tegendraadse huurders

tam_vr
Topic Starter

tegendraadse huurders

#1 , 07 mar 2012 14:17

eerst overzicht van de feiten:

april 2011: huis wordt te koop aangeboden
8 augustus 2011: wij bezoeken het pand
11 augustus 2011: we tekenen de compromis
9 december 2011: de akte wordt verleden
10 december 2011: we versturen de opzeg aangetekend aan de huurders dat de opzeg 6 maand bedraagt
met ingang van 1 januari 2012 en met einddatum 30 juni 2012.
wij moeten ook onze huidige woning verlaten vanaf 1 juli 2012.

ze betalen mooi de huur, niks op aan te merken.
hadden de kans om in december een ander huis te huren, kregen het niet door hun arrogant gedrag.
ze weten al van april 2011 dat het huis te koop stond, van augustus 2011 dat het verkocht is.

-zoeken niet achter een ander huis, vinden altijd een reden waarom het niet goed genoeg is.
-ik belde hen deze namiddag op om te zeggen dat ik een huis had gevonden die misschien wel voor hun kan zijn op 100m waar ze nu wonen,
laat ze me weten dat ze 3 maand zwanger is van hun 3e... (uitgerekend voor september) en dat het niet makkelijk is om iets anders te vinden die betaalbaar is of groot genoeg,
dat ze graag al zou beginnen inpakken.

nu heb ik volgende vragen:

kan het doordat ze zwanger is, dat we ze er niet mogen uitzetten?
ze wist al langer dat het huis verkocht was dan dat ze zwanger is.
wat indien ze er niet uit zijn op 30 juni? waar moeten wij dan naartoe en op wie zijn kosten? wij hebben zelf 2 kleine kindjes

zit echt met mijn handen in het haar!
wat kan (moet) ik doen om ze toch op tijd uit het huis te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tam_vr
Topic Starter

#2 , 07 mar 2012 15:39

echt niemand die mij kan helpen?

Vandebos

#3 , 07 mar 2012 15:49

Tot duidelijk wordt einde juni dat de huurders niet van plan zijn te verhuizen is er weinig dat u kan doen...

Reclame

Turaki

#4 , 07 mar 2012 15:52

1 uurtje wachten op een forum is echt niet lang. Een beetje geduld met hen die ook nog andere taken (zoals werk hebben). Uw probleem gaat trouwens ook niet op 1 dag opgelost zijn.

En nu een antwoord: huurders kunnen tot 1 maand voor het einde van de overeenkomst verlenging vragen wegens buitengewone omstandigheden. Indien u dit niet toestaat, kunnen ze dit ook nog via de vrederechter vragen.
Daarnaast kunnen ze ook gewoon niet vertrekken, waarna u met bezetters zit. Ook weer via vrederechter om hen eruit te laten gooien.

Daar u de bui al ziet hangen, zou ik in uw geval al eens bij familie en vrienden informeren voor een noodoplossing. Daar het dan net vakantie is, kunnen uw kinderen misschien zelfs een parcours afleggen bij verschillende familieleden en vriendjes, waarbij u dan ook meer tijd heeft om deze zaak in orde te brengen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2012 18:01

Zijn er werken die u al gepland hebt vanaf 1 juli?

tam_vr
Topic Starter

#6 , 07 mar 2012 18:51

wij gingen de eerste week van juli dubbele beglazing laten plaatsen, afspraak staat nog niet concreet vast, omdat we niet weten wat we moeten doen, maar we hebben de firma al aangesproken.

wij willen dus graag op voorhand met de mensen van de firma naar het huis gaan om alles op te meten en zo, maar de huurders willen niet echt meewerken om een afspraak vast te zetten.

Turaki

#7 , 07 mar 2012 19:42

Jammer voor u moeten de huurders u daar niet voor binnen laten.

Vandebos

#8 , 07 mar 2012 22:10

Neen, maar het kan wel via het vredegerecht afgedwongen worden à rato van één bezoekperiode van twee uur per week voor de planning van werken. Been there, done that voor het pand waar mijn zus nu in woont. Tegelijkertijd tevens een ernstige herinnering aan de bewoners dat u het niet op zijn beloop zal laten.

bosprocureur

#9 , 08 mar 2012 09:16

Neen, maar het kan wel via het vredegerecht afgedwongen worden à rato van één bezoekperiode van twee uur per week voor de planning van werken. Been there, done that voor het pand waar mijn zus nu in woont. Tegelijkertijd tevens een ernstige herinnering aan de bewoners dat u het niet op zijn beloop zal laten.
Dit gaat hier dus om een pand waar een nieuwe eigenaar aanpassingswerken wil doen, en die op een normale manier wil kunnen voorbereiden.

Geldt de mogelijkheid om bezoek af te dwingen ook voor een bestaande eigenaar, en na opzeg van de huurder?

tam_vr
Topic Starter

#10 , 08 mar 2012 12:43

bedankt alvast voor deze info. kunnen we al een heel eind mee op weg.

Vandebos

#11 , 08 mar 2012 14:18

In mijn geval ging het om een pand dat we verhuurden en waar we een rechtmatige opzeg van zes maand hadden gegeven en de huurder weigerde ons toegang te geven voor het plannen van de nodige werken.

bosprocureur

#12 , 08 mar 2012 15:49

In mijn geval ging het om een pand dat we verhuurden en waar we een rechtmatige opzeg van zes maand hadden gegeven en de huurder weigerde ons toegang te geven voor het plannen van de nodige werken.
Bedankt, handige tip voor de verhuurder die ook wel eens een werk wil plannen, prijzen opvragen, offertes laten maken. Mits omzichtig gebruikt, wellicht ook een welkome aanvulling in de huurcontracten?

j.demoor

#13 , 09 mar 2012 10:15

“Art.11.Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief. Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen. Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden. Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Bij niet teruggave van het verhuurde pand op het voorgeschreven tijdstip vordert u uithuiszetting van de huurder met toepassing van :
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid : 1. de dag, de maand en het jaar; 2. de naam, de voornaam het beroep en de woonplaats van de verzoeker; 3. de naam, de voornaam en de woonplaats, of bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de persoon tegen wie de vordering is ingesteld. 4. het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering; 5. de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat. Een getuigschrift van de woonplaats van de onder 3 vermelde persoon wordt bij het verzoekschrift gevoegd. Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur...”(Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”