Volgende Situatie:
Mijn moeder, weduwe sinds 1967, is overleden in 2004 en liet 4 volwassen kinderen na.
Na 4 jaren van onverdeeldheid, komt één van de kinderen in 2008 op de proppen met een testament waarin mijn moeder woonrecht toegewezen zou hebben aan de bewuste partij.
Mijns inziens beschikte moeder slechts over 4/8 van de naakte eigendom en was elk kind naakte eigenaar voor 1/8, ingevolge overlijden van vader destijds.
Het kind dat het woonrecht wenst in te roepen kan dit recht maw slechts uitoefenen voor 5/8 van het pand in kwestie (herenhuis), gezien moeder volgens mij niet het recht had om het woonrecht toe te wijzen van het gedeelte waar zij slechts vruchtgebruiker van was.
1. A Heeft de partij die het (beperkte) woonrecht toegewezen kreeg recht op een financiële vergoeding indien zij hiervan afziet?
B Bestaat er rechtspraak, dan wel gewoonterecht hoe zulke zaken dienen te worden geregeld?
2. Hoe lang mag de partij (die overigens bemiddeld is) wachten alvorens het woonrecht fysiek uit te oefenen?
3. Bestaat er rechtspraak inzake partieel woonrecht?
Alvast veel dank voor de persoon die meer duidelijkheid kan scheppen in dit (ver)oude(rde) recht.