erfenisverdeling

dennis
Topic Starter

erfenisverdeling

#1 , 30 sep 2011 16:06

Mijn vader van 84jaar is enkele weken geleden overleden en nu moeten er een aantal zaken geregeld worden voor successie en erfenisrecht. Wij zijn bij de notaris geweest hiervoor met moeder en 4 kinderen. Ik heb nu voor het eerst de einduittreksels van de spaarrekeningen gezien wat er op neer komt dat er een saldo van 54.000,00euro beschikbaar is. Ik vind dit persoonlijk aan de lage kant als je weet dat mijn ouders zuinig leefden! Zij hadden te saam een pensioen van +-18.00,00euro. Als je redeneert dat zij 500.00euro spaarden elke maan vanaf 60jaar dan zou er 144.000euro moeten zijn! Er is ook nog een bouwgrond verkocht 10jaar geleden, weet niet wat hiervan de opbrengst was?
Wat moet en kan ik doen om meer inzage te krijgen op de spaarrekeningen en ook geen ruzie te moeten maken met alle partijën!
Dank voor jullie adviezen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 30 sep 2011 20:00

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Vaoke op 15 okt 2011 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#3 , 30 sep 2011 20:48

Met welk huwelijkscontract waren je ouders getrouwd, Dennis? Dit kan ook al een verschil uitmaken om je hulp te bieden omdat je moeder nog leeft.

Reclame

j.demoor

#4 , 02 okt 2011 10:05

Als rechtsopvolger van uw vader hebt u recht op inzage van zijn documenten. De normale bewaartermijn van stukken bij bancaire instellingen bedraagt 10 jaar. Het opzoekingswerk wordt in de meeste gevallen getarifeerd bij de banken. Dit tarief is verschillend van instelling tot instelling;(vgl.art.1304 B.W.). Zie verder http://www.febelfin.be/febelfin/nl/services/#service_3" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, EISEN dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Belast hiermee zo nodig een eigen notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dennis
Topic Starter

#5 , 14 okt 2011 13:08

Met welk huwelijkscontract waren je ouders getrouwd, Dennis? Dit kan ook al een verschil uitmaken om je hulp te bieden omdat je moeder nog leeft.
Hadden geen huwelijkscontract volgens wat ze bij de notaris verteld hebben naar waarheid mag beschouwd worden!

dennis
Topic Starter

#6 , 22 feb 2012 13:22

Hallo,
bedankt voor jullie reacties, sorry dat ik wat laat reageer maar heb nog andere zaken aan mijn hoofd gehad.
Ik denk dat ik best via de notaris of bank het overzicht van de laatste 10 jaar opvraag indien ze mij die niet kunnen laten zien!
Welke raad kan je me geven om het niet te laten escaleren en het op een pragmatische manier aan te pakken?
bedankt voor jullie reacties;

Creatief

#7 , 22 feb 2012 13:58

Dag Dennis

Toevallig zitten je mailtjes nog in mijn pb en kan ik nog de situatie een beetje volgen.
Aangezien je moeder nog leeft, zal je geen inzage krijgen in de gemeenschappelijke rekeningen, ook niet in die van je moeder. Vaders "persoonlijke" rekenigen kan je wel laten nachequen.

Hierbij bestaat de kans dat vader zefls misschien geen persoonlijke rekening meer had.

Het opvragen van bankhistorieken kost veel centen en nog veel meer als de notaris dit voor je doet. Indien je het zelf doet, dan heb je hier een akte van bekendheid voor nodig.

Bij het openvallen van een nalatenschap heeft iedereen de plicht tot spreken en moet inbrengen wat hij ooit in leven of des doods heeft ontvangen van de erflater. Je kan van je zus (ook je moeder) eisen dat ze alle bankafschriften op tafel leggen. Of ze dit zullen doen? Hier heb ik mijn twijfels over.

Je kan ook aan de huidige notaris vragen om een boedelbeschrijving op te maken. Hij vraagt hier toelating voor bij het vredegerecht. Hiervan krijg je een vonnis. Komen er nadien schenkingen, wegmakingen aan het licht, dan plegen ze meineed.

hercules 1969

#8 , 27 feb 2012 11:44

vader wil de ouderlijke woning verkopen,moeder is gestorven.
wij,kinderen zijn mede eigenaar ,heeft vader ons handtekening nodig van allemaal?
en hoe wordt er verdeeld?

graag wens ik hier een antwoord op,dank

wanton

#9 , 27 feb 2012 12:02

Hoe oud is vader?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#10 , 27 feb 2012 12:06

Zie topic:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=35959" onclick="window.open(this.href);return false;

wadjet

#11 , 28 feb 2012 08:26

verwijderd
Laatst gewijzigd door wadjet op 28 feb 2012 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

wadjet

#12 , 28 feb 2012 08:27

ook verwijderd
Laatst gewijzigd door wadjet op 28 feb 2012 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#13 , 28 feb 2012 09:36

wadjet: géén nieuwe vragen posten onder de vraag van iemand...
als posters een nieuwe vraag hebben, post je dat in een nieuwe topic.
Het is ontzettende verwarrend (en vervelend voor de oorspronkelijke vraagsteller) om op een bepaalde vraag ipv antwoorden en tips een andere vraag te zien verschijnen.
Dan volgen er antwoorden op de nieuwe vrag en staat de oorspronkelijkke poster in de kou met zijn probleem.

wadjet

#14 , 28 feb 2012 09:43

Mijn excuses,
Ik ben niet echt een forum-schrijver, maar zal dit aanpassen...

Creatief

#15 , 28 feb 2012 10:29

@ wadjet

Je kan je eigen postings onder dit onderwerp verwijderen en zelf een nieuw draadje (onderwerp) aanmaken.
Dit maakt het voor ons ook gemakkelijker om alles te kunnen volgen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”