Wettelijk attest onderhoud verwarmingsketel

ThomasS1
Topic Starter

Wettelijk attest onderhoud verwarmingsketel

#1 , 23 feb 2012 11:28

Hallo allemaal,

Ik heb 2 weken geleden een onderhoud laten uitvoeren op de verwarmingsketel (gas) die zorgt voor de centrale verwarming en het warm water.
Ik belde nu wanneer ik mijn wettelijk certificaat zou krijgen en men vertelde mij dat dit niet meer uitgedeeld wordt, maar dat mijn factuur het bewijs is van onderhoud... Klopt dit?
Ik vind dit nogal bizar, en op alle sites die ik al bezocht heb staat dat ik dit toch gebruikt wordt...

Alvast bedankt voor de feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2012 11:49

Ik denk dat de installateur u 2 attesten dient te bezorgen buiten de faktuur:
1- een reinigingsattest
2- een verbrandingsattest
Beide attesten zijn officiele dokumenten en zijn genummerd, en er staat ook op tegen wanneer de volgende controle dient te gebeuren
Op het reiniginsattest staat onderaan: attest uitgereikt met toepassing van het besluit van der Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stiiktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbuikswater. De attesten van minstens de 2 laatse onderhoudsbeurten moeten ter beschikking gehouden worden van de toezichthoudende amtenaren en van de regionale overheid, departement Leefmilieu, Natuur en Energie.
Het zijn dus officiele dokumenten.

Mogelijks werd uw installateur door de overheid NIET erkend om dergelijk onderhoud uit te voeren, en dan zit je met een probleem.

ThomasS1
Topic Starter

#3 , 23 feb 2012 12:00

Wel, er was een defect aan de boiler, en ik heb naar de producent zelf gebeld/gemaild, met de vraag om een reparatie uit te voeren en tegelijk, ik quote mijn mail:
"Graag ook 2jaarlijks onderhoud uitvoeren voor het wettelijk attest"

-> Is het dan niet de taak van de producent om mij te melden dat zij niet erkend zijn om dit uit te voeren?

Reclame

mava105

#4 , 23 feb 2012 12:29

http://www.lne.be/campagnes/centrale-ve ... lagres.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je ook en lijst vinden van de erkende onderhoudstechniekers.

ThomasS1
Topic Starter

#5 , 23 feb 2012 13:01

Ok bedankt, de firma zelf heeft 4 techniekers in huis die hiervoor bevoegd zijn, maar niet diegene die bij mij langsgeweest is, ondanks specifieke vraag naar het attest, kan ik hier mijn gelijk behalen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 feb 2012 14:49

Als de Vlaamse Overheid nu eindelijk eens zou beginnen met haar oukazes wat transparanter te maken dan zouden we terug rustig kunnen slapen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#7 , 23 feb 2012 14:54

U hebt het specifiek gevraagd ..... dan moeten ze het ook geven.
Probleem zal zijn hoe gaat u dat bewijzen... staat er iets op papier?

ThomasS1
Topic Starter

#8 , 23 feb 2012 15:01

Op papier niet, op mail wel, maar dat is niet "geldig" dacht ik?

Nu vind ik hier op http://www.lne.be/campagnes/centrale-ve ... lde-vragen" onclick="window.open(this.href);return false; onderstaande
Na de onderhoudsbeurt ontvangt u van de onderhoudstechnicus een reinigingsattest en een verbrandingsattest dat u een duidelijk overzicht biedt van kenmerken van uw toestel en de uitgevoerde taken bij de onderhoudsbeurt (meetresultaten, berekeningen). Daarnaast vermeldt dit document ook het eindresultaat evenals de (eventueel) vastgestelde problemen bij uw toestel en zo nodig de te nemen maatregelen. Deze attesten zijn voor u het bewijs dat u het wettelijk verplichte onderhoud hebt laten uitvoeren.
Is dit een uniform formulier, of kan iedere firma hier iets anders voor voorzien, en als de waarden erop staan is het ok?

mava105

#9 , 23 feb 2012 15:45

Op papier niet, op mail wel, maar dat is niet "geldig" dacht ik?

Is dit een uniform formulier, of kan iedere firma hier iets anders voor voorzien, en als de waarden erop staan is het ok?
Het is een uniform dokument, verstrekt door de overheid en voorzien van een nummer zoals bvb
R 275298 of V 286235
Ook alle gegevens van de gebruiker, de installateur, het toestel zelf en de meetresultaten zijn er op vermeld.
Indien je het via mail kan bewijzen, moeten ze maar een andere techtnieker sturen om de metingen opnieuw uit te voeren en een attest af te leveren.Kuisen van de ketel hoeven ze niet meer uit te voeren, gezien recent gedaan. Wel nog een attest opmaken.
Heb je de rekening al ontvangen en betaald?

ThomasS1
Topic Starter

#10 , 23 feb 2012 17:26

Rekening is al betaald ja...

Hmmm, net thuis van 't werk en mijn factuur (wat de firma het certificaat noemt) even bekeken en daar staat inderdaad wel op dat het een certificaat is en een aantal meetingswaarden, maar ziet er niet echt "officieel" uit...

Afbeelding valt nogal groot uit dus achter een linkje gestoken: http://dl.dropbox.com/u/6721235/DSC_5303.JPG

mava105

#11 , 25 feb 2012 15:26

Je kan hiervan een kopie gerust aan de verhuurder geven.
Ik denk echter dat uw installateur een oud dokument gebruikt heeft. Zo zagen die dingen er een paar jaar geleden uit, maar het is evengoed een attest dat geldig is.

Mariette

#12 , 25 feb 2012 18:56

Even een bedankje aan Mava105 : ik ben al een paar jaar vierkant vergeten dit onderhoud te laten uitvoeren. Bedankt voor de lijst van erkende technici.
Ze komen begin maart!

Terug naar “Andere”