Een tijdje geleden heb ik beslist om een uitbouw aan m'n bestaande woning te bouwen.
De architect heeft de plannen opgemaakt en alles ingediend.
Nu is het zo dat ik 2 jaar geleden een tuinberging aan m'n woning gebouwd heb (in hout, maar wel op een betonnen vloerplaat), geheel onbewust in de bouwvrije strook van 3m naast mijn woning. Ik was me van geen kwaad bewust aangezien ik vernomen had dat de vergunningsplicht voor dergelijke bijgebouwen wegviel.
Toen de architect het dossier voor de aanbouw indiende heeft hij me hierop attent gemaakt. We hebben toen ook bewust geen foto's van deze kant van de woning waar de berging op staat aan het dossier toegevoegd, en op het plan heeft hij deze berging ook niet getekend. Kwestie van geen slapende honden wakker te maken.
Nu heb ik van de stedenbouwkundige dienst van de gemeente bericht gekregen dat ik de berging, die "zich in een bouwvrije strook bevindt" ook op de aanvraag moet laten plaatsen.
Met andere woorden, ze hebben dus gezien dat de berging er staat...
Ik heb eens gebeld naar de stedenbouwkundige dienst en daar zeiden ze me dat de vergunning voor de nieuw te bouwen aanbouw hiervan niet zal afhangen, maar dat de bouwovertreding voor de bestaande berging wel genoteerd zal worden.
Dit zal blijkbaar in het Schepencollege voorgelegd worden, waar dan beslist wordt wat ermee moet gebeuren.
Aangezien deze berging er niet mag staan heb ik uiteraard schrik dat ze me zullen verbieden deze af te breken (heeft me 7000€ gekost).
Dit zie ik geenszins zitten.
Bestaan er hierin geen minnelijke schikkingen of zo, of leert de ervaring dat de gevolgen hiervan minder zwaar zijn dan ik vrees?
Ik twijfel er zelfs aan om mijn bouwaanvraag voor de nieuwe aanbouw nog in te dienen (bouwplannen laten varen) in de hoop dat ze er dan geen gevolg zullen aan geven. Anderzijds besef ik ook dat ze er nu sowieso toch al van op de hoogte zijn...
Kan iemand mij raad geven hierover.
Bedankt alvast!