Ik ben vanmiddag aangevallen door een loslopende hond in een natuurgebied bij mij in de buurt. Ik ben een amateur natuurfotograaf en was foto's aan het nemen van de vogels in het natuurgebied. Aan het begin van het gebied staat een bord dat het verplicht is om de honden aan te lijnen.
Ik kruiste een koppel met een Deense dog en een Jack Russel. Op dat moment waren ze beiden aan de leiband, geen probleem dus. Ik merkte wel op dat de Deense dog mij vrij vies bekeek en aan de leiband trok om naar mij toe te komen. Aan de acties van de eigenaar te merken (proberen te kalmeren etc) bemerkte ik dat de hond geen lieverdje was, daarom hield ik ook een veilige afstand en wandelde snel verder. Het pad is aan de kant van een veld en op dit moment is dit dus helemaal open terrein en je kan een paar honderd meters ver kijken. Een paar minuten later hoor ik de eigenaars roepen naar de hond. Ik draai mij om en ik zie de hond op mij af rennen. Ik herhaal het was een Deense dog, een gigantische hond van een kleine meter van de grond tot schoft. Hij was nog ongeveer 200m van mij verwijderd maar omdat hij in volle vaart op mij afliep werd die afstand heel snel kleiner. Een hondertal meter verder was er een paardenweide. Ik heb een sprintje gedaan naar die weide, maar lopen door een drassige weide gaat niet zo snel. Daarom heb ik ook mijn fototoestel, statief en rugzak afgegooid tijdens het lopen. Uiteindelijk heb ik de weide net op tijd bereikt. Toen ik net over het hek gesprongen was, was de hond minder dan 10 meter van mij. Ik dus opgelucht dat ik niet aangevallen kon worden. Dan liep de hond terug naar zijn baasjes en liepen deze verder. Deze hebben dan gewoon verder gewandeld in plaats van zich te komen excuseren of iets dergelijks.
Ik ben dan terug door het veld gewandeld om mijn rugzak en statief met fototoestel te gaan terughalen. Deze zaten natuurlijk onder de modder. Mijn fototoestel is kapot door de val. Het betreft een semi-professionele digitale spiegelreflex, dus toch een serieus bedrag. De eigenaars waren jammer genoeg verdwenen tegen de tijd dat ik aan mijn fototoestel terug aangekomen was.
Nu komt de vraag, kan ik de schade aan mijn toestel op hen verhalen? Ik heb het wel zelf laten vallen met statief en al maar alleen maar omdat hun hond mij aanviel en ik dus de indruk had dat ik moest lopen voor mijn leven. Ik heb een duidelijke foto van de mensen met hun honden dus het zou niet onmiddellijk een probleem moeten zijn om hen te kunnen contacteren. Ben ik volledig zelf verantwoordelijk voor de schade aan mijn toestel of moeten zij een schadevergoeding betalen?