uiteraard zal ik ook een (kleine) vergoeding uit de zaak krijgen als "loon zaakvoerder"
mijn vraag is dus: welke invloed heeft dit op mijn personenbelastingen?
ga ik sowieso meer belastingen moeten betalen?
en welk bedrag kan ik ongeveer voor mezelf laten uitkeren als extra loon, zonder met spectaculaire verrassingen te komen te staan?
Alle inkomen dat je verkrijgt bovenop je bestaande inkomen (als je fulltime werkt) daarmag je van uitgaan dat je allereerst 23% sociale bijdragen als zelfstandige zal mogen voor betalen (voor zover dit bijkomende inkomen niet lager is dan bepaalde héél lage bedragen), daarna zal je +/- 48% aan belastingen mogen betalen.
In het kort : bruto ontvangen loon van 100 - 23% sociale bijdragen - 48% belastingen = 40,04 dat je netto overhoudt. En dat is dan nog niet het ganse verhaal van je te betalen bijdragen, je vennootschap zal daarnaast nog de sociale bijdrage als vennootschap mogen betalen, naast provinciale en gemeentelijke retributies. En als je het "geluk" hebt van een grote bedrijfswagen te hebben die je voor een deel particulier gebruikt, dan zal je pas gaan verschieten en gaan denken waar er nog enig nut is van een bijkomende activiteit uit te oefenen (en hiervoor moet jij je zelfs geen inkomsten als bedrijfsleider uitbetalen).
Welkom in België...
En als je mocht denken dat je op het einde van je loopbaan dan toch je 'royale pensioen' zal krijgen, er mogen dan andere Europese lidstaten zijn die pensioeninkomsten van 20.000 euro en dergelijke vrij stellen van belastingen, reken in België ook daar op minimaal 5.000 euro aan jaarlijkse belastingen (als je naast een werknemerspensioen nog andere pensioentoekenningen zou krijgen)...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)