van co-ouderschap naar weekendouder

VESE
Topic Starter

van co-ouderschap naar weekendouder

#1 , 23 feb 2012 13:30

Sinds nov. 2009 ben ik feitelijk gescheiden en in juni 2010 was heel ons dossier rond. We zijn gescheiden volgens EOT en hebben co-ouderschap sinds januari 2010.
In onze EOT staat dat ik mijn ex voldoende EUR uitbetaal, enerzijds als uitkoopbedrag van onze woonst die we samen hadden gekocht, anderzijds mocht dit geld enkel en alleen gebruikt worden voor de betaling van de schrijfkosten van zijn appartement. Hij had namelijk slechts recht op de helft, maar om co-ouderschap mogelijk te maken en te zorgen dat hij dichtbij gehuisvest geraakte heb ik hierin toegegeven.
Dit om dit 10 jarig huwelijk alsnog in schoonheid te be-eindigen ondanks het feit dat hij kampt met het anti-sociaal persoonlijkheidssyndroom. Ik ben met andere woorden 10 jaar belogen geweest, heb steeds moeten opboxen tegen het gat in zijn hand en ben in de beginnen zo verliefd geweest dat ik nog de schulden die hij in zijn vorige relatie had opgelopen heb afbetaald. Die man heeft me met andere woorden al gigantisch veel geld gekost. Maar is en blijft de papa van onze dochter en co-ouderschap was met de nodige spanningen mogelijk....tot nu dus.
Toen we uit elkaar gingen had hij nog een zelfstandig bijberoep. Ik heb tot november 2009 zijn boekhouding gedaan en die was perfect in orde toen ik hem zijn documenten heb overgedragen. Hij heeft echter sinds die dag, geen enkele keer de boekhouder betaald, noch btw. In juni 2010 heeft hij met zijn nieuwe vriendin een nieuw huis gekocht. Hij heeft op dat moment zijn appartement proberen te verkopen, maar die koop is fout gelopen, met als gevolg dat hij daar eveneens nog een rechtzaak heeft op lopen. Tot overmaat van ramp is hij daarbovenop ook nog eens een persoonlijke lening aangegaan. Hij heeft al die tijd zijn vriendin voorgelogen, maar door de briefwisseling van deurwaarders en rechtbanken is zij uit gekomen op al zijn leugens. Resultaat, hij is uit elkaar met zijn vriendin en heeft een berg schulden. Kan niet in zijn appartement terug want daar zitten huurders in, en het huis dat hij met zijn vriendin heeft gekocht zal verkocht moeten worden. Hij heeft me gevraagd gezien de omstandigheden nu continue voor onze dochter te zorgen en zij gaat vanaf nu om de 2 weken een weekend naar hem toe. Hij verblijft op dit moment bij zijn zus omdat hij geen ander onderdak meer heeft.
Nu wat zijn mijn rechten ? en moet ik dit officieel ergens laten noteren? Momenteel bestaan er enkel mails tussen ons, waar de regeling volgens onze EOT wordt nageleefd. Hij zit serieus in de financiele problemen, maar hij is dus al schulden beginnen maken op het moment dat onze scheiding nog niet helemaal rond was. Nu gezien we gehuwd waren met scheiding van goederen zou alles ook gescheiden zijn sinds nov. 2009. Bovendien heb ik enorm spijt dat ik hem toch nog maar eens dat geld heb gegeven, want alles is op... maar hier zal ik geen aanspraak meer op hebben. Het doel hiervan was om co-ouderschap mogelijk te maken, maar op nog geen 2 jaar tijd heeft hij het allemaal volledig omzeep geholpen.
Zolang onze dochter graag naar hem toegaat zal ik dit ook niet tegenhouden, maar hij is mij nu allimentatie verplicht zoals omschreven in de EOT omdat onze dochter nu veel langer bij mij is, maar hij heeft geen geld. Afwachten of hij effectief gaat betalen. Het ergste is dat ik dit al maanden geleden heb voelen aankomen en hem hierover verschillende keren heb aangesproken, ook per mail. Zijn gedrag op dat moment is woesternij, razend kwaad en roepen en tieren, omdat ik het, nu blijkt, bij het rechte eind had.
Ik heb de school ondertussen ook al ingezet om onze dochter in 't oog te houden, want ze is al verschillende keren volledig overstuur opgevangen geweest door de juf. Ze is nog maar 6 jaar en wil haar beschermen. Door het anti-sociaal persoonlijkheidssyndroom van de papa, zal hij zelf ook niet inzien dat hij problemen heeft. Kan ik hem verplichten om budgetbegeleiding te laten doen bij een maatschappelijk assistente en hem te laten begeleiden door een psycholoog zolang dat onze dochter niet zelfstandig op eigen benen staat ?
In fond is hij zo slecht nog niet, maar hij is bij zijn eigen opvoeding omzeep geholpen door zijn vader waardoor hij zijn eigen leven onbewust telkens (is nu al de derde keer) verschrikkelijk moeilijk maakt door leugens en schulden te maken. Hij kan totaal niet met geld om en kan ook nooit nee zeggen. Hij kan ook geen enkele job houden hierdoor....enfin hulp ! Ik ben blij dat ik van hem gescheiden ben en mijn leven opnieuw kan opbouwen, maar door zijn uitspattingen gooit hij onrechtstreeks wel telkens mijn leven op zijn kop en bezorgt hij mij stress. Ik wil dat dit stopt want hij gaat blijven telkens in de zelfde visieuse cirkel terrecht komen.
Laatst gewijzigd door VESE op 27 feb 2012 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 feb 2012 08:30

Kan je dit even herschrijven zodat het leesbaarder wordt? Zonder alinea's is het héél moeilijk om wijs te geraken uit je tekst.

eylis

#3 , 27 feb 2012 09:21

beste vese,

co-ouderschap hebben jullie standaard in de huidige wetgeving. Daarmee wordt de gedeelde ouderlijke macht en opvoeding bedoeld.
Wat jullie per EOT hebben vastgelegd is de verblijfsco-ouderschap.
Vermits de vader in ernstige problemen zit (zowel mentaal, psychisch als fiancieel) zou je zijn vraag om jullie kind voorlopit voltijds op te vangen (en enkel in weekends bij hem) in het belang van je dochter kunnen toestaan.

Nodig de vader uit dit samen op papier te zetten zodat er geen discussies zijn over zijn mondelinge vraag die afwijkt van het EOT.
Zet dit samen op papier, ook de reden (dat hij het zelf vraagt en om welke reden hij dat wil) ook de periode en de practische afspraken hieromtrent.
Samen dagtekenen en handtekenen. Vermeldt ook in dit document dat hiervoor een onderhoudsbijdrage gewenst is omdat jij op dit ogenblik voor alles instaat. Benoem dit maandelijks bedrag en noteer dat indien de vader dit bedrag niet kan betalen, de vader dit later in financieel betere tijden mits een afbetalingsplan kan afbetalen.

Hiermee heb je duidelijk de situatie én de afspraken op papier, zodat als het nodig wordt naar de rechtbank te stappen (als de situatie echt zou verkeerd lopen) je een bewijs hebt dat je het op dit moment samen eens bent over deze nieuwe situatie;

De vader is op dit moment niet in staat te betalen gezien de negatieve spiraal waarin hij zich bevindt. Maar op deze manier bescherm je voorlopig je rechten én de mogelijkheid dat hij later alles ontkent.
courage!

Reclame

VESE
Topic Starter

#4 , 27 feb 2012 11:38

@Eylis : Ga ik zeker doen en ben blij dat ik niet opnieuw naar de rechtbank moet stappen. Kost ook weer allemaal geld en dit heeft me al genoeg gekost. We zijn nu via mail al afspraken aan het maken. Als alles duidelijk is, ga ik dit zelf allemaal op papier zetten, hem dit laten lezen en laten dagtekenen. Kan ik er bevoorbeeld ook in laten vermelden dat wanneer de situatie volledig uit de hand zou lopen en het genoodzaakt wordt om naar de rechtbank te stappen dat diegene die zich niet houdt aan de neergeschreven voorwaarden en afspraken de gerechtskosten betaald ? De betere tijden gaan nooit komen als je weet dat hij nu al via FB verkondigt dat hij een nieuwe tatoo gaat laten zetten...en dan stel ik mij weer de vraag van waar haalt hij dit geld ? Kan dit als bewijsmateriaal gebruikt worden dat hij zijn geld, dat hij eigelijk al niet heeft weer uitgeeft aan nutteloze zaken ?

Terug naar “Echtscheiding”