Ben ik dan strafbaar?

cindy78
Topic Starter

Ben ik dan strafbaar?

#1 , 06 jun 2007 20:30

mijn oom is overleden,geen kind of vrouw.Ik heb veel voor hem geregeld tijdens ijn ziekte.Nu is er ruzie onder zijn broers en zusters.Ik heb de begrafenis geregeld en alle verzekeringen en zijn huur opgezegd(tot einde deze maand)En zij krijgen nu dus een brief van de notaris,om afstand te doen van het erfrecht,er is namelijk geen geld,er moet waarschijnlijk geld bijbetaald worden.Nu is mijn vraag mag ik al het een en ander in zijn huurwoning op gaan ruimen?Of ben ik dan strafbaar? Er is niks van waarde bij en ik heb ook nergens recht op,maar ik wil toch de woning leeg als de sleutel word overgedragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 06 jun 2007 21:48

Dit is een zaak tussen de erfgenamen en de huisbaas.

Maar ... als al uw ooms en tantes verwerpen in eigen naam, dan worden al hun kinderen rechtstreeks tot de erfenis geroepen: u en uw neven en nichten (4de graad). Ook die generatie moet dus verwerpen; het verwondert me dat de notaris daar niet voor zorgt.

(ik weet wat u zal antwoorden: men kan niet erven in de plaats van iemand die verwerpt en dat is juist. Maar daarom schrijf ik ook het woord rechtstreeks: U en de neven/nichten erven dan niet in de plaats van hub vader/moeder, maar rechtstreeks van hun opa).

Er zit een ernstig gevaar als u dat huis gaat opruimen. U zou namelijk beschouwd kunnen worden als AANVAARDER van de erfenis. U zal zeggen dat u alles heeft weggeschonken of weggegooid, maar men kan zeggen dat u zich eerst als eigenaar heeft gedragen (en dan heeft weggegooid: bewijs dat maar eens).

1) zijn er schulden > tegoeden: verwerp die nalatenschap in uw naam en in naam van uw (ev.) kinderen

2) blijf weg uit die woning en blijf overal af. Licht de huisbaas in dat wellicht iedereen zal verwerpen. Het probleem is dan natuurlijk voor die huisbaas.

Lex

#3 , 07 jun 2007 13:55

M.i. kan U niet meer verzaken aan de erfenis!

De begrafenis 'regelen' is een zaak voor de erfgenamen, door deze overeenkomst heeft U laten verstaan de erfenis te aanvaarden! Idem voor de opzeg van de huur- en verzekeringsovereenkomst.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 jun 2007 16:57

?Art.2003.Lastgeving eindigt...Door de dood ...van de lastgever...?(Burgerlijk Wetboek).

Wat u v??r de dood van uw oom namens hem deed gebeurde krachtens lastgeving(=volmacht).

?Art.1372.Wanneer iemand vrijwillig eens anders zaak waarneemt hetzij met, hetzij buiten weten van de eigenaar, verbindt hij zich stilzwijgend om de door hem begonnen zaakwaarneming voort te zetten en die te voltooien...Hij onderwerpt zich aan alle verplichtingen die zouden ontstaan uit een uitdrukkelijke lastgeving die hij van de eigenaar zou hebben gekregen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De voortzetting van die lastgeving voor zijn nalatenschap,bij stilzitten van de andere erfgenamen,gebeurde krachtens zaakwaarneming,inbegrepen ?Ik heb de begrafenis geregeld en alle verzekeringen en zijn huur opgezegd?.Huur opzeggen omvat ?huurwoning op gaan ruimen? en ?sleutel overdragen?.

Zulke zaakwaarneming te goeder trouw is geen strafbare daad.

?Art.778.De aanvaarding kan uitdrukkelijk of stilzwijgend geschieden...zij geschiedt stilzwijgend, wanneer de erfgenaam een daad verricht die noodzakelijk zijn bedoeling om te aanvaarden insluit en die hij slechts in zijn hoedanigheid van erfgenaam bevoegd zou zijn te verrichten.?(B.W.).

Ook een niet-erfgenaam kon zulke zaakwaarneming verrichten,zodat zij geen stilzwijgende aanvaarding van de nalatenschap inhoudt.
Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

J.P

#5 , 15 jun 2007 00:24

Kan dit ook gebeuren als de tweede echtgenote de begrafenis van haar man betaald voor dat zijn de erfenis heeft verworpen? en nu de volledige schuld die haar man aan zijn ex vrouw moest betalen ten hare laste word gelegd !!!

Lex

#6 , 15 jun 2007 06:22

aan cindy78,

Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden,verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen;al verwerpen zij deze,toch blijven zij zuiver erfgenaam,zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.(Burgerlijk wetboek)

aan J.P.,

De erfgenamen treden in de rechten(en plichten) van de overledene.
Voor zover het om 'onderhoudsgeld' zou gaan(??)

Art.301....? 6. De uitkering is niet meer verschuldigd bij het overlijden van de tot uitkering gehouden echtgenoot, maar de echtgenoot aan wie de uitkering toekwam mag levensonderhoud vorderen ten bezware van de nalatenschap, dit volgens de voorwaarden voorzien in artikel (205bis), ?? 2, 3, 4 en 5 van het Burgerlijk Wetboek.

Art.205bis....? 2. Wanneer een echtgenoot, al was hij gescheiden van tafel en bed, vooroverleden is zonder nakomelingen achter te laten, is zijn nalatenschap aan zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, die ten tijde van het overlijden behoeftig zijn, levensonderhoud verschuldigd ten belope van de erfrechten die zij verliezen ten gevolge van giften aan de langstlevende echtgenoot.
? 3. De uitkering tot onderhoud is een last van de nalatenschap. Zij wordt opgebracht door alle erfgenamen en, zo nodig, door de bijzondere legatarissen, naar evenredigheid van hetgeen zij genieten.
Indien echter de overledene verklaard heeft dat bepaalde legaten bij voorkeur boven de andere moeten worden voldaan, dragen die legaten in de uitkering tot onderhoud slechts bij voor zover de inkomsten van de andere daartoe niet voldoende zijn.
? 4. Indien het levensonderhoud niet als kapitaal uit de nalatenschap wordt genomen, wordt aan de rechthebbende voldoende zekerheid verschaft om de uitkering van het onderhoud te waarborgen.
? 5. De termijn waarbinnen de uitkering tot onderhoud gevorderd moet worden, is een jaar, te rekenen van het overlijden.(Burgerlijk wetboek)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”