Forget it!!!!
Vraag eens aan Kabila. Mischien zijn er in zijn paradijs wel enkele mogelijkheden....
Hey, don't shoot the messenger, Steifblommeke. Ik kan alleen maar op de wetten en praktische bezwaren wijzen die dergelijke idealen gewoon ontoepasbaar maken. Het probleem dat je in Vlaanderen hebt, is als je een kleine ecologische voetafdruk wil, je ruimte nodig hebt: waterzuiveringsvijver, composthoop, groententuin...
Inderdaad, de wet is de wet en daar heb ik me ook aan te houden. Jammer dat zonder die wet misbruik welig tiert. Ik dacht dat dit forum net diende om te bespreken waar die wet beter kan... Te dikwijls is de wet, mijns inziens, beperkend voor creatieve ideeën. Ik bedoelde natuurlijk niet dat ik met mijn woonwagen in woeste natuur zou willen staan, dat is gewoon niet mogelijk. Misschien was dat niet zo duidelijk. In landbouwgebied (eventueel met zicht op een natuurgebied) is het daarentegen perfect mogelijk om geïntegreerd te wonen met een woonwagen. Veel meer nog dan de woningen van landbouwers, die ook in dit gebied worden ingeplant met vaak een spaans uiterlijk of erger nog een witte gevel in dat mooie landschap.
Ik had het ook niet over met een witte caravan in een bos te staan. Een houten woonwagen kan zo opgesteld worden, dat voorbijgangers er geen weet van hebben. Er hoeft ook helmaal geen toilet, drinkwatertank of wagen bij te staan (hoewel in landbouw bedrijven dit geen probleem is)
En je kan zo'n woonwagen in de verste verte niet vergelijken met een zonevreemde woning. Een woning valt direct in het oog en verpest inderdaad het open landschap. Dat is het nu net, ik begrijp en steun volledig dat er niet gebouwd mag worden maar een woonwagen plaatsen is nu net geen bouwen.
Ik stelde enkel vragen over wat er bedoeld werd met "zelfvoorzienend"
Ja, inderdaad, je 'denkt' dat je enkel wat vragen stelt maar ondertussen sleur je er de sociale zekerheid, 'zelf opereren', overheidsgeld en een gesubsidieerde universiteit bij.
Dat is inderdaad frustrerend. Waarom moeten woonwagen of yurt bewoners bekeken worden als randgevallen die op de kap van de maatschappij leven?
Jammer dat u volkstuintje niet veel opbrengt, misschien zou u dan wat enthousiaster zijn.
zelfvoorzienend kan in België, waarom niet. Iemand met zonnepanelen op zijn dak is in die zin ook zelfvoorzienend en verdient die titel zonder dat hij zijn eigen water moet zuiveren.
En dat passief huis, lijkt alleen maar milieuvriendelijk. Er is ook een gigantische CO2 uitstoot nodig om zo'n huis te bouwen. Ik wil ook helmaal niet gezegd hebben dat woonwagenbewoners niet vervuilend zijn. Maar het bouwen van een woonwagen kan minder vervuilend dan het bouwen van een huis. De bewoners zijn nu toch op deze planeet, of ze nu een huis bouwen of een woonwagen.
Dat wonen in een woonwagen niet zomaar overal kan, daar zijn we het allen over eens. Maar er zou in de wet best wel een onderscheid gemaakt mogen worden tussen BOUW grond (om te bouwen dus) en WOON grond (simpel, om te wonen zonder bouwen in een tent, woonwagen, yurt, boomhut, whatever)