gestolen laptop maar weet wie het gedaan heeft

lrdb
Topic Starter

gestolen laptop maar weet wie het gedaan heeft

#1 , 02 mar 2012 16:38

Dag iedereen,

Vorige week werd mijn rugzak gestolen, met daarin verschillende spullen met een totaalwaarde van ongeveer 2000 euro. Onder andere een dure laptop en rekenmachine.
Diezelfde dag ben ik dit gaan aangeven bij de politie.

Enkele dagen later zie ik een grafisch rekenmachine van hetzelfde type te koop op een 2dehands website. Omdat de advertentie kort na de diefstal online gezet werd en het over een niet veel voorkomend model gaat; vond ik dit al verdacht. Bovendien was de verkoper afkomstig van de gemeente waar de diefstal plaats vond.

Dus ik contacteer de verkoper en spreek een prijs af. Ik spreek de dag erna af met een vriendin van de verkoper en betaal aan haar de overeengekomen prijs, maar onmiddellijk had ik al een vermoeden dat het over de mijne ging, omdat:
- op de plaats waar mijn naam geschreven stond in zwarte stift is men er nog eens met zwarte stift overgaan zodat het niet zichtbaar is
- de batterijen waren nog van hetzelfde type/merk
- er stond een specificiek programma op dat ik erop gezet had

Ondanks mijn vermoeden durfde ik haar er niet over aanspreken want hoewel ik een sterk vermoeden had, ik kon het nog niet bewijzen (heb geen factuur met serienummer)
Maar wat later, toen ik naar de matrices keek in het geheugen van de rekenmachine, wist ik het zeker. De cijfers in het geheugen kwamen exact overeen met de cijfers uit een oefening die ik gemaakt had voor mijn studies --> dit kan geen toeval meer zijn
Ik weet dat deze elementen geen bewijs zijn maar ik ben wel zeker dat dat mijn rekenmachine is!

Van de verkoper en zowel het meisje heb ik de voornaam en gsm nummer, dus ik ben dan terug naar de politie gegaan en heb een gedetailleerde verklaring moeten afleggen. Ik vroeg aan de politie wat de concrete volgende stappen zijn, maar ze konden me niet veel hoop geven. Het dossier wordt naar het parket verzonden en zij beslissen welke stappen verder ondernomen worden. Ondertussen wordt ik niet op de hoogte gehouden over het verloop (vind ik erg). Ik zou pas gecontacteerd worden als de politie mijn laptop zou terugvinden. De politie zei me ook dat het eerder een kwestie van maanden ging zijn.
Ik denk dus dat ik niets van de politie moet verwachten, voor hun is het niet belangrijk genoeg (maar voor mij wel! Ik ben student en ben 2000 euro armer...)

Ik voel me nogal gefustreerd omdat ik weet wie mijn spullen heeft, en een huiszoeking zou waarschijnlijk mijn laptop of andere spullen opleveren. Toch wil/kan de politie niets doen? Ik ben ten einde raad en daarom had ik graag wat nuttige informatie op dit forum gekregen.

- Is er nog iets wat ikzelf kan ondernemen?
- Heb ik niet het recht om geïnformeerd te worden over het verloop van het onderzoek?
- Moet ik een advocaat nemen en die 2 personen aanklagen? Kan dit wel op basis van deze elementen?
- Zijn er hier mensen die iets soortgelijks meegemaakt hebben? Wat was jullie ervaring?

Met vriendelijke groeten,

een student

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2012 18:27

U als slachtoffer laten registreren op de griffie van het parket. Dit formulier zou je moeten gekregen hebben bij de aangifte van de diefstal.
Probleem extra is dat u nu hier zegt welke programma extra erop stonden...deze zaken en dus zeker ook voor uw laptop kan je beter voor de koop aan de politie gezegd hebben.

lrdb
Topic Starter

#3 , 03 mar 2012 16:05

Bedankt voor deze info Franciscus.

Ondertussen ben ik met 99% zekerheid de volledige naam van het meisje (waarschijnlijk het liefje van de verkoper) te weten gekomen via facebook. Ze had me immers gezegd waar en wat ze studeerde en op die manier kon ik haar terugvinden.

Ik zal hiermee nr de politie gaan, hopelijk kunnen ze nu wel iets ondernemen...

Reclame

gilops

#4 , 03 mar 2012 17:56

Op de PC zitten gegevens en programma's die jij blijkbaar kent.
Je moet doen alsof je de computer gaat kopen.
Je kan voorstellen om het geld te storten op de rekening van de verkoper via de computer van de verkoper.
( ken je code en heb je bankkaart bij ).
Als die zoals te verwachten naar cash geld vraagt, dan zeg je maar dat je geld moet afhalen, en je gaat terugkomen in hoogstens een half uur.
Als die echter zegt ok, stort maar op mijn rekening, dan stel je tijdens de operatie vast dat je niet genoeg op je rekening hebt en je stort zonder overleg een voorschot van 50 Euro en je verlaat de woning om cash te gaan halen bij je ouders.
Je kan de PC bij afhaling onmiddellijk door de politie in beslag laten nemen, zonder dat jij de kans hebt om er zelf gegevens op te installeren.
Het gestorte geld komt later wel terug.
Als de verkoper geen uitleg kan geven van zeer recente bestanden .. en jij wel dan moet de verkopers maar eens uitleggen vanwaar die "vreemde" PC komt.
Als de verkoper bezwijkt en bekend dat de computer niet van haar is .. dan doet de politie het voorstel om de schade te beperken om erger te vermijden .. de verkoper kan de computer afstaan in de minne.. afstaan aan de eigenaar.
De eigenaar tekent ook een PV waarin deze beweert dat de computer met serienummmer xyz de zijne is.

gilops

#5 , 03 mar 2012 18:04

Van het parket moet je niets maar dan ook niets verwachten.
Er werden goederen van mij gestolen waaronder een draagbare telefoon ( de helft van een twin-model met twee toestellen).
De dader kende ik via videobeelden en ik was in staat met de politie aan de woning van de dader met mijn overgebleven helft de telefoon te doen rinkelen bij de dief. Ik leverde een CD met video-beelden aan hhet parket.
Het parket heeft alles geseponeerd wegens "van te weinig maatschappelijk belang".
Ik heb wel mijn materiaal ( meerdere stukken ) terugekregen na 3 maanden.
Ik moest dat ophalen in drie verschillende verplaatsingen van telkens 30 km op en af bij de griffie te Gent : het parket is OERDOM.
Moesten ze de NMBS onder zich hebben dat waren er hoogstens nog 10 treinen per jaar met vertraging. Er zouden ook hoogstens 10 treinen vetrekken per jaar.
Het parket heeft mij bevestigd dat ze technisch niet in staat waren om video-beelden op CD te bekijken.
( Onderzoeksrechters kunnen dat wel, maar die zet men enkel in op ernstige misdaden zoals diefstal met geweld met kaakbreuk en meer dan 5 dagen werkonbekwaamheid )

lrdb
Topic Starter

#6 , 03 mar 2012 18:26

Hey,

Even voor de duidelijkheid: de laptop heb ik nergens te koop zien staan, die heeft de dief niet te koop gezet. Maar ik heb wel originele factuur met serienummer enzo dus ik kan zeker bewijzen dat het de mijne is moest dat het geval zijn.
De rekenmachine bewijzen is moeilijker omdat ik men factuur niet meer heb. (via middelbare school aangekocht, al jaren geleden ondertussen) Maar ik ben wel 100 procent zeker van dat het de mijne is.

Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om op basis van voorgaande elementen te een huizoeking te kunnen vragen bij deze 2 personen?

@ gilops: Kreeg je dan u gsm niet terug op het moment zelf? Heb je de dader met een advocaat aangeklaagd?

Franciscus

#7 , 03 mar 2012 18:42

aan lrdb:
Misschien kan het wetenschappelijke labo (technische politie) wel onderzoeken of er onder de zwarte tekst uw naam staat.

aan gilops:
Parket kan opdracht geven aan een politiedienst om CD te bekijken die hebben meestal ( in grote) zones wel apparatuur.
Langs de andere kant ..... er bestaan tientallen systemen van videobeeldverwerking en niet iedereen beschikt daarover.
Tevens mijn ervaring zelfs met zeer goede apparatuur is het nog steeds niet mogelijk om herkenbare beelden te krijgen.
Wettelijk mogen de beelden trouwens niet bewerkt worden om een betere zichtbaarheid van vb gezicht te krijgen.
Dit soort beelden wordt door de verdediging stelselmatig geweerd.

Het parket kan alleen maar werken met de middelen en de mogelijkheden die ze bij WET heeft gekregen.
Hebt u enig idee wat het traceren van een telefoonnr kost? ..... als de wetgever dit niet voorziet ...
In onze buurlanden zijn providers bij wet verplicht dit te doen (quasi gratis).
Inderdaad parket moet het maatschappelijk belang afwegen.
Heb je enig idee hoeveel aanvankelijke PV er in een grote stad per dag/maand/jaar worden aangemaakt..
Hoeveel cases een parketmagistraat per maand naar de politierechtbank/correctionele rechtbank kan sturen??
Om enig idee te geven.. Het opvolgen van een cliënt als sociaal werker ... wel men gaat ervan uit dat de hulpverlener ongeveer 160 uur besteed aan zijn cliënt.
Vraag als men zo een 260 dossiers per jaar te verwerken krijgt hoeveel minuten is dat per cliënt.

Wel bij het parket net hetzelfde..

Ik weet natuurlijk ook dat daar zaken gebeuren die mij de wenkbrauwen doen fronsen ....

Trouwens het parket is maar een kanaal.
Het zorgt voor een bestraffing NIET voor een schadevergoeding ( al wordt dat meestal wel meegepakt)
Niets belet u
1- U burgerlijk partij te stellen bij de onderzoeksrechter zodat de zaak WEL moet voorkomen.
2 - de zaak voor de burgerlijke rechtbank te brengen voor de schadevergoeding.

Aan

gilops

#8 , 03 mar 2012 19:41

"Kreeg je dan u gsm niet terug op het moment zelf? Heb je de dader met een advocaat aangeklaagd?"
De politie-inspecteurs hebben aangedrongen bij de betrapte dief om het materiaal uit vrije wil te geven aan mij maar die weigerde.
Dus zei de politie tegen de dief "Jij komt gegarandeerd voor de correctionele rechtbank !".
Dus had de politie geen andere keuze om de draagbare telefoon en een ander toestel mee te nemen als bewijsmateriaal. Samen met een CD van mij zijn dat 3 stukken geworden die ik later na seponering op 3 aparte dagen moest ophalen bij de griffie. Het parket heb ik 2 keer moeten vragen naar teruggave van mijn materiaal. En natuurlijk moet men na een PV onmiddellijk inzage vragen in het dossier. Zoniet krijgt het parket het dossier zelfs niet opgestuurd vanuit de politie.
Ik heb een advocaat genomen na de seponering, en die zei dat een geding met burgerlijke partijstelling mij veel geld zou kosten voor weinig voordelen : ik had mijn materiaal immers terug.
Ik heb dat "onbestraft onrecht" dubbel laten checken door een andere advocaat waarvan 50% v/d studiekosten door onze verzekering werd gedragen ( standaard verzekeringen voor eigen woning of familiale weet het niet meer ).
Deze kwam ook tot de aanbeveling niets te doen, want ALS het parket geseponeerd heeft, dan zien de rechters je niet meer graag komen.
= = =
En de CD met video-beelden heb ik later laten zien aan de 1e substituut v/h parket in haar bureau op een standaard notebook ( de mijne ).
Deze werd kwaad toen ik geargumenteerd ( toen in 2008 ) zei dat DUTROUX zich elk moment zou kunnen herhalen.
De woorden van deze vergadering staan op papier en zijn gestuurd naar de gouverneur van mijn provincie en naar het ministerie van justitie eind 2008.
Die voorspelling heb ik ook gestuurd naar een journalist.
En in januari 2010 was het zover met Ronald Janssens : die vermoorde zijn buurmeisje en haar vriend.
Die moordenaar kwam in drie oude tips van verschillende oorsprong voor in het toen onoplosbare dossier van de vermoorde Van Uytsel op het parket te Leuven.
Maar daar deed een geherorienteerde vastbenoemde mecanicien het electronisch dossierbeheer op een methode dat niemand er iets in kon vinden.
Jef VERMASSEN heeft daar toen veel lof verkondigd van dat team, juist toen men op het parket dacht "zo kan het niet verder".
Het staat zwart op wit dat het parket omwille van de woorden van Jef VERMASSEN beslist heeft de knoeiploeg te laten verderwerken zoals ze bezig was.
Met dubbele moord als resultaat.
= = = terug naar mijn kleine dief
De dief in kwestie was niet aan zijn proefstuk toe in vele kleine misdrijven : vandalisme, geweld op straat, fietsbanden plat zetten, ruitenwissers stelen, bepaalde mensen terroriseren zodat deze verhuisden, krassen maken op voordeuren, .. Het parket had 15 PV's op het zelfde ogenblik open van deze zelfde persoon. En het parket begon te flippen. Ze stuurde toelating voor inzages in dossiers naar personen die dat niet gevraagd hadden, en personen die dat wel vroegen ontvingen niets. Ik kreeg ook tot 3 x een brief gespreid in de tijd tot toelating voor een inzage, maar ik had die al lang geleden gedaan. Toen ik met de griffie om uitleg vroeg bleek dat hun computer niet goed werkte.
En de dief had een heel goede advocaat, en hing de sukkelaar uit met een ongelukkige jeugd .., werkte in de PWA-kuisploeg in de lokalen van de politie, .. en die advocaat was de burgemeester van onze stad.
De burgemeester is al bij de tuchtraad van advocaten moeten langsgaan .. maar dat zijn daar allemaal vrienden ..
En bij het parket verloren ze in hun katacomben spontaan het belangrijkste dossier tegen de dief-sukkelaar ..
Ik denk dat enkel de studiekosten van de twee advocaten en griffie-kosten om kopies te krijgen van het dossier mij 500 Euro gekost hebben. En de dief die had geen kosten, enkel wat tijsdverlies om vragen van de politie te beantwoorden.

lrdb
Topic Starter

#9 , 08 mar 2012 15:08

Hallo, even een update met enkele vragen:

Ik heb het meisje gebeld die me de gestolen rekenmachine verkocht heeft. Haar vriend, die de rekenmachine online gezet heeft zat toevallig naast haar.
Ik heb haar gezegd dat de rekenmachine waarvoor ik haar betaald had effectief de mijne is, en vroeg haar ook om mijn andere spullen terug te geven. (in het bijzonder mijn laptop)
Ze ontkende dat ze mijn spullen gestolen heeft en beweerde dat ze de rekenmachine in de straat gevonden heeft. Ze zei ook dat ze mijn naam had opgezocht via facebook maar dat ze me niet kon vinden (wat een leugen is, ik ben wel door iedereen te vinden op facbook).

Maar ze gaf toe dat ze met zwarte stift mijn naam bedekt heeft en daarna op internet zette (op de account van haar vriend). Ze is akkoord om me het geld vd rekenmachine terug te geven maar ontkent al de rest, we hebben binnenkort afgesproken.

Ik vertrouw haar verhaal niet, omdat er leugens inzitten, het klopt gewoon niet. Ik ga daarom klacht indienen. Want een rekenmachine vinden waar een naam opstaat, en die daarna verkopen, is toch strafbaar niet? Ik had ook graag geweten wat de gevolgen van die klacht kunnen zijn voor haar? Kan ik nog klacht in dienen ook al geeft ze met het geld terug?

gilops

#10 , 08 mar 2012 15:29

Het belgisch rechtssysteem kennende dat 10000 EURO onrecupereerbare uitgaven vereist zijn om een eigen notebook van 2000 Euro terug te krijgen, daarom kan je eisen dat, als ze beloven dat je ook je notebook terugkrijgt, dat je dan geen verdere acties zal ondernemen tegen haar of haar vriend. Je hebt immers de politie al verwittigd : laat zij maar verder het initiatief nemen. Je kan altijd antwoorden op vragen van de politie; Maar dat is geen "actie ondernemen".
Maar waar is die notebook ? Is die al geformateerd en geherinstalleerd en doorverkocht ?

lrdb
Topic Starter

#11 , 08 mar 2012 15:38

over de notebook weet ik niets, nog in handen van de dief dus. Ik vermoeden dat het koppeltje dat de rekenmachine aan mij heeft verkocht, ook mijn andere spullen hebben, tijdens het telefoongesprek hebben ze gelogen dus ik vertrouw hen voor geen haar.

Ik wil hen dus aanklagen voor het doorverkopen van een gestolen goed, waar mijn VOLLEDIGE NAAM in stift was geschreven, in drukletters. Ik klaag hen liever aan dan dat ik mijn 65 euro voor die rekenmachine terug heb, omdat ze tegen mij gelogen hebben. Moesten ze mijn andere spullen teruggeven, ben ik tevreden en laat ik alles vallen.

Franciscus

#12 , 08 mar 2012 16:18

Je hebt dat gesprek toch opgenomen hoop ik is wettig.

gilops

#13 , 09 mar 2012 07:29

Je mag dat gesprek al opgenomen hebben, ik had, zie mijn commentaar hier van 3 maart '12 om 17:14, zelfs video-beelden als bewijs.
Het enige wat telt voor de "lezers van de PV's" op het parket om "op spontaan te treden" is een geschreven bekentenis van de dief. Enkel papier telt daar.
Maar het is wel een goed idee van Franciscus om het te doen : met het audio-bewijs kan de dief overtuigd worden "in te binden".
Want je kan hem mits, burgerlijke partijstelling ( en dat kost je veel geld ), overleveren aan een onderzoeksrechter.
En die kennen de technieken om de dief te doen bezwijken.
Ikzelf heb er ook ooit aangedacht om een "gesprek" op te nemen, maar het is er niet van gekomen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”