Oproep vredegerecht

duma
Topic Starter

Oproep vredegerecht

#1 , 09 mar 2012 09:40

Mag de echtgenoot gaan ipv degene die opgeroepen wordt? De vrouw kan zich onmogelijk ter plaatse begeven, maar wil niet de indruk geven dat het haar niet kan schelen of het risico dat het doorgestuurd wordt naar een andere rechtbank.

Het gaat om een ziekenhuisrekening die niet betaald werd, waarover ook geen discussie zal worden gevoerd. Nooit facturen aangehad, laat staan een ingebrekestelling of aangetekende brief. Er is echter wel een bezoek geweest aan dat ziekenhuis en na nakijken van de rekening inderdaad vastgesteld dat er nooit iets betaald werd en dat zal ook niet worden betwist. Eigenlijk willen ze gewoon de rekening betalen, desnoods zelfs met de extra kosten. Enige raad om dat aan te pakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2012 14:24

- de echtgenoot kan zijn vrouw vertegenwoordigen, mits een door de vrouw ondertekende volmacht.
- vraag aan de advocaat van de tegenpartij kopie van de stukken. Als de factuur niet betwist wordt en niet verjaard is (twee jaar), betaal dan onmiddellijk de hoofdsom. Een schadebeding kan betwist worden. Intrest is verschuldigd vanaf de ingebrekestelling. Als u alles betaalt zonder discussie voor de zitting is geen rechtsplegingsvergoeding verschuldigd. Vraag aan de rechter het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding te verminderen tot het minimum omdat u niets betwist of omdat de zaak eenvoudig is.

duma
Topic Starter

#3 , 09 mar 2012 14:49

Is een kopie van de identiteitskaart en een geschreven volmacht met handtekening voldoende of bestaan daar speciale documenten voor?

Op de oproepingsbrief staan enkel de gegevens van de ziekenhuisdirecteur, niet van een advocaat. Hoe kunnen we/ze dat te weten komen? Ik neem aan dat dat aangetekend moet gebeuren en zij dan nog moeten reageren met de originele factuur? De zitting is al binnen twee weken (brief gisteren aangekregen) Geen idee op deze moment wat de hoofdsom is. Zoals al gezegd: Nooit een factuur aangehad, anders zou die onmiddellijk betaald worden.
(factuur is zeker niet verjaard, dateert van juli)

Dat vragen aan de rechter, dat gebeurt op de zitting neem ik aan?

Wat is de rechtsplegingvergoeding eigenlijk? Zou dat bij op die brief moeten staan?

Reclame

Vandebos

#4 , 09 mar 2012 14:54

een gedateerde en ondertekende volmacht is ruim voldoende.
stad, datum.

Bij deze verleent Mevr. X aan haar echtgenoot, Mr. Z de toestemming om in haar naam op te treden in het geding van ziekenhuis vs X voor het vredegerecht te ......

Handtekening

X

duma
Topic Starter

#5 , 09 mar 2012 14:57

Dank je wel, Vandebos. Dat is al één probleem van de baan. Nu de rest nog :)

Want als het mogelijk is om het met zo weinig mogelijk kosten te doen, is dat uiteraard wel de te bewandelen weg, lijkt me.

scorpioen

#6 , 09 mar 2012 14:58

Ontving u geen dagvaarding van een gerechtsdeurwaarder?
Een oproepingsbrief? Eventueel een oproeping in verzoening?

duma
Topic Starter

#7 , 09 mar 2012 14:59

verzoening

Vandebos

#8 , 09 mar 2012 15:04

In verzoening moet het mogelijk zijn met het ziekenhuis tot een afspraak te komen wat betreft welk bedrag dient betaalt te worden en welk aflossingsschema mogelijk is. Dat akkoord wordt dan door de vrederechter in een vonnis geplaatst en heeft dezelfde waarde als een vonnis na een rechtszaak. Kost alleen niets.

duma
Topic Starter

#9 , 09 mar 2012 15:27

Ok, dank je.
Aflossingschema en al is niet nodig. 't is gewoon spijtig dat er nooit een factuur is aangekomen, want dan zou dat zo ver niet gekomen zijn. Ik ben een administratief genie in tegenstelling tot velen. Een rekening ligt hier nog geen dag en die is betaald.
Als 't aan mij lag, was die verzoening ook niet nodig. Als ik een rekeningnummer had, zou ik het op deze moment overschrijven.

Vandebos

#10 , 09 mar 2012 16:00

In dat geval zou ik op de verzoening gewoon proberen te bekomen dat het ziekenhuis akkoord gaat met het ontvangen van het initiële bedrag op voorwaarde dat u het binnen de vijf kalenderdagen in één keer betaalt. Iedereen tevreden....

Franciscus

#11 , 09 mar 2012 16:37

Misschien eens naar het ziekenhuis bellen ...... dan de dienst die de brief heeft gestuurd met de vraag een copie van de originele factuur te bekomen.
Blijkbaar zijn er evenmin aanmaningen gestuurd en zeker niet aangetekend...
Dit punt ook tgo de vrederechter gebruiken.
Welk adres hebben ze misschien op de factuur gezet?

scorpioen

#12 , 09 mar 2012 18:46

Bij een verzoening zijn er geen gerechtskosten te betalen. Ook geen rechtsplegingsvergoeding.

Eddy009

#13 , 09 mar 2012 19:33

Inderdaad.

klungel

#14 , 10 mar 2012 02:01

Als 't aan mij lag, was die verzoening ook niet nodig. Als ik een rekeningnummer had, zou ik het op deze moment overschrijven.
is ni erg je hoeft enkel je naam te zeggen en dat je getrouwd bent met (.........) betaald gewoon het bedrag cash op zitting papiertje ondertekenen en is op 2 minuten afgelopen en er is geen pubiek toegelaten bij een verzoening .

ps ; neem een boekje/krant mee om te lezen voor in de wachtzaal

klungel

#15 , 10 mar 2012 02:11

Bij een verzoening zijn er geen gerechtskosten te betalen.
enkel 1,5€ registratierechten als je een kopie van het akkoord wenst

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”