voorheffing op groepsverzekering (maatregelen Di Rupo I)

MarcT
Topic Starter

voorheffing op groepsverzekering (maatregelen Di Rupo I)

#1 , 13 mar 2012 09:33

Sinds september 2011 sta ik in voorheffing voor brugpensioen (nu : werkloosheid met bedrijfstoeslag) op 60 jaar.
Op die leeftijd loopt een groepsverzekering van een vroegere werkgever af . Deze einddatum was altijd zo contractueel vastgelegd (aangevangen in 1982 !). Zal ik nu 20 % roerende voorheffing moeten betallen op het kapitaal 'werkgever' i.p.v. 16.5 % ?
Mijn beslissing om dit brugpensioen te aanvaarden was uiteraard mee bepaald door het feit dat dit kapitaal op deze leeftijd beschikbaar kwam. Maar de maatregel die een paar maanden later aangekondigd werd dreigt mij nu plots duizenden euros te kosten. Maar zelfs als ik was blijven werken dan nog zou de verzekering aflopen op 60 jaar en dus geen keuze ? Of bestaan er 'overgangsmaatregelen' ?
Welke officiële dienst zou mij hier kunnen op antwoorden. Heb al een paar vragen gesteld via websites, maar geen antwoorden. Wel antwoord van de verzekeringsmaatschappij die eigenlijk alleen terug verwijst naar de maatregel.
Dank voor info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje

#2 , 13 mar 2012 15:24

Sinds september 2011 sta ik in voorheffing voor brugpensioen (nu : werkloosheid met bedrijfstoeslag) op 60 jaar.
Op die leeftijd loopt een groepsverzekering van een vroegere werkgever af . Deze einddatum was altijd zo contractueel vastgelegd (aangevangen in 1982 !). Zal ik nu 20 % roerende voorheffing moeten betallen op het kapitaal 'werkgever' i.p.v. 16.5 % ?
Mijn beslissing om dit brugpensioen te aanvaarden was uiteraard mee bepaald door het feit dat dit kapitaal op deze leeftijd beschikbaar kwam. Maar de maatregel die een paar maanden later aangekondigd werd dreigt mij nu plots duizenden euros te kosten. Maar zelfs als ik was blijven werken dan nog zou de verzekering aflopen op 60 jaar en dus geen keuze ? Of bestaan er 'overgangsmaatregelen' ?
Welke officiële dienst zou mij hier kunnen op antwoorden. Heb al een paar vragen gesteld via websites, maar geen antwoorden. Wel antwoord van de verzekeringsmaatschappij die eigenlijk alleen terug verwijst naar de maatregel.
Dank voor info.
een troost ge bent niet alleen.
en in verleden toch belasting vermindering genoten op uw bijdrage.
belasting voordelen niet op souperen kan nooit kwaad.
wees blij dat ge nog iets krijgt.
er zijn er velen die niks krijgen op 60.

octopus

#3 , 20 mar 2012 07:59

Fendtje, uw reactie is totaal naast de kwestie.
vooreerst heeft die mens wellicht geen belastingsvermindering genoten, want de premie werd misschien door de werkgever betaald.
En ervan genieten dat de poster plots heel wat minder krijgt dan oorspronkelijk "beloofd" door de overheid getuigt eerder van jaloersheid dan van begrip.
Wees blij dat er nog mensen tot hun 60 e willen werken; zij zijn het nl die bijdragen om mensen die niet werken een uitkering te bezorgen.
Gun hem dan eventjes zijn verdiend pensioen aub. Enig respect is echt geen misdaad.

Reclame

MarcT
Topic Starter

#4 , 06 apr 2012 11:49

Bedankt Octopus voor de sympathiebetuiging.
Ik heb trouwens de overheid al rijkelijk "gesponsord" ! Want 'vroegere werkgever' betekende : Sluiting van bedrijf . Wél een ontslagvergoeding waar de overheid onmiddellijk 60% van in beslag nam. Wat overbleef was zeker geen bonus om de 30 % loonsinlevering te compenseren toen ik (gelukkig) een nieuwe job vond ! En de groepsverzekering die nu afloopt werd bevroren op een niveau dat minder dan de helft wordt van wat vooropgesteld was, hoewel mijn loopbaan al twee-derde gevorderd was. Ik besef dat er velen zijn die niets krijgen en dat dit voor hen daardoor geen 'goede oude dag' wordt, maar of ik daarom moet blij zijn bij de zoveelste beurzensijderij ...?

basejumper

#5 , 16 apr 2012 21:47

Marc,

Beste de maatschappij contacteren waarbij de groepsverzekering loopt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

octopus

#6 , 17 apr 2012 08:01

Ook bij de maatschappij moet je oppassen is mijn persoonlijke ervaring.
Zij hanteren een regel om het bedrag te bepalen die heeeeeeeel ondoorzichtig is. De schijnbaar correcte formule bevat altijd wel een parameter die voor "enige interpretatie" vatbaar is. De maatschappij is vooral geïnteresseerd om het bedrag zolang mogelijk in bewaring te mogen houden, en als het even kan, dit bedrag wat te beperken .Een leugentje om bestwil (vergissing als de klant het opmerkt) is rap gevonden.
Ook bij de maatschappij goed opletten dus,en vooraf proberen na te gaan wat de correcte berekeningswijze is.

MarcT
Topic Starter

#7 , 04 mei 2012 13:01

Behoudens wijzigingen (raad van satte, parlement) zou in de op stapel staande programmawet de 20 % op werkgeversbijdrage bij uitbetaling groepsverzekering/pensioenfonds kapitalen, slechts ingaan op 01/07/2013 maar voor pensioenplannen die eindigen op 60 jaar, zou eveneens 20% van toepassing zijn, ongeacht de situatie (actief/niet-actief) van de aangeslotene.
Daar zullen dus nog veel contracten die dateren van vóór het WAP (Wet Annvullende Pensioenen) mee geconfronteerd worden.
Vrees dat daar nog weinig zal aan veranderen.

MarcT
Topic Starter

#8 , 04 mei 2012 13:03

Bedoelde natuurlijk : Raad van State (slecht klavier !-)

Terug naar “Pensioenen”