inwonen schoonouders

lotaria
Topic Starter

inwonen schoonouders

#1 , 03 feb 2012 14:55

Hoi allemaal,

Ben nieuw op dit forum en zoek een antwoord op veel vragen.

Ik ben reeds 6 jaar samen met mijn vriend en zou graag inwonen bij hem en zijn ouders op hetzelfde domicilieadres. We hebben de bovenverdieping in orde gemaakt, maar er is geen mogelijkheid hier een tweede adres van te maken (reeds bij de gemeente nagevraagd).

Ik ben 22, schoolverlater sinds september 2011 en werk sinds half november deeltijds. Mijn wachttijd loopt terug van het moment dat mijn contract afloopt in juni 2012. Aangezien mijn wedde boven het grensbedrag van kindergeld zit, ontvang ik dit niet meer.
Mijn vriend is 23 en is sinds zijn 19de aan het werk bij dezelfde werkgever.
Mijn schoonmoeder is 50 en werkt deeltijds. Zij wil op vervroegd pensioen gaan als dit nog mogelijk is met de nieuwe wetgeving. Een tweede optie voor haar is tijdskrediet/loopbaanvermindering.
Mijn schoonvader is 51 en hij bevind zich reeds in het systeem van loopbaanvermindering met 1/5 tot aan de pensioengerechtigde leeftijd.

Ik wil mijn adres veranderen, maar weet niet goed welke gevolgen dit zal hebben op de gehele situatie.

Ik zou graag weten welke gevolgen dit heeft op vlak van belastingen, sociale wetgeving, pensioen, uitkeringen,...... eigenlijk alles waar dit maar een invloed op kan hebben. Heb al een aantal instanties gecontacteerd, maar elke hulpverlener vertelt een ander verhaal.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 feb 2012 09:46

Wie op hetzelfde domicilieadres woont maakt deel uit van een en hetzelfde gezin.

De inkomstenbelasting van elk gezinslid blijft afzonderlijk.

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e) ,die noch over beroepsinkomens,noch over vervangingsinkomens beschikt...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Inzake werkloosheidsuitkeringen bent u dus samenwonende werknemer,net zoals uw vriend.

“Art.225.§ 1.Worden beschouwd als werknemer met persoon ten laste in de zin van artikel 93 van de gecoördineerde wet :...2° de gerechtigde die samenwoont met een persoon waarmee hij een feitelijk gezin vormt...De personen bedoeld in het eerste lid, 1° tot 4° kunnen slechts als persoon ten laste worden beschouwd als zij geen enkele beroepsactiviteit uitoefenen en niet werkelijk in het genot zijn van een pensioen, een rente, een tegemoetkoming of een uitkering krachtens een Belgische of een vreemde wetgeving. Zij moeten bovendien financieel ten laste zijn van de gerechtigde zelf en niet van een andere persoon die deel uitmaakt van hetzelfde gezin...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”