wat als ik sterf?

honneponneke
Topic Starter

wat als ik sterf?

#1 , 01 mar 2012 14:12

Hallo,

ik heb 3 kinderen, mijnen oudste zoon heeft een andere vader dan mijn 2 kleintjes.
mijnen oudste zijn vader komt hem al bijna 6 jaar niet meer halen en heeft er ook geen contact meer mee, mijn kleintjes hun vader komt wekelijks op bezoek of komt hun een paar uurtjes halen, de rest van de tijd zijn mijn kinderen bij mij en zorg ik voor hun.

binnenkort word ik mischien geoppereerd en bij iedere operatie is er kans da ge sterft dus maak ik mij zorgen, wat gebeurt er met mijn kinderen als ik sterf? mijn kleintjes zouden naar hun vader gaan, daar heb ik het al effe kort met hem over gehad, nu vraag ik mij af kan ik een regeling op papier zetten, bv, om de 14 dagen een weekend bij mijn ouders, contact met mijne oudste zoon wanneer mijn kinderen het willen, naar deze school blijven gaan, ... in samenspraak met hun vader? als wij dit beiden overeen komen moet hij zich daar dan na mijn dood aan houden?

en wat met mijnen oudste? moest ik sterven dan zou hij bij mijn broer en schoonzus mogen gaan wonen maar wat als zijn vader daar niet mee akkoord is? heeft hij daar iets over te zeggen? mijn zoon heeft totaal geen contact met zijn vader (is de schuld van zijn vader, hij heeft beslist dat hem da manneke nimeer wilt zien), is nu 13 en heeft oa autisme.

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
honneponneke
Topic Starter

#2 , 09 mar 2012 14:08

niemand die hierop kan antwoorden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2012 17:18

Wat staat er nu op papier wat omgangsrecht en alimentatie betreft?
Hebt u een testament ...
Bent u gehuwd, samenwonend al of niet wettig?
Hoe staat het met het ouderlijk gezag?
Is er beslissing van de (jeugd)rechtbank

Reclame

honneponneke
Topic Starter

#4 , 09 mar 2012 19:21

voor mijnen oudste heb ik het exclusief ouderlijk gezag, vader bezoekrecht, van zaterdagmorgend tot zondagavond, om de 14 dagen, maar komt hem al bijna 6 jaar niet meer halen, mijn zoon is ook totaal vervreemd van zijn vader nu.
hij is al een paar jaar in schuldbemiddeling en zij betaalt maandelijks de alimentatie, 138 euro.
voor de kleintjes regelen wij alles onderling, er is geen uitspraak, wij zijn ook niet naar de rechter geweest. de vader betaalt maandelijks 250 euro.
ik heb geen testament (heb ook ni echt iets dat iemand kan erven van mij, kben maar een arm alleenstaand moederke :wink: )
ik woon alleen met men kinderen.

groetjes

honneponneke
Topic Starter

#5 , 13 mar 2012 19:00

up

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 13 mar 2012 20:55

Mij lijkt het logisch dat kinderen 2 ouders hebben.
Bij een intact gezin komen bij het overlijden van 1-ouder de verantwoordelijkheid exclusief bij de andere ouder te liggen.
Dit is ook zo als het gezin gescheiden is. Eenieder die contacten wil (behouden) met de kinderen kan zich richten aan de jeugdrechter.
Als je het onderling geregeld krijgt geniet dit de voorkeur. Best ook eens contacten leggen met de andere vader en hem inlichtingen verschaffen over de stand van zaken.

RR

honneponneke
Topic Starter

#7 , 13 mar 2012 21:13

de andere vader wilt absoluut niks met ons te maken hebben, ik krijg zelfs zijne telefoonnummer niet.
moest ik sterven heeft mijnen oudste dan inspraak in waar hij gaat wonen? hij is nu 13 jaar, als hij echt niet bij zijn vader wilt kunnen ze hem dan dwingen?
voor mij is het ook logisch dat als 1 ouder sterft de kinderen naar de ander gaan maar als uw kind al jaren geen contact heeft met zijn vader is het volgens mij ni goe dat die daar ineens moet gaan wonen, da moet verschrikkelijk zijn voor een kind, eerst sterft de persoon die altijd voor hem zorgt en dan moet hij uit zijn vertrouwde omgeving om te gaan wonen bij iemand die niks met hem te maken wilt hebben en die hij al jaren niet meer gezien heeft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”