plots 2 éénmanszaken gedomicilieerd in verhuurd appartement

niekeboe
Topic Starter

plots 2 éénmanszaken gedomicilieerd in verhuurd appartement

#1 , 14 feb 2012 14:10

Waarde cracken,

Zonder mijn weten of akkoord blijken er 2 éénmanszaken zijn gevestigd op het adres van het appartement dat ik verhuur.
Het betreft geregistreerd contract v 9 jaar, waarvan de 2de stilzwijgende verlenging afloopt op 30.4.2013

Ik had hier al ergens gelezen dat ik kan opzeggen zonder reden en zonder schadevergoeding, 6 maand
voor verstrijken 2de 3jarige verlenging.

Het betreft een éénmanszaak op naam vader ( officiële huurder) en een éénmanszaak op naam zoon.

Ik was met veel égards en respect voor zijn langdurige huurtrouw echt bekommerd en zo discreet mogelijk
aan de verkoop begonnen en begreep dat hij( als zelfstandige) zich niet kon vastpinnen op bepaalde dagen en
uren. Vermits hij wou blijven wonen had ik het voornemen indien mogelijk de keuze te laten aan een
kandidaatkoper-investeerder.

Nu doet hij bij elk bezoek aan kandidaatkopers-bewoners bitsig en saboteert hij een vlotte doortocht en
bezictiging. ! krijgen garages niet te zien, blijft in deurgat staan van de kamers enz. Het is smeken om een uurtje
per week, of in de plaats een halfuur op zaterdag. Ik besef nu dat de verkoop niet zal lukken voor het appartement leeg is.

Mijn vragen:

1) heb ik fiscaal nadeel geleden als daar 2 bedrijven gedomicilieerd zijn
2) kan ik het als grove fout inroepen om het contract om die reden vervroegd (sneller) op te zeggen, tegen betaling
of verkrijging van schadevergoeding en met welke opzegtermijn

Hartelijk dank alvast
Nieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 14 feb 2012 14:29

Ik had hier al ergens gelezen dat ik kan opzeggen zonder reden en zonder schadevergoeding, 6 maand voor verstrijken 2de 3jarige verlenging.
Ja, voor zelfbewoning anders gaat u dat wel 6 maand huur kosten. Daar kom je niet onderuit. En voor de rest dat met het moeilijk doen tov kandidaat kopers tijdens de bezoekuren, raad ik je aan nr. de VR te stappen. Die lastige huurders zingen dan snel een toontje lager en er word meteen een schema opgesteld van de bezoekuren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 14 feb 2012 15:56

Lees uw contract eens nauwkeurig na. Kijk wat daarin staat over het mogen voeren van een zaak of het adres hiervoor gebruiken. neem contact op met de syndicus van het gebouw en kijk na of de statuten van het gebouw de vestiging van éénmanszaken wel toelaten. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de garages ondertussen werkplaatsen zijn geworden die stroom op kosten van de gemeenschap gebruikt...

Wat betreft de bezoekuren houdt u het eenvoudig: U stelt de huurder aangetekend in gebreke met een brief in de zin van:
stad, datum.

adres huurder

adres verhuurder

Geachte,

Zoals het betaamt heb ik u van bij het begin van de verkoop van het pand op de hoogte gebracht van mijn intentie om dit pand te verkopen. Tot op heden heb ik steeds getracht met u afspraken te maken wanneer ik het pand met potentiële kopers wenste te bezoeken om hen het pand te tonen. Aangezien dit echter steeds moeilijkheden veroorzaakt om een tijdstip af te spreken, het gehele pand inclusief de garages te tonen en te beschikken over voldoende tijd om het pand ongestoord te laten bekijken rest er mij niets anders dan deze laatste poging te ondernemen voor naar de vrederechter te stappen.
Vanaf heden wens ik bij deze dat u wekelijks 2 periodes van drie uur voorziet, zoals wettelijk en per jurisprudentie gewoonlijk is, met name de woensdagavond van 18.00 tot 21.00 en de zaterdagnamiddag van 14.00 tot 17.00, waarop ik met kandidaat kopers het gehele pand kan laten bezichtigen. Indien ik geen aangetekende bevestiging van akkoord met deze bezoekregeling van u ontvang binnen de zeven dagen na kennisname van dit schrijven zal ik dit opvatten als een weigering en verplicht zijn om op uw kosten middels het lokale vredegerecht deze bezoekregeling bij vonnis af te dwingen tegen dwangsom. Ik zal dan tevens verplicht zijn de verbreking van het huurcontract te vorderen ten uwe laste vanwege de niet afgesproken en toegelaten vestiging van commerciële activiteiten in het pand.

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend verzonden.

Hoogachtend,

Zorro.

Reclame

JohnD

#4 , 14 feb 2012 16:47

FYI Zorro verdedigde wel de zwakken in onze maatschappij. Laten we niet vooruitlopen op de geschiedenis. :mrgreen:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2012 16:52

Indien appartement als firma wordt afgeschreven zal belastingen ook naar u komen wegens commerciële verhuur .
Ik dacht dat belasting zoiets als 30% zal zijn vanaf datum inschrijving firma + de nodige boetes wegens geen aangifte op uw belastingbrief al die jaren

j.demoor

#6 , 16 feb 2012 08:53

Artikel 7, WIB 92 (aj. 2012)
§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:
1° voor niet verhuurde onroerende goederen:
a) voor in België gelegen goederen:
- het kadastraal inkomen wanneer het gaat om ongebouwde onroerende goederen, materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, of de in artikel 12, § 3, vermelde woning;
- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere goederen betreft;
b) voor in het buitenland gelegen goederen : de huurwaarde;
2° voor verhuurde onroerende goederen:
a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid:
- het kadastraal inkomen wanneer het ongebouwde onroerende goederen, of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft;
- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere goederen betreft;
b) het kadastraal inkomen, wanneer die goederen in België zijn gelegen, overeenkomstig de pachtwetgeving zijn verhuurd en door de huurder voor land- of tuinbouw worden gebruikt;
b)bis het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het gaat om gebouwde onroerende goederen verhuurd aan een rechtspersoon die geen vennootschap is, met het oog op het ter beschikking stellen ervan:
- aan een natuurlijke personen om uitsluitend als woning te worden gebruikt;
- aan meerdere natuurlijke personen die ze uitsluitend gezamenlijk als woning gebruiken.
c) het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen, wanneer het andere in België gelegen ongebouwde onroerende goederen of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft, of het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;
d) het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen wanneer het in het buitenland gelegen onroerende goederen betreft;
3° de bedragen verkregen bij vestiging of overdracht van een recht van erfpacht of van opstal of van gelijkaardige onroerende rechten.”(10 april 2012 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘er 2 éénmanszaken zijn gevestigd op het adres van het appartement dat ik verhuur‘.

Zonder die éénmanszaken vallen uw huurinkomsten onder toepassing van voornoemd art.7.§1.2°,a),dit is ‘het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct.’

Met die éénmanszaken vallen uw huurinkomsten onder toepassing van voornoemd art.7.§1.2°,c),dit is ‘het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft‘

Uw belastbaar inkomen is dus hetzelfde in beide gevallen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

niekeboe
Topic Starter

#7 , 16 feb 2012 17:09

Indien appartement als firma wordt afgeschreven zal belastingen ook naar u komen wegens commerciële verhuur .
Ik dacht dat belasting zoiets als 30% zal zijn vanaf datum inschrijving firma + de nodige boetes wegens geen aangifte op uw belastingbrief al die jaren
Waarde Franciscus, daar was ik dus al bang voor hé, dat die 2 elk in hun eigen aangifte, daar beroepskosten zouden inbrengen
Ik zou denkelijk daar toch op moeten reageren en het liefst van al zou ik ze willen opzeggen, als dat kan, en dan zit ik weer terug bij mijn eerste vraag : is dat een geldige reden?

niekeboe
Topic Starter

#8 , 16 feb 2012 17:25

Bedankt voor uw voorbeeldbrief JohnD.
de garages zullen wel als opslagplaats dienen voor de meubelen of materiaal van de zoon en de elektriciteit staat op appartement niet op gemeenschap, dus dat zit goed

wat denkt u, kan ik om die reden wettelijk opzeggen en zo ja, mits al dan niet welke opzegtermijn en al dan niet schadevergoeden ( te krijgen of te betalen )?

niekeboe
Topic Starter

#9 , 16 feb 2012 17:38

[quote="Vandebos"]Lees uw contract eens nauwkeurig na. Kijk wat daarin staat over het mogen voeren van een zaak of het adres hiervoor gebruiken.
In contract staat :" verhuurd voor persoonlijk gebruik ... kan de bestemming niet wijzigen zonder uitdrukkelijke en schriftelijke instemming..
vertrekken bestemd tot hoofdverblijfplaats van de huurder"

en " de huurder zal de overeenkomst niet overdragen of onderverhuren zonder toestemming"
en" ingeval overeenkomst wordt verbroken door fout huurder, som van 6 maanden huur op ogenblik verbreking"

niekeboe
Topic Starter

#10 , 16 feb 2012 17:43

ik wens allen heel hartelijk te danken voor hun reacties en goede raad , dat gaat hier snel zeg :) Ik weet niet precies zo goed hoe ik moet antwoorden en of dat toekomt bij de juiste persoon
mijn handicap vertraagt en bemoeilijkt werken mer PC en forumtoestanden waren mij niet vertrouwd. sorry als ik het jullie lastig heb gemaakt.

niekeboe
Topic Starter

#11 , 16 feb 2012 18:23

FYI Zorro verdedigde wel de zwakken in onze maatschappij. Laten we niet vooruitlopen op de geschiedenis. :mrgreen:

Zo is dat John ( was Zorro ook niet van rijke afkomst en zot van vrouwen :lol: )
wees gerust, heb de nodige miserie met mijn handicap en geld groeit niet om mijn rug, zodat uw gevoelens niet
moeten bezwaard worden: uw hulp komt niet terecht in een hoorn des overvloed - Ik verkoop appartement om
naar serviceflat te gaan, volgend jaar. Woon momenteel samen met hoogbejaarde moeder. :)

Franciscus

#12 , 16 feb 2012 18:45

Nog bijkomend was vergeten.
Je moet niet alleen de huurders dagvaarden maar ook de eenmanszaken indien je deze daar weg wil.
Dus de ondertekenaars van de huur EN de firma's... kan je nagaan op de kruispuntbank want anders blijft die hun maatschappelijke zetel daar staan met alle gevolgen van dien.
Zoon is blijkbaar geen huurder maar woont er wel dus in principe geen contractuele verbintenis.
Voor hoeveel personen werd het appartement verhuurd.

niekeboe
Topic Starter

#13 , 17 feb 2012 19:00

contract staat op naam MR - echtgenote of vriendin tekende wel mee- ik had al gelezen dat iedereen die daar woont moet opgezegd worden met aangetekend schrijven, dus zal ik ook 2 firma's aanschrijven.
Hoop hier nog enkel antwoordje te vinden op de vraag of die niet aangevraagde domiciliemisbruiik als grove fout kan aangevoerd worden om de huurders op te zeggen
Nu zijn de huurders niet opgezegd en doet bij verkoop de nieuwe eigenaar mee wat hij wil

Franciscus

#14 , 17 feb 2012 19:03

Ik denk wel dat u hem in kennis moet stellen dat de huidige bewoners eenmanzaken hebben op dat adres.

gilops

#15 , 17 feb 2012 20:06

Een concreet geval van het huurhuis dat ik 10 jaar bewoonde : een vorige huurder, een zelfstandig klusjesman, had zonder medeweten van de eigenaar het gehuurde pand deels opgegeven als beroepsonkost.
Na zijn vertrek hebben de belastingen het inkomen van de eigenaar herberekend volgens x% handelshuur en Y% aangifte kadastraal inkomen : zij hebben 2500 euro extra belastingen moeten betalen.
De belastingen zeiden : "haal het geld desnoods bij uw vorige huurder, maar wij krijgen het nu van U."
Omdat ik ook zelfstandige was en het pand daarna huurde, daarom heb ik jaarlijks "zijn" verschil in belastingen tov "normale huurder" gestort aan de eigenaar. En dit bedrag (x% en Y%) versus (Y=100%) werd berekend door een boekhouder ( de schoonzoon ). De afspraak stond op papier.
Gemiddeld betaalde ik tussen 600 en 800 euro per jaar bij.
Ik had wel het geluk dat de eigenaars kleine zelfstandigen waren met weinig inkomen en weinig % belastingen.

Terug naar “Huren”