 feb 2012 09:47

“Art.1407.Eigen zijn :...- de schulden ontstaan uit een strafrechtelijke veroordeling of uit een onrechtmatige daad begaan door een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Vader heeft door een gerechtelijke veroordeling een aanzienlijke schuldenberg opgebouwd’

Ik ga ervan uit dat die gerechtelijke veroordeling strafrechtelijk was of op grond van onrechtmatige daad,zodat de eruit ontstane schulden behoren tot vaders EIGEN vermogen.

‘Mijn ouders (gehuwd zonder contract)’ houdt in dat vaders nalatenschap de helft van de gemeenschappelijke goederen ,inbegrepen huis en inboedel,omvat,alsmede zijn eigen vermogen,inbegrepen zijn schulden.

Vaders schuldeisers kunnen met hun UITVOERBARE titels beslag leggen op de goederen uit zijn nalatenschap,inbegrepen zijn helft van het huis,wie ook zijn nalatenschap erven zou.

Het inmiddels verder GEBRUIKEN van de onverdeelde lichamelijk roerende goederen is op zich geen daad van aanvaarding van zijn nalatenschap. Derden kunnen wat hun TOEBEHOORT terugnemen uit het ouderlijk huis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”