Hoi,
Ik en mijn man hebben net een proces achter de rug tegen zijn ex. Het gaat om het volgende: hij heeft samen met zijn ex drie kinderen en samen met mij ook drie kinderen. In 2004 zijn ze uit elkaar gegaan met een EOT waarin vastgelegd werd dat de moeder de drie kinderen ten laste kreeg (om het loonverschil te compenseren) en er co-ouderschap zou zijn. Deze week om week-regeling hield stand tot 2010. Ze moest ook de helft van het kindergeld doorstorten aan mijn man, maar heeft dit nooit gedaan. Van 2004 tot 2009 (tijdstip waarop ze overeen kwamen om het kindergeld op een gezamelijke rekening te zetten) brengt dit een gemiddelde van 19000€ dat mijn man had moeten ontvangen. Hoewel hij regelmatig mondeling om een overzicht van de uitgaven vroeg, heeft hij deze nooit gekregen. Hij is laks geweest daarin, dat weten we, en heeft er verder geen probleem van gemaakt, daar hij dacht dat het geld integraal naar de kinderen ging. Omdat zijn ex vooral gebruik maakte van de gezamelijke rekening en deze 'beheerde', heeft hij in volle vertrouwen nooit echt na gaan kijken wat er werd betaald. De twee oudste kinderen beslisten dus in 2010 zomaar dat ze "geen zin" hadden om mee te functioneren in ons gezin en verblijven bij de moeder fulltime. De moeder eiste een alimentatie via de vrederechter en verkreeg die ook. Daar er bij de vrederechter al gemeld werd dat ze hem nog een fiks bedrag moest van het kindergeld, maar er niet op ingegaan werd door deze, zijn we in beroep gegaan.
Daar hebben we nu de uitslag van gekregen. Wij hadden een volledig uittreksel van alle jaren, waarbij een overzicht werd gemaakt met inkomsten en uitgaven en waarvoor. Dit bewees dat al die jaren (of toch de meeste) alles van de kinderen door die gemeenschappelijke rekening betaald werd, maar dat het kindergeld er niet op kwam. Echter, heeft de rechter dit stuk gezien als een bewijs van zijn ex (wat dus niet zo is, want het is ons bewijs van de gemeenschappelijke rekening) en heeft aan de hand van dat bewijs beslist dat de ex genoeg bewezen had dat ze al het kindergeld aan de kinderen besteedde, en krijgt mijn man niets van wat ze wettelijk verplicht was, via de EOT, te geven. De fout is overduidelijk, daar de rechter 2 keer zecht dat het over een overzicht gaat van 2004 tot 2011 en het enige dat de ex gegevn heeft als bewijs, is uittreksels (zonder overzicht) van 2010 en 2011, om te bewijzen dat ze het kindergeld op die rekening stortte.
Mijn vraag is: in het geval dat de rechter en co een menselijke vergissing begingen door bewijsstukken bij de verkeerde persoon te linken, kan er dan gevraagd worden om de uitspraak te herzien?
Er zijn geen nieuwe feiten of bewijzen, alleen moeten de bewijzen correct gebruikt worden.
Wat de andere elementen van het vonnis betreft, daar zijn we eigenlijk ook niet mee akkoord, maar daarover gaan we niets zeggen en ons erbij neerleggen. Die ene vergissing betekent wel een wereld van verschil voor ons en eigenlijk is het vonnis ook niet correct op dat punt.
Tgerecht