huidige huurder stelt nieuwe huurder voor met schulden

vero78
Topic Starter

huidige huurder stelt nieuwe huurder voor met schulden

#1 , 05 feb 2012 15:40

In september is mijn vorige huurder vertrokken na overleg met mij is hij vroeger vertrokken dan de 3 maanden opzeg omdat de nieuwe huurders ook bereid waren vroeger in het appartement te komen. Dit is ook allemaal vlot verlopen (afsluiten vorige waarborg- aflsuit nieuwe waarborg welke 3 maanden is).

Gisteren kreeg ik een mail van mijn huidige huurders met de melding dat ze 31/3 gaan verhuizen naar het app van een klant van hun en die heeft interesse om een kleiner appartement te huren, dus stellen ze een ruil voor.
Toen ik de huidige huurders vroeg om wat meer info (aangezien de dame een alleenstaande weduwe is) informeerde ze mijn dat ze een weduwepensioen heeft en deeltijds werkt op een helpdesk.

Het contract dat ik nu heb met de huurders : huurovereenkomst met een duur gellijk aan 3 jaar (eindigt op 14/9/2014) -> zij willen 31/3 verhuizen -> ik dacht dat ze dit toch officieel aangetekend moeten doen + 3maanden ingaand einde maand van de opzegging (of mag ik de mail ook aanzien als opzegging?) alsook heb ik dan recht op 3 maand wederhuringsboete klopt dit?

De nieuwe huurder die ze voorstellen (klant van hun zaak) is alleenstaand en om 600€ zonder kosten te betalen is niet van zelfsprekend. Vandaag heb ik de dame ook ontmoet in het appartement om het zelf ook even voor te stellen en om zelf voeling te krijgen met de mogelijke nieuwe huurder. Blijkt dat ze volgens haar uitleg 1300€ weduwepensioen trekt en dan nog deeltijds werkt = 800€ (dit moet ze afgeven aan haar advocaat die haar schulden beheert = geen loonsbeslag volgens haar) maar ze zou nog wel 3jaar schulden moeten aflossen.
Ik weet wel niet waardoor ze schulden heeft.
Maar ze betaalde in haar vorig app 825€ en bij mij zou dat maar 650 (huur + incl voorschot nutsvoorziening water en elect) en haar zoon zou 150€ betalen om zijn adres daar officieel te zetten maar die zou er niet wonen.

Gezien de situatie van de dame (al zegt ze dat ze de afgelopen 3 jaar nooit te laat heeft betaald en geen enkele betaling heeft gemist) zou ze dus maandelijks pas de 15de kunnen betalen met bestendige opdracht omdat ze dan maar haar weduwepensioen betaald krijgt. Het geheel houdt mij toch tegen gezien de complexe financiële situatie... al wil ze wel de huur ook laten beheren door haar advocaat indien ik dat wens (weet niet welk voordeel dit effectief heeft hebben de andere schuldeisers voorrang op mijn of stellen ze huisvestiging als een 1ste rang om te betalen).

toch nog enkele vragen :

0) Hoe kan ik best een afrekening doen van de gezamelijke watermeter + electriteitsverbruik gang (1meter voor 3 app) voor de 4.5 maand dat ze nu gehuurd hebben....

1) mag ik 3 maanden waarborg vragen en indien ja mag ik eisen dat die in 1 keer betaald worden of heeft de potentiële huurder hiervoor 4 maanden de tijd om dit aan te zuiveren

2) indien deze niet binnen de 4 mnd is aangezuiverd tot 3 mnd huur is dit een reden tot uitzetting van de huidige huurder?

3) schade aan de vloer van een hond kan ik dit verhalen hoe wordt dit berekend (vloer is pas 6 jaar geleden nieuw gelegd en heeft 1250€ gekost (hoge qualiteits laminaat). De dame (pot huurder) heeft een Jack Russel van 11 jaar oud maar ik heb in mijn contract staan geen huisdieren indien vastgesteld een boete van 150€ / dag /dier, moest ik dit toch in mijn contract laten staan en merk dat bv binnen 6 maanden schade aan de vloer is wat dan?

4) zet ik het best het contract op haar alleen of beter ook op de zoon zijn naam (die zijn adres daar off wil zetten waarom weet ik ook niet)

5) als de dame maandelijks 100€ betaald daar ze mss haar werk verlies ofzo waar sta ik dan

6) indien ik zou toezeggen zou ik nu een contract van 1 jaar nemen zodat ik indien er problemen zouden zijn toch binnen 1 jaar sowieso haar er uit kunnen zetten of bestaan er nog andere soort contracten om mij beter in te dekken?

7) maar ik denk dat ik mss beter zelf een nieuwe huurder zoek en dus de huidige huurders de 3 maanden opzeg + 3 wederhuringsboete laat betalen zodat ik zelf naar een 'betere' huurder kan zoeken (natuurlijk staat er op geen enkele persoon / huurder zijn gezicht geschreven in welke situatie ze zitten) Nu zou het mss wel makkelijk zijn om niet weer zoals 4.5 maand geleden elke dag op en af te rijden naar het appartement (+/- 35 km van mij thuis) om elke geïnteresseerde binnen te laten.... en de huidige dame een kans te geven.

8) kortom ik wil zeker weten waar ik sta ivm regeling van de advocaat die haar financiën doet en wat als ze niet betaald hoe kan ik haar asap eruit zetten?, of stap ik best eens tot bij haar advocaat op dit te bekijken...?

Bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 05 feb 2012 16:00

Een aangetekend schrijven van je huurders is wel nodig!
Ze kunnen in principe niet voortijdig opzeggen aangezien het een contract is van 3 jaar.
Ook jij kan hun niet opzeggen.
Je bent dus niet verplicht hierop in te gaan.
Indien jij toch akkoord gaat, geen probleem.

0. hoe berekende je het verbruik voordien?
1 en 2. 3 maanden huurwaarborg is niet wettelijk. 2 maanden is max. En deze som moet op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder. Ze moet eerst betaald zijn voor jij de sleutels overhandigd.
3. Al eens gekeken in de kranten en op websites wat er de laatste tijd word gezegd over huisdieren? Wil je echt geen huisdier, zoek dan een andere huurder. Je kan op deze site ook veel info vinden over huisdieren in een huurwoning.
4.
5. huurachterstal: eerst aangetekend schrijven dan procedure bij vrederechter
6. wil je ze na een jaar er uit zetten, houd dan goed in het oog wanneer je haar opzegt, 3 maanden voor einde van de tijd
8. Is niet duidelijk in welke situatie mevrouw zit. Betaalt ze zelf alles of doet advocaat alles voor haar.

Misschien veel gemakkelijker om je huidige huurders er op te wijzen dat zij niet vroegtijdeig kunnen vertrekken aangezien ze een contract hebben van beperkte duur.
Als je nu al onzeker bent over je kandidaat huurder, waarom zou je haar dan nemen?

Fore

#3 , 05 feb 2012 16:37

1 en 2. 3 maanden huurwaarborg is niet wettelijk. 2 maanden is max. En deze som moet op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder. Ze moet eerst betaald zijn voor jij de sleutels overhandigd.
3 maanden (of meer) is wettelijk onder artikel 1752 BW.
Indien men specifiek de mogelijkheden volgt, beschreven in de huurwetgeving voor hoofdverblijfplaats, dan alleen moet men die volgen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

krisje1973

#4 , 05 feb 2012 16:49

Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur. De financiële instelling moet die zijn waar de huurder in voorkomend geval zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort. Indien de huurder stopt met het storten van zijn beroeps- of vervangingsinkomens bij de desbetreffende instelling, is die gerechtigd om de integrale en onmiddellijke samenstelling van de waarborg te eisen, onverminderd de mogelijkheid om die over te brengen naar een andere financiële instelling.
Dit is artikel 1752 van het burgerlijk wetboek.

Vandebos

#5 , 05 feb 2012 16:52

Bij mijn weten is art 1752 BW nog steeds:
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.
Het staatsblad kan er natuurlijk naast zitten...

krisje1973

#6 , 05 feb 2012 17:33

Tja, ik vond er 2.

Diegene die jij vermeld en de gene die ik plaatste via de website http://www.handelshuur.be" onclick="window.open(this.href);return false;, onderdeel woninghuurwet.
Letterlijk gekopieerd en geplakt.

Ik vermoed dat Fore dit bedoelde aangezien ik niet begrijp waarom men 3 maanden zou kunnen vragen ivm voldoende huisraad.

Fore

#7 , 05 feb 2012 17:44

neen, ik doelde op:
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.

krisje1973

#8 , 05 feb 2012 17:55

Leg mij dan eens uit waarom de verhuurder dan drie maanden waarborg zou mogen vragen.
Eventueel via PB want begrijp het echt niet

Fore

#9 , 05 feb 2012 18:49

Effe een oude post van Vandebos opgezocht:
De huurwet stipuleert ofwel 2 maand direkt ofwel 3 maand met schijven (summier samengevat) MAAR!!! datzelfde artikel heeft als eerste
paragraaf:

Citaat:
Art. 10. Waarborg. <W>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek

en dat artikel zegt:

Citaat:

De letterlijke interpretatie van dit artikel laat de verhuurder dus nog steeds toe andere vormen van waarborg te vragen. Zo bestaan er dus waarborg fondsen en verzekeringen die door immokantoren geliefd zijn als methode voor waarborg. In theorie kan de waarborg die ze aldus vragen zelfs wettelijk de drie maanden overstijgen. art. 1752 voorziet immers geen limieten.

krisje1973

#10 , 05 feb 2012 18:55

Oké, thanks.

Weet wat je bedoelt.
Zoiets als de oplichting van K*r*i*a.

Terug naar “Archief”